Recenzia: Pravda, nebo lež (audiokniha) - Colleen Hoover

júna 22, 2022

AUTOR: Colleen Hoover
NÁZOV: Pravda, nebo lež (Verity)
VYDAVATEĽSTVO: Témbr
DĹŽKA AUDIOKNIHY: 10 hodín 11 minút
INTERPRET: Tereza Vilišová

Mladá spisovatelka Lowen Ashleighová se právě ocitla ve finanční tísni. Rozhodne se proto přijmout nabídku, které by se za jiných okolností vyhnula. Najme si ji manžel bestsellerové spisovatelky Verity Crawfordové, aby za jeho ženu dokončila veleúspěšnou knižní sérii. Verity se totiž po tragické nehodě nemůže věnovat práci a fanoušci už začínají být netrpěliví…
Lowen se proto na pár dní nastěhuje do domu Crawfordových, honosného sídla s rozsáhlými pozemky, aby mohla navázat tam, kde Verity skončila. Není to ovšem tak jednoduché, jak by si Lowen přála, a odzbrojující přitažlivost Veritina manžela Jerremyho jí práci příliš neusnadňuje. K tomu všemu se Lowen nedovede zbavit pocitu, že s rodinou Crawfordových je něco v nepořádku. Jako by je pronásledovalo jedno neštěstí za druhým...
Lowen je odhodlaná nenechat se rozptýlit, dokončit práci a co nejrychleji z domu zmizet. Jenže pak mezi Veritinými poznámkami objeví její podrobnou autobiografii – mrazivý text, který se nejspíš nikomu neměl dostat do rukou. Jde o děsivou a krutou zpověď, která Lowen odhalí nejen, co je Verity skutečně zač, ale taky pravdu o tom, co se v jejich rodině děje…

Americká spisovateľka Colleen Hoover je celosvetovo známou autorkou, ktorá sa vo svojej tvorbe venuje rôznym témam a rôznym žánrom. Počas svojej spisovateľskej kariéry si autorka prešla všetkým možným. Na konte má viac ako 20 kníh, z toho niektoré si vydala sama, iné jej vyšli cez vydavateľstvo. Boli preložené do desiatok svetových jazykov a niektoré jej diela sa dokonca dočkali aj filmového spracovania. Colleen Hoover sa rýchlo stala jednou z najobľúbenejších súčasných spisovateliek nielen v zahraničí, ale aj u nás.

S tvorbou tejto autorky sa stretávam pomerne dlho, najmä vďaka sociálnym sieťam, kde jej knihy vídam pravidelne. Nikdy som však nemal akúsi potrebu pustiť sa do jej tvorby, najmä preto, že sa vo svojej tvorbe primárne zameriava na romantické veci, ktoré ja osobne skoro vôbec nečítam. Pozornosť som pri Colleen Hoover zvýšil v momente vydania jej knihy Verity, ktorá je jedným z jej prvých trilerov. Samotná kniha sa stala obrovským hitom a dodnes atakuje sociálne siete a je už akousi povinnou výbavou každého bookstagramera a knižného blogera. Preto som sa rozhodol jej dať šancu a zistiť tak, aká je vlastne jej tvorba a čo možno od nej očakávať. A môžem povedať, že lepšiu knihu od nej som si ani nemohol vybrať.

Príbeh knihy Pravda, nebo lež sleduje mladú spisovateľku Lowen Ashleighovú. Tá sa po smrti svojej matky, o ktorú sa starala posledné roky jej života, začína ocitať vo finančnej tiesni. Jej knihy nie sú tak úspešné, ako by si priala, a celkovo je zmierená s tým, že jej čitateľské publikum sa nerozšíri. Keď jedného dňa dostane ponuku, aby sa stala spoluautorkou a dokončila bestsellerovú sériu úspešnej spisovateľky Verity Crawford, ktorá sa po autonehode nemôže ďalej venovať písaniu, samotná ponuka ju zaskočí. Prečo sa manžel Verity rozhodol osloviť práve ju? Finančná tieseň ju však prinúti prijať túto ponuku, a tak s príchodom do ich honosného sídla Lowen časom pochopí, že čosi s touto rodinou nie je v poriadku. Jej pocit sa potvrdí v momente, keď objaví Veritin autobiografický rukopis, v ktorom odhaľuje tajomstvá, o ktorých by nemal nikto vedieť. Práve tento rukopis ukáže to, kto je Verity v skutočnosti.

Colleen Hoover je autorka, ktorú mnohí poznajú najmä vďaka jej romantickým príbehom, do ktorých vždy prinesie aj nejakú ťažšiu tému. Pravda, nebo lež je jeden z prvých autorkiných trilerových počinov a možno povedať, že autorka odviedla vynikajúcu prácu. Už od úplného počiatku príbeh pôsobí na čitateľa či poslucháča zaujímavo. Autorka v ňom rozbieha scénu, ktorá je na jednej strane možno nechutná, zároveň ale podnecuje čitateľa pokračovať v príbehu. Ako kapitoly postupne plynú, tak aj Hoover pracuje na budovaní príbehu. Čitateľ sa postupne oboznamuje s hlavnou postavou, jej minulosťou a momentálnou situáciou, vďaka čomu čitateľ lepšie chápe to, kvôli čomu jej bola ponúknutá možnosť pracovať na dokončení série Verity Crawford, a prečo sa nakoniec rozhodla túto ponuku aj prijať. S pribúdajúcimi kapitolami autorka začína príbeh čoraz viac zamotávať, postupne doň pridáva napätie, ktoré následne graduje, až príbeh vyúsťuje do nečakaného konca.

Pravda, nebo lež je kniha, v ktorej bežia súvisle dve dejové línie. Tá prvá je z pohľadu Lowen, ktorá prichádza do sídla Crawfordovcov, aby si naštudovala materiály potrebné na prácu na sérii, a tá druhá je vyrozprávaná cez Veritin autobiografický rukopis, ktorý Lowen jedného dňa objaví. Obe dejové línie sa vzájomne prepletajú, dopĺňajú sa a ponúkajú tak širší obraz fungovania danej rodiny. Čitateľ postupne zisťuje, že na prvý pohľad idylická rodina nie je tak šťastná a že si prešla nešťastím, ktoré malo rôzne podoby. Aj to postupne viedlo k zmene vzťahov v rodine, čo následne vyústilo do momentu, ktorý zapríčinil Veritinu neschopnosť pracovať na ďalších rukopisoch. Zároveň sa tuná ale naskytá otázka, aká je vlastne pravda. Zatiaľ čo Veritin rukopis tvrdí jedno, jej manžel zasa čosi iné. Kto je teda klamár a kto hovorí pravdu? Presne na to čitateľ hľadá počas celého príbehu odpoveď a keď si myslí, že ju už našiel, autorka ho v poslednej kapitole vyvedie z omylu. Toto je presne ten typ knihy, v ktorej vás autor vedie jedným smerom, dokonca vám dá ten pocit, že ste ho prekukli, no vzápätí sa príbeh otočí o stoosemdesiat stupňov. A presne takéto knihy mám ja osobne veľmi rád.

Za veľké plus knihy možno považovať aj témy, ktorým sa Colleen Hoover venuje. Je ich v skutku dosť, zároveň sa im ale autorka venuje do hĺbky, čo dopomáha k tomu, že príbeh je viac uveriteľný, je pútavejší, napínavejší a šokujúcejší. Primárnymi témami tohto diela sú závisť a posadnutosť, ktorá je ale chorobnou. Autorka tuná vynikajúco vykresľuje postavenie Verity ako manželky a jej lásky k manželovi, ktorá prekračuje všetky hranice. Dokonca aj tie, kedy je ochotná žiarliť na vlastné deti, pretože sa im dostáva viac pozornosti od jej manžela. Zároveň tuná autorka rozoberá aj témy ako vzťah matka-dieťa, ktorý je poznačený práve Veritinou chorobnou posadnutosťou po jej manželovi, či taktiež autorka zachádza aj do knižných tém, ktorým sa dostáva pozornosť primárne na začiatku príbehu. Všetky tieto témy autorka zvládla výborne a na úrovni, na akej si to zaslúžia.

Colleen Hoover je už vypísaná autorka a aj v tomto príbehu to je cítiť. Samotné dielo je napísané jednoducho, ale do veľkej miery pútavo. Autorka v ňom využíva kvetnatý jazyk, ktorý je miestami okorenený o nejaké tie nadávky, čo v konečnom dôsledku nevadí, ba dokonca nimi autorka dokáže lepšie prejaviť emócie svojich postáv. Keďže hovoríme o trileri, autorka počas príbehu výrazne pracuje s napätím, ktoré graduje a uberá, čo zapríčiňuje dynamický príbeh, od ktorého sa nebudete vedieť odtrhnúť, až od momentu, kým nezistíte, ako sa skončí. Aj týmto mi Colleen Hoover ukázala, že jej tvorba naozaj stojí za pozornosť.

Keď sa pozrieme na postavy, tých sa v príbehu nevyskytuje veľa, čo je na jednej strane aj plusom. Autorka tak dostáva viac priestoru na vykreslenie svojich postáv, čo aj patrične využila. Hoover vhadzuje postavy do rôznych hraničných situácií, kde má čitateľ možnosť vidieť pravé charaktery postáv, ich nie príliš pozitívne vlastnosti a celkovo spôsob, akým konajú v napätých situáciách. Aj cez to dokáže Hoover vytvoriť v príbehu napätie, ktoré by sa dalo doslova krájať, a čitateľ tak začne premýšľať, kto je tuná dobrá postava a kto je zasa záporák. A vôbec, je tuná nejaká kladná postava?

O audio spracovanie sa postaralo vydavateľstvo Témbr. S produkciou tohto vydavateľstva mám ja osobne kladné skúsenosti a inak tomu nebolo ani teraz. Interpretkou príbehu sa stala Tereza Vilišová a tá odviedla fantastickú prácu. Jej hlas k tomuto príbehu a postavám naozaj sadol a prostredníctvom jej interpretácie nabral celý príbeh nový rozmer. Podobne je tomu aj s použitím rôznych zvučiek medzi jednotlivými kapitolami, ktoré ešte viac prehĺbili ponurú atmosféru deja.

Pravda, nebo lež je moje prvé stretnutie s tvorbou Colleen Hoover a musím povedať, že lepšie dielo som si na začiatok ani nemohol vybrať. Bookstagramermi a blogermi ospevovaná kniha je oprávneným bestsellerom. Výborný triler z knižného prostredia, ktorý toho ponúka omnoho viac, než sa na prvý pohľad môže zdať. Ak by som mal túto knihu opísať jednou vetou, bolo by to: Čo všetko by ste boli ochotní spraviť pre to, aby ste neprišli o svoju lásku? Aj o tomto je toto dielo. Ťažké, ale o to kvalitnejšie vykreslené témy, rovnako kvalitne vykreslené postavy a kvalitné audio spracovanie. Audioknihu Pravda, nebo lež hodnotím 5/5.

Audioknihu si môžete zakúpiť kliknutím TU