Recenzia: Kdo o tom ví? (audiokniha) - Lesley Kara

januára 28, 2022

AUTOR: Lesley Kara
NÁZOV: Kdo o tom ví? (Who Did You Tell?)
VYDAVATEĽSTVO: Témbr
DĹŽKA AUDIOKNIHY: 9 hodín 35 minút
INTERPRET: Jana Stryková, Lucie Juřičková

Astrid Phelpsové je dvaatřicet a po letech, kdy se ne zcela úspěšně živila jako scénografka, se snaží začít znovu – a především vypořádat se závislostí na alkoholu, která ji už o dost připravila. I když by si to všechno představovala úplně jinak, nastěhuje se po návratu z londýnské léčebny ke své střízlivé, bohabojné matce v poklidném přímořském městečku Flinstead. Když se seznámí se sympatickým mladíkem Joshem, zdá se, že i ona možná dostane novou šanci. Všechno ale není tak růžové, jak by mohlo vypadat, protože někdo ví o jejím dřívějším životě víc, než by si přála, a chce, aby zaplatila za své hříchy. Kdo by ale mohl znát její nejtemnější tajemství?

Britská autorka Lesley Kara sa do povedomia čitateľov dostala už svojím debutom Fáma, ktorý sa stal bestsellerom. Kniha bola preložená do niekoľkých svetových jazykov a predalo sa jej cez milión výtlačkov. Autorkin debut zožal úspech aj v Česku a na Slovensku, aj keď možno povedať, že v Česku bol o čosi výraznejší. Fáma sa dostala aj ku mne a samotné dielo ma príjemne prekvapilo, pričom ho radím k tým lepším trilerom.
S príchodom druhej autorkinej knihy na knižné pulty, ktorú údajne Lesley Kara napísala ešte pred Fámou, som okamžite vedel, že sa do diela raz pustím. Keďže sa mi Fáma páčila, od knihy Kdo o tom ví? som mal celkom veľké očakávania. Podobne ako pri debute, aj toto dielo som sa rozhodol vypočuť si v audio podobe. Oproti Fáme som však pri tejto knihe zostal sklamaný.

Príbeh knihy Kdo o tom ví? sleduje dvadsaťtriročnú Astrid Phelpsovú, ktorá bojuje so závislosťou do alkoholu. Kedysi sa živila ako scénografka, ale po neúspešnej kariére sa rozhodne začať odznova na novom mieste. Po návrate z londýnskej liečebne sa nasťahuje k svojej matke do prímorského mestečka Flinstead, kde spoznáva sympatického mladíka Josha. Začína to vyzerať, že aj ona môže dostať druhú šancu a začať žiť plnohodnotný život. No nič nie je tak ružové, ako sa na prvý pohľad môže zdať.

Lesley Kara napísala príbeh, ktorý spočiatku dokáže zaujať čitateľa. Autorka na prvotných stranách oboznamuje čitateľa s novou hlavnou postavou a jej zaujímavou minulosťou, ktorá ovplyvnila jej život a má naň dopad aj teraz. To podnecuje čitateľa pokračovať v príbehu, no ako ten postupne plynie, príbeh sa dostáva do momentu, kedy sa stáva nezáživným. Zatiaľ čo pri Fáme autorka pravidelne pracuje s napätím, ktoré udržiava čitateľovu pozornosť a zároveň aj oživuje príbeh, v prípade tohto diela dochádza k jeho absencii. Príbeh je tak od istého momentu viac zameraný na psychiku hlavnej postavy a jej myšlienkové pochody, čo spočiatku pôsobí zaujímavo, no na to, aby si príbeh udržal čitateľa, to nestačí. V neskorších častiach knihy sa autorka znova snaží do príbehu zakomponovať napätie, ale to sa jej už tak dobre nepodarilo.

Základom dobrého trileru je zmiasť čitateľa a zakončiť príbeh čo najviac prekvapivo. To sa Lesley Kare, žiaľ, nepodarilo. Mne osobne popri počúvaní audioknihy veľmi chýbali rôzne bočné dejové línie, ktorých úlohou by bolo popliesť čitateľa, aby nevedel, ako sa príbeh skončí. Lesley Kara namiesto toho dáva väčšiu prednosť hlavnej hrdinke a jej boju so závislosťou od alkoholu. Aj vďaka tomu príbeh speje do konca, ktorý nie je prekvapivý, pretože čitateľ dokáže vopred odhadnúť, ako sa skončí.

Kdo o tom ví? je však kniha bohatá na množstvo tém, ktorým sa autorka v ňom venuje. Závislosť od alkoholu, vzťah dcéra a matka, láska či pomsta. Čo nemožno autorke uprieť, je to, že tieto témy vykreslila kvalitne, a preto do určitej miery ozvláštňujú príbeh. Vedia na čitateľa pôsobiť reálne, ba dokonca ho dokážu prinútiť sa nad nimi zamyslieť. Inými slovami, práve samotné témy diela považujem za jedno veľké plus a zároveň sú jednou z mála vecí, ktoré sa mi na ňom páčili.

Podobne ako Fáma, aj Kdo o tom ví? je jednoducho napísaný triler, v ktorom dominujú jednoduché opisy. Odhliadnuc od toho, že autorka v ňom nepracuje výrazne s napätím, príbeh má v celku rýchly spád, a teda možno knihu zaradiť k oddychovým trilerom. Príbehu by som však rozhodne doprial viac dejovosti, ktorá by mu mohla dopomôcť k tomu, aby bol pútavejším a zaujímavejším.

Postavy boli podľa môjho názoru slabým článkom knihy. Jediná postava, ktorá bola podľa môjho názoru kvalitne vykreslená, bola práve hlavná postava, čo je zapríčinené aj tým, že jej autorka venuje v príbehu veľa pozornosti. V prípade ostatných postáv je to už o čosi horšie. Samotné postavy pôsobili plocho a chýbalo im čosi, vďaka čomu by pôsobili ľudskejšie a prirodzenejšie. Aj preto teda môžem povedať, že spomedzi všetkých postáv ma zaujala práve hlavná hrdinka Astrid.

O audio spracovanie knihy sa postaralo vydavateľstvo Témbr, a práve samotné audio spracovanie je ďalším plusom celej audioknihy. Jana Stryková a Lucie Juřičková odviedli skvelú prácu a ich interpretácia ako-tak zachraňovala príbeh. Interpretkám sa podarilo vytvoriť celkom ponurú atmosféru, ktorá príbeh oživila a robila ho zaujímavejším. Podobne tomu bolo aj v prípade zvučiek medzi jednotlivými kapitolami.

Kdo o tom ví? je kniha, od ktorej som čakal veľa a dostal som málo, čo mi je ľúto vzhľadom na to, že Fáma bola veľmi dobrý triler. Na druhej strane je však pochopiteľné, že táto kniha bola slabšia, keďže ide o pôvodne prvú knihu, ktorú autorka napísala. Za plusy diela považujem témy, ktorým sa autorka venuje a audio spracovanie, ktoré príbeh do istej miery zachraňovalo. Audioknihu Kdo o tom ví? hodnotím 2/5.

Audioknihu si môžete zakúpiť kliknutím TU