Recenzia: Pomalu hořící oheň (audiokniha) - Paula Hawkins

NÁZOV: Pomalu hořící oheň (A Slow Fire Burning)
VYDAVATEĽSTVO: Témbr
DĹŽKA AUDIOKNIHY: 9 hodín 13 minút
INTERPRET: Jitka Ježková

Když je na říčním člunu v Londýně nalezen brutálně zavražděný mladík, v centru pozornosti se ocitají tři ženy, které ho znaly.
Laura, temperamentní podivínka, o níž si leckdo myslí, že je nebezpečná, s Danielem strávila poslední noc před jeho smrtí.
Jeho sousedka Miriam ví, že ačkoli Laura odcházela z místa činu s krví na oblečení, nemusí to ještě znamenat, že je vražednice – hořká zkušenost Miriam naučila, co to znamená, ocitnout se v nesprávný čas na nesprávném místě.
A do třetice je tu Carla, teta zavražděného, která dosud truchlí nad nedávnou smrtí jiného člena rodiny. Nikomu nevěří – vždyť i dobří lidé mohou být schopni strašlivých činů.
Tři ženy, které nemají společného nic kromě zášti, kterou k zavražděnému cítily… Jak dlouho mohou doutnat křivdy a stará tajemství, než se rozhoří v divoký plamen?

Úspešná britská autorka Paula Hawkins zaujala čitateľov po celom svete svojím trilerom Dievča vo vlaku, ktorý sa stal svetovým bestsellerom. Bol preložený do desiatok svetových jazykov, dočkal sa filmového spracovania a veľmi rýchlo zmenil neznámu britskú autorku na celosvetovú hviezdu. Autorka na úspech svojho debutu v rámci trilerového žánru nadviazala knihou Do vody, ktorá sa ale netešila tak pozitívnym ohlasom, ako tomu bolo v prípade predošlej knihy. V priebehu minulého roka sa na pulty kníhkupectiev dostal autorkin nový triler nesúci názov Pomalu hořící oheň.

S tvorbou Pauly Hawkins som v kontakte už niekoľko rokov. Triler Dievča vo vlaku som počúval v audio podobe približne v dobe, keď celý svet obletela jeho filmová adaptácia a samotná kniha mi v tom čase vyrazila dych. Dodnes ju považujem za jeden z tých kvalitných trilerov, ktoré sa ku mne kedy dostali a stále mám toto dielo veľmi rád. V prípade autorkinej druhej knihy Do vody tomu už tak nie je. Autorke sa nepodarilo nadviazať na úspech predošlej knihy a v tomto prípade bola pre mňa kniha sklamaním. O to viac som bol zvedavý, ako na tom bude autorkin najnovší triler. A po vypočutí audioknihy musím skonštatovať, že Paula Hawkins tak jednoducho neprekoná úspech svojho prvého trileru.

Tretí triler Pauly Hawkins sa odohráva v Londýne, kde je v člne nájdené telo mŕtveho muža. Do centra pozornosti sa dostávajú tri ženy, ktoré ho poznali. Laura, ktorá s ním strávila poslednú noc pred smrťou, jeho susedka Miriam a Carla, ktorá bola jeho tetou. Tri ženy, ktoré mali spoločnú jednu vec – hnev voči zavraždenému. Ktorá z nich stojí za vraždou mladíka? Bola to niektorá z nich, alebo je vrahom niekto úplne iný?

Pomalu hořící oheň je triler, ktorý začína sľubne. Autorka sa už od začiatku príbehu snaží o vytvorenie napätia a ponurej atmosféry. To sa jej s prvotnými kapitolami aj podarilo a čitateľ má tak tendenciu pokračovať v príbehu, s cieľom dopátrať sa k tomu, kto skutočne zavraždil mladíka. S pribúdajúcimi stranami Paula Hawkins začína príbeh zamotávať, a to hneď niekoľkými spôsobmi – začne skákať v časových osiach, v príbehu rozbieha hneď niekoľko dejových línií a zároveň sa snaží viesť čitateľa zlým smerom. V konečnom dôsledku tak autorka vytvorila chaotický príbeh, ktorý po niekoľkých kapitolách začne čitateľa pomaly nudiť. Toto je presne ten typ príbehu, ktorý si vyžaduje akciu a napätie, namiesto toho sa vlečie ako pomaly horiaci oheň, pri ktorom neviete, či sa dokáže vôbec poriadne rozhorieť. A ako aj čitateľ neskôr zisťuje, nedokáže.

Samotná kniha mohla mať obrovský potenciál, ak by autorka na ňom viac zapracovala. Skákanie v čase bol podľa môjho názoru výborný nápad, ktorý ale nemôže fungovať, ak autorka podcení ostatné faktory. Pri čítaní/počúvaní príbehu som mal častokrát pocit, že autorka sa omnoho viac sústreďuje na mätenie čitateľa, než na nejakú akciu. Ak by Hawkins zahrnula do diela viac akcie, príbeh by sa stal dynamickejším, mal by rýchlejší spád a samo o sebe by bol pútavejší. Aj napriek tomu, že na konci diela všetky dieliky do seba zapadnú, koniec príbehu nemá ten wow efekt, na ktorý čitateľ počas celého príbehu čaká.

Hlavnú úlohu v tomto príbehu zohrávajú tri ženy. Každá z nich má za sebou zaujímavú minulosť, každá z nich je povahovo úplne odlišná a vďaka tomu sa autorke naskytá príležitosť venovať sa rôznym témam. Témy ako literatúra, klamstvo, smrť či rodinné problémy sú príkladom toho, čo autorka v diele rieši. Nie každej téme sa v príbehu dostáva dostatočná pozornosť, všeobecne by sa ale dalo povedať, že autorka tieto témy vykreslila v skutku dobre. Vedia čitateľa zaujať a tým pádom spĺňajú svoju úlohu.

Paula Hawkins píše celkom jednoducho, vďaka čomu jej tvorbu možno zaradiť aj k oddychovejšej literatúre. A presne také je aj toto dielo. Autorka upúšťa od zložitých opisov a ak už aj nejaké opisy využíva, tak sú jednoduché a častokrát zamerané najmä na citové rozpoloženie postáv. Samotnému deju ale chýba dynamickosť, ktorá by mu pridala na zaujímavosti a pútavosti, čo opisy samé o sebe nedokážu.

Postavy boli jedným z plusov tohto diela. Boli vykreslené veľmi dobre a na čitateľa dokážu pôsobiť reálne a dôveryhodne. Každá z týchto postáv v sebe nesie zaujímavé črty, vďaka čomu sa od seba líšia a čitateľ tak počas celého príbehu premýšľa, kto by nakoniec mohol stáť za vraždou mladíka. Mňa osobne v príbehu najviac zaujala Carla.

Za audio spracovaním stojí vydavateľstvo Témbr a interpretkou sa stala Jitka Ježková. Jitka Ježková je moja najobľúbenejšia interpretka a už od začiatku audioknihy som vedel, že znova odvedie skvelú prácu. A tak sa aj stalo. Jej interpretácia do veľmi veľkej miery pomohla príbehu a do určitej miery sa jej podarilo zhmotniť to, o čo sa autorka v diele snažila. Veľmi príjemné bolo aj využitie zvukových efektov, ako napríklad zvuk písacieho stroja, ktorý dodal príbehu autentickosť.

Pomalu hořící oheň je dielo, ktoré ma utvrdilo v tom, že Paula Hawkins to bude mať naozaj veľmi ťažké, ak niekedy bude chcieť prekonať svoj trilerový debut. Závisí to ale aj od toho, či má autorka takéto ambície. V konečnom dôsledku radím dielo k priemerným trilerom, ktorý keď preskočíte, nič sa nestane. Na strane druhej, ak sa vám páčilo dielo Do vody, tak v tomto prípade nebudete sklamaní. Výrazné plusy diela vidím v postavách a audio spracovaní. Audioknihu Pomalu hořící oheň hodnotím 3/5.

Audioknihu si môžete zakúpiť kliknutím TU