Recenzia: Sova (audiokniha) - Samuel Bjørk

januára 27, 2022

AUTOR: Samuel Bjørk
NÁZOV: Sova (Uglen)
VYDAVATEĽSTVO: Plus
DĹŽKA AUDIOKNIHY: 12 hodín 15 minút
INTERPRET: Petra Špalková

V podivném hnízdě ze sovího peří je nalezeno tělo sedmnáctileté dívky. Bizarním případem se začíná zabývat zkušený detektiv Holger Munch. Pro nedostatek stop se však dostane do mrtvého bodu, dokud oddělení vražd nekontaktuje záhadný hacker. Ten jim pošle nahrávku, ve které se mihne silueta vraha převlečeného za sovu, nočního dravce symbolizujícího smrt. A pátrání se opět roztočí na plné obrátky.

Frode Sander Øien, známy v knižnom svete pod pseudonymom Samuel Bjørk, je nórsky spisovateľ, ktorý sa udomácnil v kriminálnom žánri. Je jedným z najznámejších predstaviteľov severského krimi a stojí za aktuálne trojdielnou sériou, v ktorej vystupujú Holger Munch a Mia Krüger. Autor debutoval knihou V lese visí anděl, ktorá si ma získala už od úplného začiatku a vďaka ktorej sa Samuel Bjørk okamžite zaradil medzi mojich najobľúbenejších autorov v danom žánri.
Sova je druhou knihou z tejto série a momentálne aj najúspešnejšou knihou z pera tohto autora. So samotnou knihou som sa veľmi dlhú dobu stretával na sociálnych sieťach a kniha žala medzi čitateľmi obrovský úspech. Keďže v tej dobe som bol pre mňa autor ešte jednou veľkou neznámou, samotná kniha ma veľmi zaujala a vedel som, že sa do nej raz pustím. A po jej vypočutí v audio podobe môžem povedať, že toto dielo je právom považované za autorovo najlepšie.

V druhom diele série s Holgerom Munchom a Miou Krüger je v podivnom hniezde zo sovieho peria nájdené telo sedemnásťročného dievčaťa. Prípad sa tak dostáva k Holgerovi Munchovi, ktorý ho prevezme. Postupom času sa však vyšetrovanie dostáva do slepého bodu, kedy vyšetrovatelia nevedia, akým smerom sa majú ubrať. Všetko sa ale zmení v momente, keď ich kontaktuje neznámy hacker. Samotný prípad naberie nové smer a vyšetrovatelia sa tak znova dostávajú na stopu vrahovi. Podarí sa im odhaliť, kto stojí za vraždou tínedžerky?

Za posledné roky na knižnom trhu pribudlo množstvo severských autorov, Samuel Bjørk je pre mňa však ten najlepší. Podobne ako diela iných autorov, aj Bjørkove knihy sú častokrát plné násilia, to však nie je až tak brutálne, než je tomu pri iných známych menách. Samuel Bjørok je autor, ktorý vo svojich dielach dokáže vytvoriť veľmi temnú a ponurú atmosféru, a preto dielo dokáže čitateľa okamžite pohltiť. Podobne je tomu aj v prípade Sovy, kedy autor čitateľa znova zavedie na tie najtemnejšie miesta a rozpráva kriminálny príbeh, ktorý je plný napätia.

Sova je dielo, ktoré zaujme čitateľa už od samotného začiatku. Autor už od prvých strán výrazne pracuje s napätím, ktorým zvýrazňuje jednotlivé scény, v dôsledku čoho príbeh následne podvedome núti čitateľa v ňom pokračovať, s cieľom bádať, ako sa bude príbeh ďalej vyvíjať a akým smerom sa uberie. S pribúdajúcimi kapitolami sa príbeh stáva pozvoľným a autor sa začne viac zaoberať postavami a ich príbehmi.
Veľmi výraznou črtou Bjørkovej tvorby je to, že autor sa okrem samotnej vraždy venuje aj súkromným životom jednotlivých postáv, a preto naprieč knihou dochádza k ich vývoju. S každou knihou sú tak postavy viac vyzreté a prechádzajú si rôznymi životnými etapami, ktoré do určitej miery zohrávajú rolu aj pri riešení prípadu. V prípade tohto diela to autor neskôr znova strieda s napínavými situáciami, ktorých je ku koncu knihy čoraz viac, až príbeh vyústi do veľmi zaujímavého konca.

Bjørk vo svojej tvorbe vždy zabŕdne do rôznych tém a ani Sova nie je výnimkou. Autor tuná rieši rôzne vzťahové témy, no zároveň rozoberá tému rituálnej vraždy, depresie či ochrany zvierat. Samuel Bjørk sa tieto tieto témy snaží rozoberať viac do hĺbky, čo sa mu v konečnom dôsledku aj podarilo. Samotné témy pôsobia veľmi reálne a dôveryhodne, oživujú príbeh a zároveň sa prostredníctvom nich autor v príbehu omnoho viac realizuje.

Sova je dielo, ktoré je možno viac popisné, napriek tomu sa veľmi dobre číta/počúva. Samotný príbeh síce neplynie veľmi rýchlo, no v tomto prípade to nevadí. Čitateľ si tak omnoho viac dokáže užívať rôzne bočné dejové línie, či práve osudy jednotlivých postáv, vďaka čomu sa kriminálny triler mení na čosi viac.

Postavy v tomto diele boli vykreslené výborne, podobne ako aj v prípade autorovho debutu. V Sove sa do popredia dostáva Camilla Greenová – zavraždená tínedžerka, s príbehom ktorej autor výrazne pracuje naprieč celým dielom. Všetky postavy sú ale vykreslené kvalitne a na čitateľa pôsobia reálne a dôveryhodne. Mňa osobne najviac zaujala Mia Krüger a jej ťažké životné obdobie, ktorým sa v diele pretĺkala. Práve tu autor skvelo ukázal, ako sa dokáže vyhrať so psychikou postáv.

Príbeh vyšiel v audio podobe vďaka vydavateľstvu Plus, ktoré odviedlo kus kvalitnej práce. Petra Špalková mi ako interpretka sadla už pri prvej autorovej knihe a inak tomu nebolo ani v tomto prípade. Jej interpretácia bola skvelá a aj vďaka jej interpretácii pôsobí príbeh temnejšie a tajomnejšie.

Sova je premyslený kriminálny triler s množstvom nečakaných zvratov a falošných stôp. Je to jeden z tých trilerov, ktorý sa nezaoberá iba samotným kriminálnym prípadom, no zároveň v ňom autor sleduje aj osudy jednotlivých postáv, ktoré sa naprieč knihami vyvíjajú. Ak máte chuť siahnuť po kvalitnom severskom krimi, skúste toto dielo. A napríklad aj v audio podobe. Sovu hodnotím 5/5.

Audioknihu si môžete zakúpiť kliknutím TU