Recenzia: Cisárova perla - Robert van Gulik

AUTOR: Robert van Gulik
NÁZOV: Cisárova perla (The Emperor's Pearl)
VYDAVATEĽSTVO: Slovenský spisovateľ (The University of Chicago Press)
ROK VYDANIA: 2018 (1963)
POČET STRÁN: 175
PREKLAD: Oľga Ruppeldtová-Andrášová

Malebnú atmosféru kultových pretekov dračích člnov poznačí tragédia pri napínavom finále. Napriek presvedčeniu vidiečanov, že mladého muža si zobrala Bohyňa rieky, sudca Ti sa po nečakanom objave s plnou vervou púšťa do vyšetrovania. Keď násilná smrť postihne aj krásnu mladú ženu a dvoch ďalších ľudí z blízkeho okolia prvej obete, postupne dopĺňa ďalšie dieliky napínavej skladačky. Je mimoriadne náročná, lebo okrem lásky, šialenstva a chamtivosti musí počítať aj s mystickou silou bohyne z chráme uprostred tajomného Mandragorového hája.

Detektívny žáner je jedným z najobľúbenejších žánrov nielen na Slovensku, ale po celom svete. Za svoju históriu prešiel tento žáner veľkým vývojom a častými zmenami. Zatiaľ čo v jednom období sa písali detektívky zamerané na logiku, v druhom zasa na čo najväčšom násilí. Zatiaľ čo v jednom období sa písali detektívky zo súčasnosti, v tom druhom zasa z nejakého historického obdobia. A práve jedným z autorov, ktorý písal takéto detektívky, bol Robert van Gulik. Holandský diplomat, hudobník a odborník na orientálnu Čínu, ktorý dokopy napísal šestnásť kníh, v ktorých vystupuje sudca Ti.

K tvorbe Roberta van Gulika som sa prvýkrát dostal v roku 2018, keď som prečítal jeho knihu Lakový paraván. Knihu odohrávajúcu sa v období, s ktorým som sa dovtedy v rámci detektívneho žánru nestretol. Musím uznať, že obdobie orientálnej Číny ma veľmi zaujalo a aj preto môžem o knihe povedať, že pre mňa bola príjemným oživením detektívneho žánru. Cisárova perla je v poradí desiata kniha zo série so sudcom Ti a zároveň aj treťou knihou, ktorú som od autora prečítal. A musím podotknúť, že to bola zas a znova kvalitne napísaná detektívka, ktorá by si aj v súčasnej dobe zaslúžila veľkú pozornosť.

Kniha Cisárova perla začína v momente, keď sa odohrávajú preteky dračích jazdcov. Počas týchto pretekov, tesne pred finále, však dôjde k tragédii – zomrie jeden z bubeníkov. Všetci si myslia, že si ho k sebe vzala Bohyňa rieky, sudca Ti však vie, že šlo o smrť otrávením. Kto to mohol spraviť? Sudca Ti sa pustí do vyšetrovania prípadu, počas ktorého sa však stane svedkom smrti mladej ženy a dvoch ľudí, ktorí boli z blízkeho okruhu prvého zavraždeného. Podarí sa sudcovi Ti odhaliť osoby, ktoré stoja za týmito úmrtiami?

Knihy Roberta van Gulika sú výnimočné v tom smere, že vás popri ich čítaní vezmú späť v čase. Popri čítaní hociktorej jeho knihy sa tak veľmi ľahko prenesiete do obdobia starovekej Číny, ktoré je v knihe veľmi reálne a dôveryhodne opísané. Čitateľ má tak popri čítaní knihy pocit, ako keby sa skutočne nachádzal v tom období a spolu so sudcom Ti riešil prípady záhadných úmrtí. Do veľkej miery za to môže práve to, že autor je odborníkom na dané historické obdobie, čo je v tejto knihe naozaj vidieť.

Cisárova perla je kniha, ktorá vás osloví už svojím začiatkom. V ňom sa nachádzame na pretekoch dračích jazdcov, ktoré autor opisuje veľmi zaujímavo. Avšak v momente, keď sa odohrá vražda, tak sa kniha stáva typickou Gulikovkou, v ktorej sa do popredia dostáva množstvo nadprirodzených javov, niekoľko zvratov a to celé dopĺňa logika, ktorá je pre jeho knihy najtypickejšia. Samotná kniha sa vďaka tomu číta veľmi dobre, udržiava si čitateľovu pozornosť po celý čas a to celé zakončuje koncom, pre ktorý je typické nejaké ponaučenie či myšlienka. Aj vďaka tomuto sa Gulikove knihy značne líšia od detektívok dnešnej doby, vďaka čomu ich mám o to radšej.

Už je akosi zvykom, že Robert van Gulik vo svojich knihách nerieši len jeden prípad, ale hneď niekoľko. Zvyčajne ide o dva prípady, v tomto prípade to sú však tri. Prípad mŕtveho bubeníka a ľudí z jeho blízkeho okolia, prípad zavraždenej otrokyne a prípad cisárovej perly. Tieto tri prípady sa počas knihy prelínajú a v jej priebehu sa postupne vyjasňujú. To všetko je následne odôvodnené sudcovou rečou, v ktorej poukazuje na všetky dôkazy, vďaka ktorým sa následne dopátral k zločincovi a ktorá mne osobne trocha pripomína Poirotovu záverečnú reč na konci každého prípadu.

Čo sa mne osobne najviac páči na Gulikových knihách, je práve tá atmosféra orientu, ktorá je pre jeho knihy jednak typická, no zároveň nezabudnuteľná. Napriek tomu, že som Lakový paraván čítal pred dvoma rokmi, ešte stále mám živo v pamäti celé to prostredie, postavy a dej. A práve to je dôkaz toho, že Gulikove knihy sú jedny z tých kníh, na ktoré po ich prečítaní tak ľahko nezabudnete.

Ak sa pozrieme na spôsob, akým je kniha napísaná, tak možno o knihe povedať, že v nej prevláda jednoduchý štýl jazyka. Napriek tomu, že autor v knihe využíva pomerne dosť opisov prostredia, príbeh je aj tak dynamický, svieži a plynie rýchlo. Aj vďaka menšiemu počtu strán tak knihu prečítate kľudne na jedno posedenie.

Hoci kniha nemá ani 200 strán, vystupuje v nej pomerne slušný počet postáv. Je ich celkom dosť, a preto sa vám môže stať, že počas čítania knihy stratíte prehľad v tom, kto je kto a k akému prípadu daná postava spadá. Na to však vydavateľstvo myslelo, a preto na začiatku knihy nájdete menný zoznam postáv, ktoré sú zatriedené k jednotlivým prípadom + je pri nich napísané, akú funkciu zastávajú.

Ak hovoríme o hlavných postavách, tie sú vykreslené veľmi dobre. Pôsobia na čitateľa reálne, a preto si ich dokáže ľahko obľúbiť. Ja osobne som si sudcu Ti obľúbil už pri Lakovom paraváne a túto postavu mám rád dodnes. Aj pri Cisárovej perle sa mi zas a znova potvrdilo to, že je to veľmi vzdelaná a rozvážna postava.

Za zmienku v tejto knihe stoja aj čiernobiele ilustrácie, ktorých je v knihe pomerne dosť. Sú kreslené jednoduchým štýlom, ale o to lepšie vystihujú príbeh.

Po Lakovom paraváne je Cisárova perla mojou druhou najobľúbenejšou knihou Roberta van Gulika. Výborný príbeh doplnený o zaujímavé postavy, povery a nadprirodzené javy je v tomto prípade dôkazom toho, že Gulikove knihy stoja za prečítanie. Knihu Cisárova perla hodnotím 5/5.