Recenzia: Odsúdená - Lucia Sasková

marca 01, 2020

NÁZOV: Odsúdená
POČET STRÁN: 344

Lucia Sasková, jedna z najúspešnejších súčasných slovenských spisovateliek, prináša vo svojich románoch zložité, znepokojujúce, až kontroverzné témy. Tejto zásade ostala verná aj vo svojej najnovšej, ôsmej knihe s názvom Odsúdená.
Hlavná hrdinka musí nečakane čeliť krutej diagnóze, ktorá jej obráti naruby celý život. Má pocit, že ju nespravodlivo odsúdili na smrť, hoci sa ničím neprevinila – bez možnosti obhajoby či odvolania. Koniec jej života sa nezadržateľne blíži, a tak sa púšťa do boja. S prácou, okolím, najbližšími a v neposlednom rade sama so sebou. Má len dve možnosti: buď začne žiť naplno, alebo bude nečinne čakať na koniec. Vyberie si prvú možnosť a opúšťa stereotypný život, na aký bola zvyknutá. Jej pohľad na svet je zrazu iný, oveľa intenzívnejšie vníma všetko, čo bolo kedysi pre ňu samozrejmosťou. Lebo to, že zdravie je v živote človeka najdôležitejšie, nie je klišé, ale realita, ktorú si človek uvedomí, až keď oň príde...

Rozpoltená, Nebezpečná, Prostitútka... Toto je len zlomok z kníh, ktorých autorkou je Lucia Sasková – jedna z najúspešnejších súčasných slovenských autoriek. Autorka debutovala v roku 2012 knihou Neznámych nemiluj – románom, v ktorom sa Sasková venuje téme, ktorá sa do literatúry začala výrazne dostávať až niekoľko rokov po vydaní tejto knihy. Kniha získala značný úspech, no vtedy ešte nikto netušil, s čím príde autorka najbližšie. O rok nato autorka vydáva knihu Zlatokopka, prostredníctvom ktorej sa dostala do povedomia širokej verejnosti a ktorá sa stala zatiaľ jej najväčším bestsellerom. Po úspešných Zlatokopkách sa autorka vydáva do psychologických vôd a vydáva román Nebezpečná, ktorý dokazuje, že Sasková vie písať nielen jednoduché knihy bez hlbšej myšlienky, ktoré sú priam stvorené na oddychové čítanie, ale že vie ísť v príbehu aj viac do hĺbky a priniesť tak čitateľovi príbeh, ktorý miestami pôsobí zložitejšie, no na ktorý čitateľ zároveň tak ľahko nezabudne. Po Nebezpečnej uzreli svetlo sveta knihy Zlatokopka 2, Prostitútka, Zlatokopka 3, Rozpoltená a koncom minulého roka sa na pulty kníhkupectiev dostala Odsúdená.

Odsúdená je v poradí ôsmou autorkinou knihou a zároveň je to aj kniha, ktorá sa výrazne líši od predchádzajúcej autorkinej tvorby, či už je to témou alebo spracovaním. Hoci obálka a názov môžu v čitateľovi evokovať to, že pôjde o ďalšiu psychologickú knihu z autorkinej strany, nie je to tak úplne pravda. Odsúdená sa primárne neradí k psychologickým románom, aj keď jej príbeh je značne založený na psychike hlavnej postavy. Je to však spoločenský román venujúci sa téme, ktorá je, bohužiaľ, pre dnešnú dobu veľmi aktuálna. A tou témou je rakovina.
Tvrdím to už dlhú dobu, no spomeniem to znova. Lucia Sasková sa radí medzi moje najobľúbenejšie slovenské autorky. Túto autorku som si obľúbil jednak vďaka jej výborným knihám ako Nebezpečná či Rozpoltená, no taktiež mi ako čitateľovi neskutočne sadol jej „papuľnatý“ štýl písania, ktorý je pre Saskovej tvorbu typický. Musím však podotknúť, že Odsúdená je kniha, ktorá z tohto radu vybočuje. Je to kniha, ktorá sa nelíši len svojou témou, ale aj spracovaním. Je to kniha, ktorá posunula autorkinu tvorbu na novú úroveň a ktorá zas a znova dokazuje to, že Lucia Sasková je výborná spisovateľka.

Ako je už pre Saskovej tvorbu typické, aj v Odsúdenej sa stretávame s hlavnou postavou, ktorá nemá meno, resp. ho nepoznáme. Vieme len toľko, že je to žena, ktorej diagnostikovali rakovinu. Od tohto momentu sa jej život obráti naruby. Dáva výpoveď v práci, ktorá ju vnútorne nenapĺňala, postupne stráca priateľstvá s ľuďmi, ktorí tvorili značnú časť jej života, no zároveň spoznáva nových ľudí, ktorí sú tu pre ňu nielen v dobrých, ale aj v zlých chvíľach. Jej život sa však pomaly, ale isto blíži ku koncu. Hlavná postava tak prichádza na to, že ak nechce premárniť posledné mesiace svojho života, bude musieť žiť naplno, aj keď prídu momenty, ktoré nebudú jednoduché.

Lucia Sasková zas a znova napísala knihu, ktorá si získa vašu pozornosť už od prvej stránky a bude si ju držať až po tú poslednú. Knihu, ktorá vás chytí za srdce, ktorá vás zhltne, rozžuje a po jej prečítaní vypľuvne ako kôpku nešťastia. Aj takto by sa v krátkosti dali vyjadriť pocity, ktoré táto kniha v čitateľovi vyvoláva, avšak ani tieto slová nedokážu popísať to, ako sa po prečítaní knihy budete skutočne cítiť.
Sasková si vybrala pre svoju ôsmu knihu tému, ktorá je pre dnešnú dobu veľmi aktuálna a aj preto možno povedať, že sa jedná o reálne podaný príbeh bez žiadnych príkras či pozlátok. Autorka prosto rozpráva príbeh presne tak, ako to funguje aj v skutočnom živote, vďaka čomu sa čitateľ dokáže omnoho lepšie stotožniť s hlavnou postavou, jej diagnózou a spolu s ňou tak dokáže prežiť posledné momenty jej života.

Odsúdená je kniha, ktorá sa na prvý pohľad môže tváriť ako kniha nesúca v sebe jednoduché posolstvo, avšak pravda je kdesi inde. Hoci primárnym posolstvom knihy je vážiť si všetko, čo máme, kým o to neprídeme, samotných posolstiev je v románe omnoho viac, aj vďaka tomu, že sa autorka v knihe venuje viacerým témam. Priateľstvo, láska, nevera, osamelosť... Odsúdená hýri množstvom tém, ktoré dotvárajú príbeh, umožňujú čitateľovi sa naň pozrieť z viacerých uhlov pohľadu, no taktiež sa postarali o to, že koľkokrát si knihu prečítate, vždy v nej nájdete inú myšlienku. Inými slovami (aj keď to možno bude znieť trúfalo), táto kniha je akýmsi Malým princom medzi slovenskými románmi.

Čo ma však na celej knihe prekvapilo najviac, bol štýl, akým bola kniha napísaná. Dovolím si tvrdiť, že autorkinu tvorbu mám poriadne načítanú, a preto viem, že pre jej tvorbu je typický akýsi „papuľnatý“ štýl rozprávania príbehu. Autorka si neberie servítku pred ústa a vyjadruje sa presne tak, ako to v danej chvíli cíti. Aj preto sú jej romány autentické a výborne sa čítajú. Táto kniha je však výnimkou. Sasková v nej upustila od svojej papuľnatosti a zvolila umeleckejší štýl písania, ktorý sa k tomuto príbehu naozaj hodil. Autorka v príbehu častokrát pracovala s napätím, ktorým zvýrazňovala dôležité udalosti v príbehu, ako napríklad sny hlavnej postavy, ktoré boli častokrát predzvesťou niečoho zlého.

Lucia Sasková už vo svojich psychologických románoch mala možnosť čitateľom ukázať, že vie naozaj výborne vykresliť svoje postavy. Vďaka jej opisom je postavám vdýchnutý život, a preto počas čítania knihy máte pocit, ako keby dané postavy skutočne existovali. A táto kniha nie je výnimkou. Tým, že je príbeh vyrozprávaný v prvej osobe, máme my ako čitatelia možnosť vidieť to, ako sa hlavná postava postupne vyrovnáva so svojím osudom, vďaka čomu sa nám postupne vynárajú jej rôzne charakterové črty, ktoré sa s priebehom deja menia. Okrem toho sa autorke taktiež podarilo výborne vykresliť aj vedľajšie postavy. Za spomenutie určite stojí ujo Ďusko, Rišo, Dianka či Tobias.

Ak to tak zhrniem, Odsúdená je do dnešného dňa to najlepšie, čo sa podarilo Lucii Saskovej napísať. Román so smutnou témou, ktorý vás počas čítania nenechá chladnými, sa vám doslova vryje pod kožu, pričom po jeho prečítaní naň tak ľahko nezabudnete. Sasková touto knihou zas a znova dokázala, že je právom považovaná za jednu z najlepších súčasných slovenských spisovateliek. Výborne spracovaná téma, skvelo vykreslené postavy, neskutočne zaujímavá obálka. Odsúdenú hodnotím 5/5.

Knihu si môžete zakúpiť kliknutím TU.

Viac článkov s Luciou Saskovou nájdete TU.