Bestselleroví autori, ktorí ma minuli

decembra 26, 2019

Na konte majú milióny predaných výtlačkov a niektoré ich knihy sa dočkali aj filmového spracovania. Reč je o spisovateľoch, ktorých debuty vydavateľstvá častokrát vydali len v malých nákladoch, poprípade si ich autori museli vydať sami. Postupom času sa však stali veľmi obľúbenými a počet ich predaných kníh mnohokrát prekročil miliónovú hranicu. V súčasnosti ich však môžeme považovať za veľmi úspešných autorov, ktorým sa podarilo dosiahnuť to, po čom túžia mnohí iní. Aj napriek tomu, že sú to úspešní spisovatelia, neprečítal som ani jednu ich knihu. Ktorí autori to sú? To sa dozviete nižšie.
George R. R. Martin je jedným z najúspešnejších autorov všetkých čias. Jeho séria Pieseň ľadu a ohňa si podmanila milióny čitateľov po celom svete, vďaka čomu vznikol seriál, ktorý si získal ešte väčšie publikum. Bohužiaľ, ja medzi týmito ľuďmi nie som. Zatiaľ čo autorove knihy ma odrádzajú svojou hrúbkou, moje pokusy obľúbiť si seriál boli neúspešné. Snažil som sa ho pozrieť niekoľkokrát, no nikdy som sa nedostal ďalej, ako do polovice prvej série. Možno predsa len dám šancu práve jeho knihám... Alebo jeho tvorba proste nie je určená pre mňa. 
Rick Yancey je autorom úspešnej trilógie Piata vlna, ktorá v dobe svojho vydania zažila poriadny ošiaľ. Prvý diel z tejto trilógie sa dokonca dočkal aj filmového spracovania, ktorý zožal podobný úspech. Avšak ani v prípade tohto autora sa nemôžem radiť medzi jeho fanúšikov. Po tejto knihe som pokukoval už veľmi dlho, no vtedy som spravil niečo, čo som asi spraviť nemal. A tou vecou bolo to, že som si na internete pozrel na knihu videorecenziu, ktorá nebola príliš pozitívna. Aj to sa stalo hlavným dôvodom, prečo som sa do tejto trilógie nakoniec nepustil. A možno to nakoniec bolo dobré rozhodnutie. Každopádne, to sa už nedozviem.
Dovolím si tvrdiť, že neexistuje osoba, ktorá by nepoznala Twilight ságu, či už tú knižnú alebo filmovú. Ak sa však bavíme o knižnej verzii tohto príbehu, tak za ňou stojí americká spisovateľka Stephenie Meyer, podľa ktorej sa neskôr natočili rovnako úspešné filmy. Narozdiel od predchádzajúcich dvoch autorov, v prípade Stephenie Meyer som si chcel jej knihy veľmi prečítať. A možno až príliš. Ako veľmi som si chcel prečítať túto sériu, tak rýchlo ma táto potreba prešla. No v poslednej dobe znova dostávam to nutkanie siahnuť po sérii a zistiť tak, prečo sa stala úspešnou.
Nedaj sa!, Fanúšička či Eleanor a Park. Rainbow Rowell je veľmi úspešnou autorkou kníh pre mládež a dôkazom sú aj tieto knihy. V prípade tejto autorky je však dôvod, prečo som po žiadnej jej knihe nesiahol, veľmi jednoduchý. A dôvod je ten, že ma jej tvorba nezaujala. Aj keď z času na čas zavítam do žánru young adult, vždy mám pocit, že v ňom nájdem lepšie knihy ako sú tie od Rainbow Rowell. 
Kráľ napätia, kráľ hororu. V prípade tohto autora sa do cela hanbím za to, že som od neho neprečítal ešte ani jednu knihu, no sám neviem, čo si mám o jeho tvorbe myslieť. Stephen King je autor, ktorý vydáva knihy ako na bežiacom páse, a preto mám častokrát pocit, či v tomto prípade neprevažuje kvantita nad kvalitou. Aj to je dôvod, prečo som po žiadnej autorovej knihe zatiaľ nesiahol. A keď už sa rozhodnem, že si prečítam nejakú kingovku, neviem sa rozhodnúť, ktorá kniha by to z toho šialeného počtu mala byť. Hoci mám doma jeho knihu Spiace krásavice, ktorú napísal spolu so svojím synom Owenom, po zmiešaných ohlasoch na toto dielo neviem, či je to práve tá najlepšia voľba na začiatok. 
Young adult fantasy by nebola tým správnym žánrom, ak by tam nebola Cassandra Clare. Aspoň to mi napadne, keď si čítam recenzie knižných blogerov na jej knihy. Lenže aká je pravda?
Tvorbu Cassandry Clare som zaznamenal s príchodom knihy Polnočná dáma. Kniha ma veľmi zaujala svojou obálkou, a preto som si ju chcel prečítať. Každopádne, nedostal som sa k nej. Keď som si začal o autorke vyhľadávať rôzne informácie na internete, tak som narazil na jednu nie veľmi peknú kauzu, ktorá sa tejto autorky týka. A to je spôsob, ako sa správa k niektorým svojím čitateľom. Povedzme si úprimne, môže sa osoba nazvať spisovateľom, keď nie je schopná prijať kritiku a radšej bude vymazávať komentáre, ktoré kritizujú jej knihy? Pre mňa osobne to je dostatočný dôvod k tomu, aby som po jej tvorbe nesiahol.
Shari Lapena je uznávaná autorka trilerov. Na konte má už niekoľko kníh, pričom na Slovensku a v Česku jej vyšli tieto: Pár od susedov, Cudzinec v dome a Nevítaný host (táto len v Česku). Musím sa priznať, že už zopárkrát som nemal ďaleko od toho, aby som siahol po niektorej autorkinej knihe. Či už to bolo v kníhkupectve, kde som si ju skoro kúpil alebo v knižnici, kde som si ju skoro vypožičal. Každopádne, vždy to bolo len "skoro" a v prípade tejto autorky naozaj ľutujem to, že som si od nej ešte nič neprečítal, pretože na jej knihy vidím len samé chvály. 
Chlapec v pásikavom pyžame je nesmierne dojemný príbeh z obdobia druhej svetovej vojny. Jeho autorom je John Boyne, ktorému sa podarilo týmto príbehom chytiť za srdcia milióny čitateľov po celom svete. A to je jeden z dôvodov, prečo po jeho knihách pravdepodobne nikdy nesiahnem. Musím sa priznať, že práve táto kniha je jedinou autorovou knihou, ktorá ma zaujala, ale tým, že ju čítal skoro každý, tak vôbec nemám chuť si ju prečítať. Namiesto toho som dal prednosť filmovej verzii príbehu a musím povedať, že tá bola výborná. 
Ak čítate fantasy alebo sci-fi a špeciálne to pre mládež, tak ste určite zaznamenali sériu Illuminae, na ktorej spolupracoval Jay Kristoff s Amie Kaufman. Kristoff však knihy píše aj sám a dôkazom toho je séria Nikdynoc, ktorá začala vychádzať v českom preklade tento rok. Autorove knihy som začal evidovať už v dobe, keď vyšiel český preklad Illuminae, ale aj napriek tomu som sa k jeho knihám do dnešného dňa nedostal. Neviem, akosi nebola príležitosť. Preto teda dúfam, že sa mi to podarí na ďalší rok zmeniť. 
Ak ste fanúšikmi trilerov, tak ste určite zaznamenali knihu Stratené dievča. Autorkou tohto mimoriadne úspešného príbehu je Gillian Flynn. Na túto knihu som počúval samé chvály a o to viac som si ju chcel prečítať v momente, keď som zistil, že je to kniha, ktorá sa jemne podobá na triler Dievča vo vlaku, ktorý sa mi veľmi páčil. Avšak, keby som si bol nepozrel videorecenziu, ktorá mi vyspoilerovala kompletne celý príbeh, tak by som si ju aj prečítal. Teraz to však už nemá zmysel. Možno po nej siahnem o niekoľko rokov, keď zabudnem, o čom vlastne bola.
A ktorí autori minuli vás? A prečo?


Obálky niektorých kníh spomínaných v článku:



Žiadne komentáre:

Ďakujem za komentár. Na každý jeden komentár sa pokúsim odpovedať čo najskôr.

Používa službu Blogger.