Recenzia: Cudzinka - Diana Gabaldon

AUTOR: Diana Gabaldon
NÁZOV: Cudzinka (Outlander)
VYDAVATEĽSTVO: Zelený kocúr (Random House)
ROK VYDANIA: 2016 (1991)
POČET STRÁN: 626
PREKLAD: Marína Galisová

Claire Randallová slúžila počas vojny v armáde ako zdravotná sestra a po nastolení mieru sa znova pokúša dať dohromady svoj život a neveľmi šťastné manželstvo. Keď sa s manželom vyberie na miesto, kde sa konajú starobylé rituály druidov, neznáme sily ju vrátia do minulosti – do roku 1743, do divokého Škótska, kde muži bojujú o prežitie a ženy sú pre nich často iba bezmocnou korisťou.
Claire nechápe, čo sa s ňou stalo, kde sa ocitla a či sa odtiaľ ešte niekedy vráti. Padla do zajatia škótskeho klanu a každý ju podozrieva, že je vyzvedačka v službách Angličanov. Nebezpečenstvo striehne na každom kroku – dokonca aj na jej srdce. Claire stretne Jamesa Frasera, muža, ktorý je od nej mladší, ale zažil toho oveľa viac ako ona. James, hrdý a ušľachtilý, jej dá lásku, akú dosiaľ nespoznala. Môže žena milovať dvoch mužov, každého v inom čase? Dokáže si vybojovať šťastie a neublížiť tým, na ktorých jej najviac záleží?

Cudzinka je prvá kniha z veľmi úspešnej série Outlander, ktorej autorkou je americká spisovateľka Diana Gabaldon. Táto knižná séria si vo svete vydobyla veľký úspech, čo dokazuje aj seriál, ktorý sa podľa tejto knižnej série natáča. Po úspechu seriálu dostali slovenskí čitatelia možnosť prečítať si toto veľmi chválené dielo aj v slovenčine vďaka vydavateľstvu Zelený kocúr, ktoré ho ako prvé prinieslo na slovenský knižný trh.
Tým, že je kniha naozaj veľmi chválená, o to viac som sa na ňu tešil. Každopádne, toto dielo som bral tak trocha s rezervou, pretože sa jedná o historický román a ten ja veľmi nečítam. Avšak vždy, keď som po nejakej knihe z tohto žánru siahol, tak som zostal milo prekvapený. Lenže táto kniha sa od tých ostatných celkom líši. Nielen, že ma milo prekvapila, ale stala sa mojou srdcovkou v rámci tohto žánru.

Claire Randallová slúžila počas druhej svetovej vojny ako zdravotná sestra. Po skončení vojny sa rozhodla spraviť si poriadok vo svojom živote, a preto so svojím manželom navštívila miesto, kde sa konajú starobylé rituály druidov. Avšak, počas jedného z týchto rituálov ju neznáme sily hodia do 18. storočia do Škótska. Samotná Claire však netuší, čo sa vlastne stalo, a zároveň vpadne o rúk Škótom, ktorí si myslia, že pracuje pre Angličanov ako vyzvedačka. Za zvláštnych okolností sa spoznáva s Jamesom Fraserom – mužom, do ktorého sa postupne zamiluje. No dokáže Claire milovať oboch mužov naraz? Postupne však prichádza na to, že vybrať si môže len jedného. Lenže ktorý z nich to bude?

Cudzinka je kniha, ktorá si vás svojím originálnym príbehom získa už hneď na samotnom začiatku. Autorka spočiatku rozpráva príbeh v súčasnosti, t. j. roku 1945, kde sledujeme zdravotníčku Claire ako sa vyberá s manželom na výlet do Škótska. Je to oddychovejšia dejová línia, prostredníctvom ktorej autorka skrz rôzne debaty postáv odkazuje na minulosť, do ktorej sa hlavná postava v priebehu knihy dostane. Tým pádom sa zoznamujeme s postavami z minulosti ešte skôr, ako vôbec máme možnosť stretnúť sa s nimi. Táto dejová línia ponúka čitateľovi možnosť spoznať postavy len z hľadiska histórie – aké skutky vykonali a aký mal ich život dopad na súčasnosť.
V momente, keď sa dostávame do minulosti, príbeh naberá na napätí, akcii a množstve nečakaných situácii. S postupným plynutím príbehu sa stretávame aj s postavami, o ktorých sa hovorilo už v prvej dejovej línii, no v tomto prípade ich máme možnosť spoznať práve z toho ľudského hľadiska. Postupne zisťujeme, že nie všetko, čo sa o nich v súčasnosti rozprávalo, je pravda. Prostredníctvom tejto dejovej línie autorka pootvára pomyslené dvierka do vnútra postáv, vďaka čomu má čitateľ možnosť lepšie nahliadnuť do ich psychológie a častokrát tak vie omnoho lepšie pochopiť ich myšlienky, pohnútky a správanie.

Čo sa mi na tejto knihe najviac páčilo, bolo prostredie a doba, do akej bol príbeh zasadený. Ako som už spomínal vyššie, historické knihy nie sú mojou šálkou kávy, no v prípade Cudzinky som si jej čítanie maximálne užil. Prostredníctvom opisov sa autorke podarilo vynikajúco vykresliť krajinu a zároveň aj výborne vystihnúť atmosféru daného obdobia, vďaka čomu príbeh dýcha reálnosťou a dôveryhodnosťou, aj napriek tomu, že v sebe nesie isté prvky fantastiky.
Ak vás niekedy zaujímalo to, ako sa žilo v minulosti, táto kniha vám to povie. Diane Gabaldon sa podarilo veľmi dôveryhodne vyobraziť život v 18. storočí v Škótsku. V knihe tak máme možnosť vidieť spôsob života jednotlivých vrstiev obyvateľstva, no zároveň je tu skvelo zobrazené to, ako sa žilo v dobe, keď základné ľudské práva nemali žiaden význam.

Ak máte radi knihy vhodné na oddychové čítanie, Cudzinka je tou správnou voľbou. Aj napriek svojej hrúbke kniha ponúka príbeh, ktorý je napísaný veľmi jednoducho, no zároveň neskutočne pútavo. Hoci má kniha veľmi malé písmo, stránky budete obracať jednu za druhou, s cieľom zistiť, ako sa bude príbeh ďalej vyvíjať a ako nakoniec skončí. Cudzinka je taktiež bohatá na rôznorodé opisy prostredia, ktoré vystihujú dané historické obdobie a dopomáhajú čitateľovi k lepšej orientácii v prostredí a navodeniu tej správnej atmosféry.
Pre túto knihu je taktiež typická aj dynamickosť a pravidelné striedanie napätia. Autorka sa s ním počas celej knihy vyhráva, vďaka čomu dej plynie veľmi rýchlo. V knihe samozrejme nechýba ani istá dávka romantiky a erotiky, ktoré príbeh oživujú a nerobia ho fádnym.

Cudzinka je naozaj veľmi hrubou knihou, a preto v nej vystupuje aj mnoho postáv. Vďaka výbornému vykresleniu pôsobia postavy naozaj reálne, a preto počas čítania knihy nebudete mať pocit, aby pôsobili umelo či „plocho“. Postavy sa počas príbehu menia, vďaka čomu čitateľ častokrát môže prehodnotiť svoj názor na ne. Zatiaľ čo jednu postavu si spočiatku obľúbi a iná mu príde nesympatická, v priebehu knihy sa to môže kľudne vymeniť. Ja osobne som si v knihe obľúbil veľmi veľa postáv, no najviac si ma získala Claire, James a Jamesova sestra, ktorá si ma získala nielen svojím správaním, ale taktiež aj zmýšľaním a humorom.

Ak máte radi historické romány, tak kniha Cudzinka je tou správnou voľbou. Autorka v knihe ponúka výborne prepracovaný príbeh z obdobia 18. storočia, ktorý si vás získa už na prvých stranách. Prostredníctvom autorkiných opisov ožíva jednak prostredie, v ktorom sa dej odohráva, no taktiež aj samotná atmosféra, vďaka ktorej si čitateľ dokáže užiť príbeh na maximum. Ako som už spomínal na začiatku článku, táto kniha sa stala mojou srdcovkou, a preto už teraz viem s istotou povedať, že si ju určite ešte niekoľkokrát prečítam. Knihu Cudzinka hodnotím 5/5.
Knihu si môžete zakúpiť kliknutím TU.