Recenzia: Dezilúzia - Adam Kováčik

septembra 25, 2019

AUTOR: Adam Kováčik
NÁZOV: Dezilúzia
POČET STRÁN: 258

„Občas musíš zvoliť inú cestu, aby si zistil, či tá, z ktorej si zišiel, bola správna."#nerealista
Poznáte ten pocit, keď ovplyvnený atmosférou, alkoholom, drogami a pýchou začínate mať pocit, že všetci naokolo sú zrazu akísi menší? Že na vás nikto nedočiahne a už nikdy to nebude inak?
Daysona tento pocit dobehol a jeho život na Orave sa v okamihu ocitá v troskách. Aby unikol pred zodpovednosťou a spomienkami, odchádza zo Slovenska pracovať na Floridu do hotela tety Ruth. Je však ako hlodavec, ktorý sa neúspešne snaží uniknúť z neustále sa točiaceho kolesa... Len čo trochu vybočí, je späť. Drogy, zábava, dílovanie... a láska. Bol som v tejto chvíli nesmierne šťastný. Konečne nájdený, nepolapiteľný, v prúde rýchlo ubiehajúceho života. Jeden múdry človek mi však raz povedal: „Nehľadaj rozptýlenia, ktoré dokážu rozptýliť celý tvoj život.“ Myslím si, že mal pravdu.
Dezilúzia je príbehom o priateľstvách, nádeji, šťastí a nešťastí. O zradách, závisti, paranoji aj pádoch. Drsné rozprávanie inšpirované skutočnými udalosťami, ktoré s vami zamáva a otvorí vám oči. Aj takto môže u niekoho vyzerať realita bežných dní.

Adam Kováčik je začínajúci slovenský spisovateľ, ktorý debutoval pred niekoľkými týždňami románom Dezilúzia. Pravdepodobne vám toto meno nebude nič hovoriť, no práve Adam stojí za úspešným instagramovým účtom @nerealista, na ktorom publikuje rôzne krátke výroky, z ktorých niektoré priamo vystihujú určité veci a nad inými sa zasa musíte zamyslieť. Hoci sa spočiatku autor venoval len písaniu krátkych viet, postupom času sa pustil do čohosi väčšieho. A tak vznikla Dezilúzia.
Ako som už spomínal vyššie, Dezilúzia je autorovým debutom. No zároveň je to aj kniha, ktorá sa od iných slovenských debutov (a románov celkovo) výrazne líši svojou témou. Autor sa v knihe venuje téme drog a ich celkovému dopadu na zdravie, zmýšľanie a medziľudské vzťahy.
Úprimne, anotácia knihy sľubuje naozaj veľa, ale napriek tomu som od knihy nemal veľmi veľké očakávania. Predsa len je to debut a ten treba brať s rezervou. Každopádne, už po prvej prečítanej kapitole som vedel, že táto kniha ponúkne príbeh, na ktorý tak ľahko nezabudnete. A po dočítaní knihy som sa moja predtucha potvrdila.

Dayson je mladík žijúci na Orave. Jedného dňa sa jeho život ocitne v troskách, a preto v snahe utiecť pred démonmi minulosti odcestuje na Floridu s vidinou nového začiatku. Tam sa dostáva do hotela jeho tety Ruth, v ktorom začne pracovať a v ktorom taktiež spoznáva kolegyňu Melanie. Veľmi rýchlo sa spriatelia, no od tohto momentu sa jeho život vracia do starých koľají. Démoni minulosti sa vracajú, no tentokrát sú ešte silnejší. Drogy, zábava... Dayson sa znova cíti šťastný. Lenže dokedy? Čo sa stane, ak Dayson znova vytriezvie? Aký dopad to bude mať na jeho budúcnosť? A bude vôbec ešte nejaká?

Adam Kováčik napísal knihu, ktorá stojí za prečítanie. Dezilúzia ponúka príbeh, ktorý si vás podmaní už pri prvých stranách a bude si vás držať až po tie posledné. Autor v knihe rozoberá tému, ktorú v súčasných slovenských románoch nemožno tak ľahko nájsť a aj to prispieva k tomu, že sa jedná o naozaj originálny príbeh, ktorý vám ukáže to, aký život vedie množstvo drogovo závislých ľudí. Čitateľ má tak možnosť vidieť to, prečo sa ľudia odmietajú zbaviť závislosti na drogách, no čo je najdôležitejšie, kniha poukazuje na to, aké dôsledky to má na životy ľudí. A teraz nemám na mysli len psychický a fyzický stav, ale aj množstvo vzťahov, ktoré sa vďaka drogám zhoršili alebo skončili, či to, čo všetko sú ľudia ochotní spraviť preto, aby dostali svoju dennú dávku. Inými slovami, Dezilúzia je kniha, ktorá nastavuje zrkadlo dnešnej spoločnosti. Bez akéhokoľvek prikrášlenia poukazuje na to, ako to vo svete drog funguje.

Samozrejme, téma drog nie je jediná, ktorej sa autor v tejto knihe venuje. Okrem nej je to aj napríklad téma lásky či priateľstva, ktoré umožňujú autorovi viac sa v príbehu realizovať a tým ho aj oživiť. Príbeh tak nepôsobí nudne a nemá hluché miesta, vďaka čomu si jeho čítanie maximálne užijete. Čo je taktiež veľkým plusom knihy je to, že autor v knihe zavedie čitateľa na rôzne zákutia Floridy, ktorú je v knihe vďaka autorovým opisom naozaj cítiť.

Dezilúzia je kniha napísaná veľmi jednoducho a pútavo. Autor sa rozhodol pre jednoduchý štýl rozprávania, ktorý dopĺňa jednoduchými opismi prostredia. Dej má rýchly spád, a preto sa kniha veľmi dobre a rýchlo číta. Pre túto knihu je taktiež charakteristické aj napätie, s ktorým sa autor počas deja často pohráva, vďaka čomu dej naberá na dynamickosti a zaujímavosti. Okrem toho sa autor v knihe častokrát vyjadruje explicitne, a preto knihu neodporúčam ľuďom, ktorí nemajú radi nadávky v knihách. A tí, ktorí ich majú radi, si prídu na svoje.

Čo sa týka postáv, tie boli vykreslené výborne. Čítal som málo debutov, v ktorých boli postavy vykreslené tak dobre, ako tomu bolo v Dezilúzii. Autorovi sa podarilo postavy vykresliť do takej miery, že popri čítaní knihy máte pocit, ako keby skutočne existovali. Či už to bolo ich správaním, zmýšľaním alebo vlastnosťami. Mňa osobne v knihe najviac oslovil práve Dayson, Melanie a Victor – trojica postáv, okolo ktorých sa točil celý príbeh.

Dezilúzia je kniha, po ktorej by mal siahnuť každý, kto má rád romány s hlbšou myšlienkou. Jedná sa o príbeh, ktorý skvelo poukazuje na to, ako to v súčasnom svete drog funguje. Príbeh taktiež dopĺňajú výborne vykreslené postavy a prostredie, ktoré vďaka autorovým opisom je z knihy doslova cítiť. Ak to tak zhrniem, tak Dezilúzia je jednou z najlepších slovenských kníh, aké som mal možnosť tento rok prečítať. Knihu hodnotím 5/5.
Knihu si môžeš zakúpiť kliknutím TU.