Recenzia: Trinásta komnata - Marta Fartelová

júla 16, 2019

NÁZOV: Trinásta komnata
ROK VYDANIA: 2012
POČET STRÁN: 240

Pre niektorých uzavretá a smutná, pre ďalších záhadná a nedostupná, pre iných bláznivá čudáčka. Karla si svoje temné tajomstvá dokonale stráži a nikomu nedovolí nazrieť do svojho vnútra. Až kým do jej života nevstúpi veselý, bezprostredný a priateľský Marek a postupne si nezíska jej dôveru. Karla mu postupne poodhalí svoje tajomstvá a krok za krokom odomkne dvere na trinástej komnate svojej duše. Bude však stačiť ich láska a odhodlanie na to, aby sa dokázali vyrovnať so všetkými démonmi, ktorých vypustili? Prekonajú ťažkú a tŕnistú cestu, ktorú majú pred sebou?

Marta Fartelová je slovenská spisovateľka, ktorá sa na knižnom trhu pohybuje už nejaký ten piatok. Debutovala v roku 2007 sladkým románom Chuť lesných jahôd a postupom času sa prepracovala ku knihám s vážnejšími témami. Snáď najvýraznejšou knihou je práve jej minuloročná novinka Chlapec bez mena, ktorá si získala srdcia obrovského množstva čitateľov. Aj preto je Fartelová považovaná za jednu z najúspešnejších slovenských autoriek a jej popularita narastá naďalej.
Trinásta komnata je v poradí siedmou autorkinou knihou a zároveň aj jedenástou knihou, ktorú som od nej prečítal. Podobne ako iné autorkine knihy, aj táto kniha sa od tých ostatných líši. Ako tvrdí autorka, do každej jednej knihy sa snaží vložiť čosi iné, aby jej knihy aj naďalej boli pre čitateľa zaujímavé. Raz je to téma, inokedy štýl rozprávania, alebo využitie viacerých dejových línii. V tejto knihe autorka využila všetky tieto veci, no nakoniec si ma kniha nezískala až tak, ako som čakal. Samozrejme, Trinásta komnata nepatrí medzi autorkine najslabšie knihy, no taktiež ju nemôžem zaradiť ani medzi tie najlepšie.

Karla sa navonok javí ako uzavretý a tichý človek. Dištancuje sa od okolia a nikto nechápe prečo. Niekto ju vidí ako záhadnú a nedostupnú a niekto zasa ako čudáčku. Nech už je to ako chce, jej chovanie má svoje dôvody. Karla si stráži tajomstvo, o ktoré sa nechce s nikým podeliť. Všetko sa však zmení v momente, keď do jej života vstúpi Marek, ktorému Karla postupne poodkrýva temné zákutia jej života. No postačí to na to, aby sa Karla vyrovnala so svojou minulosťou a žila plnohodnotný život?

Homosexualita, nevera, znásilnenie, detský domov... Toto je len malá ukážka toho, čomu všetkému sa autorka za dvanásť rokov svojej spisovateľskej kariéry stihla venovať. Každá jedna kniha má čosi do seba a podobne to je aj pri tejto knihe. Trinásta komnata sa nevenuje ani jednej z týchto tém, no napriek tomu autorka v knihe rozoberá tému, ktorá je v jej žánri netypická. Dalo by sa povedať, že ide o tému, ktorá úzko súvisí s nadprirodzenom, pretože v tejto knihe môže hlavná postava vidieť budúcnosť. Nielen tú svoju, ale aj budúcnosť iných ľudí, ktorá stále súvisí s nešťastím. Je to vskutku veľmi zaujímavá téma a musím skonštatovať, že autorka touto témou oživila svoju tvorbu.

Zatiaľ čo téma knihy ma oslovila, s príbehom som mal menší problém. Autorka v knihe rozbehla dve dejové línie – prítomnosť a minulosť. Zatiaľ čo prvá sa mi páčila, druhá ma skoro vôbec neoslovila. V prítomnosti sledujeme Karlu, ktorá študuje na vysokej škole, kde stretne Mareka a postupne sa s ním spoznáva čoraz viac a viac. Keďže Marek chce Karlu spoznať čo najviac, tá mu postupne odhaľuje svoju minulosť skrz druhú dejovú líniu, ktorá sa odohráva v minulosti a sleduje Karlino detstvo. Aj napriek tomu, že sa v tejto dejovej línii udialo množstvo zaujímavých vecí, mňa osobne neoslovila. Bude to tým, že autorka ju vyrozprávala v tretej osobe, a preto sa jej nepodarilo tak dobre zachytiť rôzne emócie, ktoré postavy prežívali počas rôznych udalostí, z ktorých niektoré boli pre príbeh kľúčové. Čitateľ tak častokrát nemal možnosť stotožniť sa s postavami, či ich len lepšie pochopiť. Zato prítomnosť už na tom bola lepšie. Hoci aj v nej autorka taktiež využíva tretiu osobu, s emóciami sa vyhrala už o čosi lepšie, a preto je to táto dejová línia záživnejšia a emotívnejšia.

Marta Fartelová píše jednoducho a pútavo. To vie každý, kto od tejto autorky niečo prečítal. Trinásta komnata nie je výnimkou a aj túto knihu možno zaradiť k tým knihám, ktoré prečítate za veľmi krátky čas. Autorka má jednoduchý štýl písania, nepoužíva veľa opisov a omnoho viac sa sústreďuje na dialógy, vďaka čomu má kniha veľmi rýchly spád. Okrem toho sa autorka častokrát pohráva s dynamickosťou, čo v značnej miere oživuje príbeh.
Čo sa týka postáv, tie sú vykreslené veľmi dobre. Fartelová vie skvelo vykresliť charaktery postáv, no ako som spomínal vyššie, ich emócie boli veľakrát slabšie spracované, a preto si čitateľ k postavám bude ťažšie hľadať cestu. Z tejto knihy mňa osobne oslovila len Karla s Marekom. Je to preto, lebo tieto postavy sa v knihe vyskytovali najčastejšie a tým pádom som si ich najviac obľúbil. Iné postavy takúto možnosť nemali.

Hoci mala kniha svoje nedostatky, nemôžem povedať, že je to slabá kniha, no taktiež ju nemôžeš zaradiť ani medzi tie najlepšie. Kvalitou by som ju zaradil pravdepodobne ku knihám ako Odíď z mojich snov či Črepiny spomienok. Osobne si myslím, že kniha v dobe vydania mohla byť veľmi dobrá, no autorkine neskôr vydané knihy ju hravo tromfli. Trinástu komnatu hodnotím 4/5.