Recenzia: Prostitútka - Lucia Sasková

marca 27, 2019

NÁZOV: Prostitútka
ROK VYDANIA: 2016
POČET STRÁN: 296

Piaty román autorky bestselleru Zlatokopka zachytáva netradičný príbeh mladej ženy, ktorá bola odjakživa terčom posmechu vďaka svojmu výzoru a najmä ryšavým vlasom. Kvôli nízkemu sebavedomiu sa jej nedarí nadviazať ľúbostný vzťah, nevie, aké je byť milovaná. K najstaršiemu remeslu sa dostane viac-menej náhodou. Spočiatku váha, no neskôr ju jej „práca“ celkom pohltí. Je len otázkou času, kedy ju tento spôsob života stiahne na samé dno... Hlavná hrdinka rozpráva príbeh o ľahkých ženách a ťažkej práci, plný zvratov a nečakaných prekvapení. Podarí sa jej z tohto kolotoča vystúpiť a vrátiť sa do normálneho života?

Prostitútka je v poradí piata kniha z pera talentovanej slovenskej spisovateľky Lucie Saskovej, ktorá sa do povedomia čitateľov dostala vďaka trilógii o nenásytných zlatokopkách. Hoci je táto autorka známa medzi ľuďmi ako „tá, ktorá napísala tú Zlatokopku“, ja osobne ju vnímam ako „tú autorku, ktorá dokáže napísať lacný a podpriemerný román, no taktiež aj vynikajúci psychologický román, ktorý vás dostane na plnej čiare“. Takým príkladom sú knihy Rozpoltená Nebezpečná, ktoré považujem za to najlepšie, čo autorka do dnešného dňa napísala. A možno povedať, že od dnešného dňa medzi ne pribudla ďalšia kniha.
Na Prostitútku som sa naozaj tešil. Táto kniha ma už dávnejšie zaujala svojou obálkou, ktorá je naozaj zaujímavá, pekná a ktorá upúta hneď na prvý pohľad. Jednak svojou krikľavosťou, no taktiež aj fotkou, ktorá bola zvolená na obálku knihy. No to nie je jediná vec, ktorá čitateľa zaujme. Taký názov či anotácia knihy sú ďalšími faktormi, ktoré upútajú pozornosť potencionálneho čitateľa a o to jednoduchšie mu pomôžu rozhodnúť sa, či daná kniha čitateľovi sadne, alebo nie. A musím sa priznať, že ja sa radím do tej prvej skupiny.

Podobne ako u drvivej väčšiny románov Lucie Saskovej, ani v tejto knihe nemá hlavná postava meno. Teda, má, no čitateľ sa ho nedozvedá. Vieme len to, že hlavná postava knihy bola už od detstva terčom posmechu vďaka jej ryšavým vlasom. A aj práve tieto posmešky majú na svedomí to, že z hlavnej postavy sa stáva nesmelá žena, ktorá nedôveruje mužom a ktorá má problém nadviazať vážny ľúbostný vzťah. Veď aj k práci prostitútky sa dostáva viac-menej zhodou náhod. Aj napriek tomu, že hlavná postava sa spočiatku zdráha práce prostitútky, postupom času ju práca začne baviť. No ani ona sama nevie, ako prudko sa zmení jej život touto prácou. Ale čo ak sa bude chcieť vrátiť späť do normálneho života? Podarí sa jej to bez toho, aby ju všetci ľudia nevnímali ako tú, s ktorou sa vyspala polovica mesta?

Lucia Sasková je taký špecifický typ spisovateľa, ktorého naozaj ťažko definovať. Musím sa priznať, že som sa ešte nestretol s takýmto spisovateľom či spisovateľkou, akou je ona. Či už je to samotnými témami jej kníh, jej spôsobom vyjadrovania sa, alebo kombináciou lacných a podpriemerných románov s tými hodnotnejšími. Veď aj vďaka týmto veciam sa Lucia Sasková zaradila medzi moje najobľúbenejšie slovenské spisovateľky. Hoci ku sérii Zlatokopka cítim menší odpor, no určite nedám dopustiť na knihy ako Nebezpečná, Rozpoltená alebo aj Prostitútka, lebo práve tieto knihy výborne poukazujú na to, akou výbornou spisovateľkou Lucia je. Nejde o prvoplánové knihy, a preto sa tak čitateľ dočká zaujímavého príbehu doplneného o napätie a veľkú dávku „šokantna“.

A presne takou knihou je aj Prostitútka. Autorka už na začiatku knihy veľmi detailne popisuje detstvo hlavnej postavy knihy, ktoré nebolo zrovna ideálne. S pribúdajúcimi stranami autorka oboznamuje čitateľa čoraz viac so súčasným  životom hlavnej postavy. Vďaka tomu vidíme to, že hlavná postava má problém nadviazať hocijaký vzťah, a preto je sama. Má málo kamarátov a ani vzťah s jej matkou nie je zrovna ideálny. Najmä odvtedy, čo sa k ním nasťahoval Cyril – matkin priateľ a zároveň aj potencionálny nevlastný otec hlavnej postavy. V podstate, autorka už od prvých strán knihy veľmi pekne formuje napätie a vykresľuje postavy. Vďaka tomu čitateľ už na začiatku knihy spoznáva charaktery postáv a vie si tak zaradiť, ktorá postava bude kladná a ktorá zas záporná.
Sasková počas celej knihy využíva momenty prekvapenia, ktorých tu je požehnane. Čitateľovi vďaka tomu kniha nepripadá nudná a vyslovene kniha núti čitateľa čítať ďalej a dozvedieť sa tak, ako sa celý príbeh skončí.

Čo mňa osobne na celej knihe zaujalo, bola práve téma knihy. Táto kniha nie je príbehom zlatokopiek alebo osôb s rôznymi psychickými chorobami, ale príbehom ženy, ktorá sa rozhodne vydať na dráhu prostitútky. Aby toho nebolo málo, hoci je príbeh knihy vymyslený, no do veľkej miery sa opiera o výpoveď prostitútky, s ktorou bola autorka v kontakte počas písania knihy. Aj práve vďaka tomu kniha pôsobí na čitateľa reálne a zároveň mu približuje to, ako to vo svete prostitútok funguje. No téma prostitúcie nie je jediná, ktorú autorka v knihe rozoberá. Psychické rozpoloženia postáv či odmietanie vlastného dieťaťa zo strany rodičov sú ďalšími z mnoha tém, ktoré táto kniha ponúka.

Jednoduchý, pútavý a zároveň aj papuľnatý. Presne taký je štýl písania Lucie Saskovej. Autorka ukracuje čitateľa od zbytočných opisov a vsádza viac na dialógy, vďaka čomu má kniha svižnejší dej, rýchly spád a veľmi dobre sa číta. Toto je presne tá kniha, pri ktorej je vám počet strán ukradnutý, pretože kniha je napísaná tak pútavo, že ju prečítate raz-dva.
Okrem výborne napísaného príbehu sa autorke taktiež podarilo skvelo vykresliť postavy. Autorka do každej z postáv vložila vlastnosti, ktoré sú charakteristické len pre danú postavu a u inej postavy ich nemožno nájsť. Aj preto postavy pôsobia reálne a jedinečne, čo dopomáha samotnému príbehu k uveriteľnosti. Stretávame sa tu napríklad s úchylákom Cyrilom, večne naivnou matkou hlavnej postavy, no taktiež aj s priateľským Dominikom a ochotnou kamarátkou hlavnej postavy – Mary.

Prostitútka je jednou z najlepších kníh, aké autorka do dnešného dňa napísala. Spolu s Nebezpečnou Rozpoltenou sú tieto knihy akýmsi povinným čítaním pre ľudí, ktorí radi čítajú knihy na netradičné témy. Pretože takéto sú knihy Lucie Saskovej. Prostitútku hodnotím 5/5.

Viac článkov s Luciou Saskovou nájdeš TU