Recenzia: Lesní líšky a další znepokojivé příběhy - Kolektív autorov

AUTOR: Kolektív autorov
NÁZOV: Lesní líšky a další znepokojivé příběhy
VYDAVATEĽSTVO: Pistorius & Olšanská
ROK VYDANIA: 2016
POČET STRÁN: 128
PREKLAD: Martina Bendová, Kateřina Janoušková, Anna Jirásková, Laura Kauppinenová, Tomáš Pavelka, Soňa Wojnarová a Eliška Zoubková

Lesní lišky a další znepokojivé příběhy jsou malou antologií finské fantastické literatury, která zažívá v poslední době období hojnosti a úspěšně proniká i za hranice země svého vzniku. Bývá často označována termínem suomikumma či Finnish Weird – „finské podivno“, jejž poprvé použila nejvýznamnější představitelka tohoto literárního proudu Johanna Sinisalo. Mnohoznačnost spojená s takovým pojmenováním není náhodná: pro „finské podivno“ je typické míšení různých žánrů a název se opírá i o národní literární tradici. Množství magických prvků najdeme už v Kalevale a stále živé jsou inspirace finskou či baltsko-severskou lidovou slovesností, zaklínadly i příběhy o přírodních živlech, dravých šelmách, mystikou opředených bažinách a „křížencích“ lidí a zvířat. Druhým inspiračním zdrojem finské fantastiky je pak magický realismus a surreálné vnímání světa. Všechny tyto ingredience dodávají „finskému podivnu“ specifický charakter a obdařují je mocí proměňovat příběhy vycházející ze zdánlivě známé a všední reality v příběhy značně znepokojivé.
V antologii jsou zastoupeni následující autoři: Pasi Ilmari Jääskeläinen, Leena Krohn, Anne Leinonen, Tiina Raevaara, Johanna Sinisalo, Jyrki Vainonen, Maarit Verronen.

Fínska zbierka poviedok Lesní líšky zaznamenala v roku 2016 u nás, ale najmä v Česku, veľký úspech. Fotky tejto knihy sa objavovali doslova na každom Instagrame, vďaka čomu nebolo vôbec ľahké ju prehliadnuť. Úprimne, nečakal som, že ten hype okolo knihy bude trvať tak dlho. Osobne som si myslel, že celé to šialenstvo skončí tak rýchlo, ako aj začalo. Avšak, nebolo to tak. S pribúdajúcimi týždňami si ľudia aj naďalej fotili knihu na Instagram a písali o nej len samé pozitívne veci. Hoci samotné ohlasy na knihu boli pozitívne, rozhodol som sa jej vyhýbať a vydržalo mi to dva roky. Hneď, ako som dostal možnosť si knihu prečítať, okamžite som ju využil. A aj napriek tomu, že som mal od knihy veľké očakávania, tak som zostal tak trocha sklamaný.

Ako už prezrádza samotný názov, Lesní líšky sú fínskou antológiou. Kto nevie čo je antológia, ide o súbor poviedok, ktoré sú na určitú tému. V tomto prípade ide o fantasy poviedky inšpirované mytológiou a množstvom ďalších vecí, ktoré sú pre Fínsko typické.
Zbierka obsahuje nasledujúce poviedky:
- Transit (Johanna Sinisalo)
- Čarodějová kolébka (Leena Krohn)
- Lesní líšky (Maarit Verronen)
- Motýl (Jyrki Vainonen)
- Kéž bychom tu byli taky (Pasi Ilmari Jääskeläinen)
- Gordonův příběh (Tiina Raevaara)
Temná zhouba, uzda smrti (Anne Leinonen)

Lesní líšky je zbierka poviedok, ktorá je vhodná pre fanúšikov fantasy poviedok. Bohužiaľ, ja medzi túto skupinu čitateľov asi nepatrím. Hoci sa Lesní líšky javia svojím malým počtom strán ako veľmi krátka kniha, pre mňa to bolo presne naopak. Celé poviedky mi prišli absolútne nezáživné, a preto sa z krátkej knihy stala nekonečne dlhá kniha, ktorú som nebol schopný prečítať. Úprimne, na to, že kniha má okolo 130 strán, s prestávkami som ju čítal niekoľko mesiacov (čo je irónia, keďže kniha má len 7 poviedok). Samotné poviedky mi prišli príliš nudné a spomedzi nich ma zaujali len dve.

Tá prvá sa volá Transit a spomedzi všetkých poviedok ide o tú najviac experimentálnu poviedku. Ide o poviedku, kde sa prelína policajné vypočúvanie opatrovateľky autistického dievčaťa a dejovej línie, ktorá sleduje útek autistického dievčaťa preč od jeho opatrovateľky. Hoci niekto trpí poruchou autizmu, to ešte neznamená, že má problémy v tom, čo možno nazvať "normálnou spoločnosťou". Teda, aspoň to tvrdí poviedka. Samotná poviedka mala veľmi zaujímavý začiatok, kedy poviedka začína policajným vyšetrovaním, v ktorom sa postupne oboznamujeme s tým, čo sa stalo. Samotná opatrovateľka vykresľuje autistické dievča ako jedno bezbranné mladé dievča, ktoré nevie, čo robí. No na strane druhej sa dostávame do druhej časti príbehu, ktorá sleduje autistické dievča na úteku a ktorej správanie do veľmi veľkej miery popiera to, čo o nej hovorila samotná opatrovateľka. Vynikajúca poviedka plná napätia.

Druhá poviedka sa volá Lesní líšky a rozpráva príbeh o partii chlapcov, ktorým legenda o lesných líškach doslova zmení život. Jedna legenda vraví o tom, že existujú akési striebristé lesné líšky, ktoré tu pre niekoho sú a pre niekoho nie. Lenže čo sa stane, ak sa jednému z chlapcov zjavia lesné líšky? Výborná poviedka, ktorá presne vystihla to, čo som od tejto zbierky poviedok očakával. Prehnane fantastická, napínavá a s prekvapivým koncom.

Lesní líšky je zbierka poviedok, ktorá nesadne každému. Každopádne, ak obľubujete fantasy žáner, je veľmi pravdepodobné, že sa vám budú poviedky páčiť. Ja osobne som zostal tak trocha sklamaný, no už len kvôli týmto dvom poviedkam by som si túto knihu kúpil. Aj napriek tomu knihu hodnotím 3/5.