Recenzia: Prežila som svet - Miroslava Varáčková

AUTOR: Miroslava Varáčková
NÁZOV: Prežila som svet
VYDAVATEĽSTVO: Elist (Motýľ)
ROK VYDANIA: 2017 (2011)
POČET STRÁN: 240

Revydanie úspešnej knihy od Miroslavy Varáčkovej, Prežila som svet.
Volám sa Ela a som jedna z tých, čo prežili. Prišla som o svoju rodinu, priateľov, susedov a vo svojich sedemnástich rokoch som ostala celkom sama. Kedysi som chodila do školy, so spolužiačkami do kina, či len tak sa flákať mestom. Dýchala som čistý vzduch a jedla čerstvé rožky. Teraz väčšinu času trávim v starej stuchnutej pivnici a deň, kedy mám plný žalúdok, môžem pokojne nazvať šťastným. Volám sa Ela a som jedna z tých, čo prežili…
Napínavý príbeh zakázanej lásky, ktorá sa rodí v čase úpadku civilizácie. Svet je v ruinách, budúcnosť neistá, boj o život neúprosný. Podľahne Ela nádeji a túžbe milovať? Vráti jej ukrývaný vzťah do duše svetlo, alebo ju uvrhne do ešte väčšieho zúfalstva? A… prežije Ela vôbec najbližšie svitanie?

Miroslava Varáčková je slovenská spisovateľka, ktorá sa v knižnej sfére pohybuje už nejaký ten rok. Za svoju deväťročnú spisovateľskú kariéru vydala množstvo kníh, z ktorých boli niektoré preložené do češtiny a iné sa zasa dočkali aj reedície. Ide o jednu z najúspešnejších slovenských spisovateliek venujúcu sa žánru young adult. Mňa osobne knihy tejto spisovateľky lákali už veľmi dlhú dobu, no nikdy som nemal odvahu po nejakej jej knihe siahnuť. Možno to znie divne, no je to tak. Tým, že Miroslava Varáčková píše typické sladučké young adult knihy, ktoré sú okorenené ťažkým životným príbehom hlavnej postavy... no proste nie! Bol som viac ako presvedčený, že ma jej knihy sklamú. No netrvalo dlho a domov mi dorazila jedna z autorkiných prvých kníh - Prežila som svet. Táto kniha ma zaujala najmä tým, že ide o postapokaliptický príbeh. A hoci moje očakávania neboli veľké, predsa som sa na knihu tešil. A musím povedať, že ma kniha celkom prekvapila.

Prežila som svet je príbehom Ely - jednej z osôb, ktorá prežila inváziu Čistých. Počas útoku prišla o všetko. Prišla o svoju rodinu, priateľov či susedov. Zostal jej len pes, ktorý je jej jediným spoločníkom. Lenže jedného dňa Ela spoznáva Alexa - jedného z Čistých. No Alex je oproti ostatným iný. Snaží sa Ele pomôcť, no tá mu nedôveruje. Avšak, postupom času medzi nimi vzniká akési kamarátstvo, ktoré postupne prerastá do čohosi väčšieho. No je Ela ochotná zamilovať sa do osoby, ktorej ešte stále úplne nedôveruje? Čo ak je to všetko len pasca?

Postapokaliptické knihy sú veľmi zaujímavý knižný žáner. Hoci ide o žáner, ktorý má svoje nepísané pravidlá, aj napriek tomu ho možno považovať za žáner, kde sa fantázii medze nekladú. No o to ťažšie je vymyslieť postapokaliptickú knihu, ktorá zaujme široké spektrum čitateľov. Tým, že ide o young adult postapokaliptickú knihu, ani moje očakávania neboli kto vie ako veľké. Samo o sebe, vymyslieť zaujímavý a zároveň pútavý príbeh, ktorý bude dodržiavať znaky oboch žánrov, vôbec nie je jednoduché.
No Miroslava Varáčková to dokázala. Autorka prišla s veľmi zaujímavým postapokaliptickým príbehom, ktorý sa odohráva v neďalekej budúcnosti. Ide o príbeh, ktorý je dynamický a svižný, no napriek tomu nie je tak napínavý, ako by sa dalo očakávať. Knihe chýbali udalosti či zvraty, vďaka čomu by kniha bola omnoho viac zaujímavejšia a napínavejšia, a tak by sa autorke podarilo omnoho lepšie zachytiť celú tú atmosféru postapokaliptickej budúcnosti.

Autorka má u mňa dva veľké plusy. Ten prvý je za prostredie, v ktorom sa dej odohrával, a ten druhý je za autorkinu štylistiku. Keďže toto je prvá kniha, ktorú som od autorky prečítal, nemal som ani poňatia o tom, čo od nej môžem očakávať. Tým, že je kniha žánru young adult, spĺňa aj požiadavky, ktoré tento žáner vyžaduje. Medzi ne možno zaradiť: jednoduchý štýl písania, žiadne zbytočné opisy či krátke kapitoly. Okrem toho sa autorka dokáže vyhrať so slovami až tak, že máte pocit, ako keby ste čítali akúsi umeleckú knihu.

Ako to už pri young adult knihách býva, aj v tejto sledujeme myšlienkové pochody tínedžerskej hlavnej postavy, ktorou je v tomto prípade Ela. Výrazne je to cítiť v prvej polovici knihy, kedy hlavná postava opisuje priebeh vojny, smrť jej rodiny a to, ako sa z toho postupne spamätávala. Druhá polovica knihy je už úplne o niečom inom a v porovnaní s prvou polovicou knihy je aj zaujímavejšia.
Ela je presne tým typom postavy, ktorá sa nemusí páčiť každému. Aj napriek tomu, že vďaka vojne musela predčasne dospieť, vo väčšine situácii sa správala dosť "primitívne", čo tak trocha nekorešpondovalo s tým, že už psychicky dospela. Každopádne, ak vás hlavná postava nezaujme, tak by vás mohol zaujať práve Alex. Alex je presne ten typ hrdinu, ktorý je súčasťou každej dobrej YA: je odvážny, silný, dobrý a v prípade akéhokoľvek problému dokáže rozumne uvažovať.

Kniha Mirky Varáčkovej zaujme skôr ženské publikum. O tom niet pochýb. Každopádne, aj napriek tomu ide o zaujímavé čítanie, pri ktorom si každý nájde to svoje. Zaujímavý príbeh, ktorý miestami nebol dotiahnutý do konca zachránilo prostredie, postavy a autorkina štylistika. Knihu hodnotím 4/5.

Ak máš záujem o kúpu knihy, tak to môžeš spraviť aj kliknutím TU

Ak si chceš prečítať viac článkov s Mirkou Varáčkovou, tak klikaj TU