Recenzia: Halloweensky večierok - Agatha Christie

augusta 21, 2018

AUTOR: Agatha Christie
NÁZOV: Halloweensky večierok (Halloween Party)
VYDAVATEĽSTVO: Slovenský spisovateľ (Collins Crime Club)
ROK VYDANIA: 2018 (1969)
POČET STRÁN: 216
PREKLAD: Diana Ghaniová

Počas príprav halloweenskeho večierka, na ktorých sa zúčastňuje aj známa spisovateľka Ariadne Oliverová, trinásťročná Joyce Reynoldsová vyhlási, že raz bola svedkom vraždy. Nikomu o tom nepovedala, lebo si vraj až neskôr uvedomila, že šlo naozaj o vraždu. Dievčaťu, ktoré má povesť chválenkárky, nikto neverí, a tak sa na protest rozhodne odísť. O pár hodín ju však nájdu v dome – utopenú v kadi s vodou a jablkami. Otrasená Ariadne Oliverová uvažuje, či Joyce predsa len nehovorila pravdu, a požiada o pomoc svojho priateľa Hercula Poirota…

Agatha Christie je meno, ktoré netreba nikomu predstavovať. Nebyť tejto osoby, literárny svet by sa nedočkal dvoch celosvetovo najznámejších detektívov, a to slečnu Marplovú a, o niečo viac známejšieho, Hercula Poirota. Musím sa priznať, že spočiatku som mal voči knihám tejto spisovateľky veľký rešpekt, a preto mi trvalo dlhšiu dobu, než som siahol po nejakej jej knihe. Veľmi som sa bál toho, že ma jej knihy nezaujmú či sklamú, vďaka čomu by som po jej knihách už viac nesiahol. A preto mi trvalo dlhú dobu, než som si kúpil jej knihu Nakoniec príde smrť a ešte dlhšiu dobu, kým som sa do nej pustil. No musím povedať, že detektívka z obdobia starovekého Egypta ma neskutočne zaujala a priam okamžite som siahol po jej ďalšej knihe - tentokrát Záhade modrého vlaku, z ktorej som bol taktiež veľmi nadšený.
Kniha Halloweensky večierok je treťou knihou, ktorú som od tejto anglickej spisovateľky prečítal. A ako to už u mňa býva, vždy, keď čítam knihu od celosvetovo známeho spisovateľa, tak moje očakávania sú od knihy priam obrovské. A musím povedať, že Agatha ani do tretice nesklamala.

Ako už prezrádza názov, príbeh knihy Halloweensky večierok sa odohráva počas Halloweena. Kniha začína v momente, kedy v dome pani Drakeovej prebiehajú prípravy na halloweensky večierok. Samotného večierka a aj jeho prípravy sa zúčastňuje Ariadne Olivierová - známa autorka detektívok. Počas príprav večierka malá trinásťročná Joyce pred spisovateľkou vyhlási, že sa stala svedkom vraždy, no nikomu to nepovedala, pretože jej trvalo istú dobu, než si uvedomila, že to bola vražda. Samozrejme, nikto jej vyhláseniu neverí, keďže Joyce je v celej obci známa vďaka tomu, že si neustále vymýšľa a málokedy vraví pravdu. Avšak, všetko sa zmení v momente, kedy ju nájdu utopenú v kadi plnej jabĺk.

Hoci som od Agathy Christie prečítal len tri knihy, spomedzi nich ma práve táto bavila najviac. Bude to najmä tým, že ja osobne som sa ešte nestretol s detektívkou, v ktorej by sa riešil prípad zabitia malého dieťaťa. Možno to bude znieť divne, no práve vďaka tomu má u mňa pani spisovateľka plusové body. Tým, že som ešte nečítal detektívku, kde bolo zabité dieťa, tak aj samotná kniha mi prišla omnoho zaujímavejšia a napínavejšia. Možno povedať, že aj vďaka tejto knihe Agatha Christie upozorňuje čitateľov na to, že nie je len takou obyčajnou spisovateľkou a že ju nemožno prirovnávať k iným spisovateľom. Ja osobne si myslím, že až s príchodom Agathy Christie sa z detektíviek stali hodnotné knihy.

Dejovou líniou sa mi kniha veľmi páčila. Ako to už pri Christie býva zvykom, aj tentokrát priniesla čitateľovi príbeh plný napätia, ktorý sa odohrával na zaujímavom mieste. No aj napriek tomu, že sa mi kniha veľmi páčila, je tu jedná vec, ktorú by som knihe tak trocha vytkol. Pri knihách Agathy Christie som zvyknutý na to, že vrahovia sa odhaľujú dosť ťažko, no pri tejto knihe to až také ťažké nebolo. Hoci sa autorka snažila vytvoriť čo najviac podozrivých postáv, aby sa vrah hľadal čo najťažšie, no podľa mňa sa jej to tentokrát až tak dobre nepodarilo. Autorka v knihe ponúka veľmi veľa jednoduchých indícii, vďaka ktorým môžete odhaliť vraha bez väčších problémov. Samozrejme, aj napriek tomu to moje celkové hodnotenie nemení.

Kniha by nebola dobrá, ak by nebola kvalitne napísaná. A práve knihy Agathy Christie sú presne tie knihy, ktoré sú tak trocha zložitejšie napísané, no práve vďaka tomu pôsobia o to kvalitnejšie a hodnotnejšie. Každopádne, nič to nemení na tom, že je kniha napínavá a pútavá.

Agatha Christie vo svojich knihách servíruje čitateľovi množstvo rozmanitých postáv. A výnimkou nebol ani Halloweensky večierok. Mňa osobne z celej knihy najviac zaujala pani Drakeová, Ariadne Olivierová, superintendent Spence a samozrejme aj Hercule Poirot.

Agatha Christie je pre mňa suverénne najobľúbenejšou autorkou detektívnych príbehov aj napriek tomu, že som toho od nej veľmi veľa neprečítal. No v najbližšej dobe to chcem napraviť a prečítať si od nej čo najviac kníh. A pevne verím, že to budú tak dobré knihy ako práve Halloweensky večierok. Knihe dávam 5/5.

Za poskytnutie knihy ďakujem


Ak sa chceš aj ty stať súčasťou halloweenskeho večierka, tak neváhaj a kupuj knihu TU

Žiadne komentáre:

Ďakujem za komentár. Na každý jeden komentár sa pokúsim odpovedať čo najskôr.

Používa službu Blogger.