Recenzia: Cesta za mesačného svitu - Antal Szerb

AUTOR: Antal Szerb
NÁZOV: Cesta za mesačného svitu (Utas és holdvilág)
VYDAVATEĽSTVO: Zelený kocúr (Magveto)
ROK VYDANIA: 2018 (1937)
POČET STRÁN: 284
PREKLAD: Gabriela Magová

Román Cesta za mesačného svitu je príbeh mladého muža, ktorý na svadobnej ceste v Taliansku prichádza na to, že ešte nie je pripravený vzdať sa svojich mladíckych ideálov. Ako v tranze opúšťa mladú manželku a vydá sa po stopách svojej mladosti, ktorá je nenávratne preč. „Praktický život je mýtus, bluf, ktorý si pre vlastnú útechu vymysleli tí, ktorí nie sú schopní venovať sa duchovným veciam. Lenže ty máš viac rozumu, než aby si im na to skočil.“

Pod názvom Cesta za mesačného svitu som si pomyslel, že kniha bude sladkým románikom, ktorý je určený výlučne ženskému publiku. No až po prečítaní knihy som dospel k tomu, ako som sa sakramentsky mýlil. Kniha Cesta za mesačného svitu je románom maďarského spisovateľa Antala Szerba, ktorá pôvodne vyšla v roku 1937. Trvalo však až 81 rokov, kým s touto knihou prišlo na slovenský knižný trh vydavateľstvo Zelený kocúr, no musím povedať, že keby u nás táto kniha vyšla omnoho skôr, nikdy by som ju neprečítal.

Román Cesta za mesačného svitu rozpráva príbeh Mihályho, ktorý sa spolu so svojou manželkou vydá na svadobnú cestu do Talianska. Lenže počas svadobnej cesty Mihály zisťuje, že manželstvo nie je pre neho to pravé, a tak počas svadobnej cesty opúšťa svoju manželku s cieľom vydať sa po stopách svojej minulosti a nájsť zmysel svojho života.

Keď som po knihe siahol, nemal som ani tušenia o tom, že kniha je stará 81 rokov. Celý príbeh na mňa pôsobil tak, ako keby sa dej odohrával v súčasnosti. Až keď som bol niekde v polovici knihy, zhodou nahod som si vzadu nalistoval informácie o knihe s cieľom zistiť, kedy bola kniha pôvodne vydaná. A musím sa priznať, že keď som zistil, koľko má kniha rokov, zostal som veľmi prekvapený. Táto kniha je veľmi nadčasové dielo, ktoré aj napriek tomu, že má 81 rokov, vôbec nemá problém nájsť si čitateľov aj v súčasnosti.

Musím sa priznať, že spočiatku som mal s knihou menší problém, a to ten, že som sa nedokázal do knihy začítať. Bolo to najmä tým, že kniha nie je písaná tak jednoducho, ako väčšina súčasných kníh. Avšak, po niekoľkých stranách som sa do toho dostal, pričom si ešte ani doteraz neviem vynachváliť autorov štýl písania. Hoci nie je jednoduchý, no autor so slovami dokáže to, čo väčšine súčasných spisovateľov chýba. Celý príbeh je napísaný tak bravúrne, že pri čítaní pociťujete to, akoby vám slová postupne prenikali do duše a príjemne ju pohládzali. No tam to nekončilo. Nádherné opisy krajiny, ktoré ju skvelo vykresľovali, či skvelo vykreslené postavy robili z tejto knihy jeden veľký umelecký zážitok.
Táto kniha nerozpráva len jeden príbeh. Autor sa v priebehu knihy veľmi často vracia do minulosti, kde čitateľovi postupne odkrýva ďalšie a ďalšie príbehy, ktoré zažil Mihály spolu so svojimi priateľmi. Postupne sa tak toho dozvedáme viac o Mihálym, o tom, ako sa spoznal s Évou, Támasom a ďalšími postavami, no taktiež zisťujeme aj to, ako Mihály spoznal Erzsi. Autor v knihe taktiež priamo poukazuje na posadnutosť smrťou, či posadnutosť drogami.

Autor zasadil do príbehu množstvo rozmanitých postáv, ktorých každá jedná je výnimočná a dokáže vás zaujať presne tak, ako aj hlavná postava. Mňa osobne najviac v príbehu zaujal Mihály, jeho žena Erzsi a Támas.

Cesta za mesačného svitu nie je len tak jednoduchá kniha, preto poteší skôr náročnejších čitateľov. Hoci kniha vyšla pred desiatkami rokov, obsahuje témy, ktoré sú aktuálne aj v dnešnej dobe. Skvelo napísaná kniha, ktorá obsahuje veľmi jedinečné postavy a nádherné opisy povojnového Talianska. Knihu hodnotím 5/5.

Za poskytnutie tejto dokonalosti ďakujem