Recenzia: Dievča v modrom plášti - Monica Hesse

AUTOR: Monica Hesse
NÁZOV: Dievča v modrom plášti (Girl in the blue coat)
VYDAVATEĽSTVO: Fragment (Little, Brown and Company)
ROK VYDANIA: 2018 (2016)
POČET STRÁN: 312
PREKLAD: Petra Kýšková

Je rok 1943 a v nacistami okupovanom Amsterdame vládne prídelový systém. Mladučká Hanneke sa však vyzná. Na čiernom trhu sa pohybuje ako ryba vo vode a dokáže zaobstarať väčšinu vecí, ktoré ľudia potrebujú. Pri jednej z donášok ju jej pravidelná zákazníčka požiada o pomoc. Nechce zohnať mäso či kávu, chce, aby Hanneke našla židovské dievča, ktoré ukrývala. Vzalo si len svoj modrý plášť a zmizlo nevedno kam.
Hanneke sprvu ani neuvažuje o tom, že by sa do nebezpečného pátrania pustila, ale keď položí prvú otázku a dostane na ňu odpoveď, chce zrazu vedieť viac. Postupne je vtiahnutá do pavučiny tajomstiev a ohromujúcich odhalení, ktoré ju zavedú až do centra študentského protifašistického odboja...

Knihy s vojnovou tématikou čítam čoraz častejšie. Hoci spočiatku som knihy s touto tématikou nevyhľadával, no po prečítaní knihy Žltá hviezda som vedel, že tento žáner má čosi do seba, a tak keď som narazil na knihu Dievča v modrom plášti, tak som neváhal a po knihe som okamžite siahol. Táto kniha je jednou z mnoha, ktoré som si vybral len vďaka žánru a obálke bez toho, aby som vedel, o čom je príbeh. Každopádne, do knihy som sa pustil okamžite, ako mi kniha dorazila domov a zostal som veľmi milo prekvapený.

V súčasnej dobe je veľké množstvo kníh s vojnovou tématikou. Či už to sú nejaké odborné knihy alebo len klasická beletria. Možno povedať, že druhá svetová vojna je téma, vďaka ktorej možno vytvoriť množstvo zaujímavých príbehov. A presne to sa podarilo autorke v tejto knihe. Autorka priniesla celkom zaujímavý príbeh, ktorý sa točí okolo mladého dievčaťa Hanneke, ktorá aj napriek tomu, že je veľmi mladá, musí živiť seba aj svojich rodičov. Musím sa priznať, že už ma nebavia knihy, kde sa hlavná postava, ktorou je dieťa, musí ako jediná starať o svoju rodinu. S takouto tématikou som sa stretol už pri množstve iných kníh, medzi ktorými sú aj Hry o život či Dvůr trnů a růží. Každopádne, v tejto knihe som to bol ochotný strpieť, pretože autorka v knihe veľmi trefne poukazuje na život postáv v tomto období, pričom skvelo ukazuje čitateľovi to, že v niektorých rodinách to v tejto dobre práve tak fungovalo.
Lenže toto nie je primárnym cieľom knihy. Dievča v modrom plášti sleduje Hanneke, ktorá sa rozhodla pátrať po zmiznutom židovskom dievčati, o ktoré sa starala pravidelná zákazníčka Hanneke. Hanneke sa vďaka tomu postupne stretáva s novými ľuďmi, medzi ktorými je aj Mina - dievča, ktoré tajne pašuje židovské deti mimo krajinu alebo Christoffel - chlapec, ktorý pravidelne pomáha pani Janssenovej - žene, ktorá najala Hanneke, aby hľadala stratené židovské dievča. Lenže Hanneke sa postupne vďaka tomu stretáva aj s ľuďmi z jej minulosti, vďaka čomu postupne odhaľujeme jej minulosť.

Aj keď sa kniha venuje zložitej téme, je spracovaná veľmi jednoducho. Veľmi jednoduché opisy s jednoduchým príbehom a skvelo zachyteným prostredím vytvárajú atmosféru, na ktorú sa nedá len tak ľahko zabudnúť. Samotný príbeh je vyrozprávaný cez prvú osobu, ktorá je v tomto prípade Hanneke a práve vďaka tomu sa čitateľ dokáže ešte viac ponoriť do príbehu a vidieť tak zmýšľanie tínedžerky v období vojny.
Aj keď samotná kniha nebola nejako extra bohatá na postavy, aj tak som si medzi nimi našiel nejakých favoritov, medzi ktorými sa nachádza: Hanneke, Christoffel, Mina a pani Janssenová. Práve tieto postavy mne osobne prišli najsympatickejšie a taktiež aj najlepšie vykreslené. Ak ich porovnám s inými postavami, niektoré neboli ani z polovice tak dobre vykreslené ako tieto. Každopádne, môj názor na knihu to nemení.

Dievča v modrom plášti je skvelou knihou z obdobia druhej svetovej vojny, ktorú by si mal prečítať každý zanietenec pre túto tému. Skvelý príbeh, veľmi zaujímavé postavy a nečakaný koniec. Ak mám pravdu povedať, tak táto kniha je jednou z mála kníh, ktoré by som si ešte raz prečítal. Knihu hodnotím 5/5.

Za poskytnutie tejto úžasnej knihy ďakujem