Recenzia: Cigaretka na dva ťahy - Dominik Dán

júna 26, 2018

AUTOR: Dominik Dán
NÁZOV: Cigaretka na dva ťahy
VYDAVATEĽSTVO: Slovart
POČET STRÁN: 304

Ubehol presne rok od vraždy na brehu rieky a od vraždy Tibora Hakla – jedného z kapitánov Bossa podsvetia. V oboch prípadoch zohrali dôležitú úlohu Krauzove kontakty na podsvetie. Občas sa vypečení kamaráti z detstva zídu aj detektívovi z oddelenia vrážd. Našťastie Tiborovu mŕtvolu nikto neobjavil, oficiálne sa nevyšetrovalo, nikto nepátral po súvislostiach. Jedine Burger tušil, že jeho žiak mu prerástol cez hlavu – ak nie profesionálne, tak v riskovaní určite. No v polovici deväťdesiatych rokov sa aktivizovalo nielen podsvetie, ich metódy sa pokúsili napodobniť aj iní. Hoci amatéri, v brutálnosti vraždenia si s podsvetím vôbec nezadali. Na jar 1995 sa chlapcom z oddelenia vrážd dostal na stôl prípad vodiča dodávky – chlapca zastrelili a upálili v aute. Hrozná smrť, desivé zohavenie mŕtvoly, ťažký kriminálny zločin. No nielen pátranie po vrahovi trápilo Krauza a Chosého, ako vždy, aj tentoraz prišiel problém ruka v ruke s ešte väčším...

Dominik Dán už dlhšiu dobu patrí medzi mojich obľúbených autorov krimi. Hoci som od neho nečítal všetko, ale viem, že keď po nejakej jeho knihe siahnem, tak sa nemusím ničoho báť. Môžem s určitosťou povedať, že Dominik Dán je najvýraznejší autor krimi na Slovensku a aj v Česku. Píše neskutočne jednoducho a pútavo, vynecháva zbytočné opisy a v niektorých momentoch píše aj veľmi vtipne. A tak tomu bolo aj v tejto knihe.

V prvých kapitolách knihy sa stretávame s novými postavami, ktoré autor necháva pod rúškom tajomstva. Vieme o nich len to, čo chcú spraviť a ako to chcú spraviť. Autor sa nesnaží čo najviac nám opísať postavy. Práve naopak. Dáva príbehu pomalý priebeh, vďaka čomu sa postavy postupne vykresľujú a zisťujeme o nich viac. Avšak, netrvá to dlho. Autor postavy necháva istý čas na pokoji a začne rozprávať druhú časť príbehu z pohľadu vyšetrovateľov, ktorí dostanú nový prípad. Spočiatku majú veľmi málo dôkazov, začnú vo vyšetrovaní tápať a žiadne nové dôkazy nepribúdajú. K tomu všetkému sú ešte Krauz a Chosé na istý čas odvolaný z prípadu z prísne tajných dôvodov. No postupom času zisťujú, že za jedným úmrtím je toho omnoho viac, ako sa môže zdať.

Čo si na Dominikovi Dánovi najviac cením, je to, ako reálne dokáže vykresliť svoje postavy. Počas čítania knihy som mal pocit, ako keby tieto postavy skutočne existovali. Ich vlastnosti, správanie, dialógy... všetko na mňa pôsobilo až príliš reálne. Tieto postavy majú v sebe niečo, vďaka čomu na mňa pôsobia tak typicky slovensky. Možno je to správaním, spôsobom, akým sa vyjadrujú alebo to je ich povahou.
Mne osobne najviac prirástla k srdcu dvojica Krauz a Fischer. Ide o postavy, bez ktorých by som si už knihy od Dominika Dána ani nevedel predstaviť. Ide o postavy, ktoré sa navzájom dopĺňajú. Čo nemá Krauz, to má Fischer. A naopak. Okrem nich sa mi ešte páčili postavy ako Váňa, ktorý by bez jedla neprežil ani hodinu, Kuky, ktorý s radosťou do každého rýpe alebo ich nadriadený Mayor, ktorý má večne strach zo svojho šéfa.

Dalo by sa povedať, že Dominik Dán je už klasikou krimi literatúry. Je úplne jedno, či začínate s krimi literatúrou, alebo ju už dávno čítate a ste jej milovníkom. Knihami od Dominika Dána nič nepokazíte. Práve táto kniha, a samozrejme aj ďalšie knihy od Dána, sa skvelo hodia práve pre osoby, ktoré by chceli začať s krimi. Jeho knihy spĺňajú požiadavky, ktoré by mala mať dobrá krimi kniha: hlavné postavy, ktoré si zamilujete, originálny príbeh, ktorý je zároveň aj napínavý, vtipné momenty a nečakaný záver.

Môžem povedať, že Cigaretka na dva ťahy sa odteraz stala mojou najobľúbenejšou Dánovkou. Som veľmi zvedavý na to, aký príbeh nám prinesie autor vo svojej 26. knihe. Knihu Cigaretka na dva ťahy hodnotím 5/5.