Recenzia: Odíď z mojich snov - Marta Fartelová

februára 16, 2018

NÁZOV: Odíď z mojich snov
POČET STRÁN: 247

Zuzana bola mladá, krásna a plná života. Svet jej ležal pri nohách, prial jej ambíciám a oslnivej budúcnosti, ktorá ju čakala... Nevzal si len jej nevinnosť, vzal jej mladosť, bezstarostnosť, ambície a vieru v dobré konce. Na oplátku jej nechal pod srdcom rásť dieťa, ktoré nechcela, ktoré bolo pre ňu votrelcom v jej tele. Myslela si, že život sa pre ňu skončil... Roky však zahojili rany a Zuzana našla vo svojej rodine zmysel života, lásku, porozumenie, dôveru a pocit istoty. Až kým sa nezačali na povrch vynárať tiene minulosti a opäť ožívať démoni...

Odíď z mojich snov je kniha, po ktorej som siahol len vďaka obálke a názvu. Dokonca som si o knihe neprečítal ani anotáciu. Práve taký typ obálky, aký má táto kniha, sa mne osobne veľmi páči. Veď práve vďaka takýmto obálkam som narazil na knihy ako Tigrom sa nesníva alebo Dorianova kliatba. Knihy, ktoré patria medzi moje najobľúbenejšie.

Kniha rozpráva príbeh tridsaťročnej Zuzany, ktorá to od puberty nemala ľahké. V pätnástich bola znásilnená a za celú tú dobu si prežila peklo. Ide o príbeh, ktorý ma pohltil už od prvej stránky, a ktorý mňa osobne veľmi bavil. Nemyslím to tak, že ma bavilo čítať kapitoly, kde sú obete znásilňované, no to, ako autorka poňala celý príbeh, sa mi veľmi páčilo. Autorka v knihe poukazuje na to, že na svete nie sú len tí dobrí ľudia, ale aj tí zlí, ktorí sa za dobrých len hrajú. Aj táto kniha by sa dala opísať tak, ako opísala Jana Sarnová svoju knihu Tigrom sa nesníva. "Kniha poukazuje na to, že aj tí najkrutejší predátori majú ľudskú tvár." A v tejto knihe to platí dvojnásobne.

Marta Fartelová má podľa mňa jedinečný štýl písania. Veľmi sa mi páči to, ako sa dokáže vyhrať so slovami a vetami, pričom to nie je zložité čítanie. Vety sa čítajú ľahko a celkovo vytvárajú pútavý príbeh, ktorý dokáže zaujať čitateľa. Mňa dokonca zaujal natoľko, že som mal knihu prečítanú za dva dni. Možno to bolo príbehom alebo spracovaním, no na knihe bolo niečo, čo ma nútilo ju prečítať čo najskôr.
Hoci sa mi kniha páčila, no mala podľa mňa jeden obrovský problém. A to ten, že osobu, ktorá znásilnila Zuzanu, som odhalil už niekde v tretej kapitole. Neviem, či to bol autorkin zámer, no mne sa to nepáčilo. Celé čítanie potom bolo už len o tom, či sa moje očakávania naplnia alebo nie. A možno práve to bol dôvod, prečo som chcel knihu tak rýchlo prečítať.

Každopádne nemôžem autorke uprieť to, ako sa dokáže vyhrať so psychológiou postáv. Tie postavy na mňa pôsobili tak reálne, že som miestami nedokázal pochopiť, že ide len o vymyslený príbeh. V tejto knihe je vidieť, že psychológia postáv nie je autorkina slabá stránka. Stretol som sa už s veľkým počtom kníh, kde postavy neboli vykreslené tak, ako som si predstavoval, no v tejto knihe to tak nebolo.

Kniha Odíď z mojich snov je skvelý oddychový triler, ktorý stojí za prečítanie. Jediná chyba, ktorú podľa mňa kniha má, je tá, že zápornú postavu je možné uhádnuť už na začiatku knihy. No na oddychové čítanie sa hodí dokonalo. Knihu hodnotím 4/5.