Recenzia: 1984 (Audiokniha) - George Orwell

júla 09, 2017

AUTOR: George Orwell
NÁZOV: 1984 (1984)
VYDAVATEĽSTVO: RadioServis
DĹŽKA AUDIOKNIHY: 5 hodín 11 minút
INTERPRET: Jiří Ornest, Boris Rosner, Veronika Freimanová, Luděk Munzar, Rudolf Hrušínský, Josef Vinklař

Hlavnou postavou knihy je Winston Smith, ktorý žije v roku 1984 vo fiktívnej zemi Oceánia.Zemi vládne veľmi tvrdá diktatúra na čele s tzv. Veľkým Bratom, ktorý má absolútnu pravdu a nikdy nemení svoje rozhodnutia.
Hoci je Winstonovou prácou upratovanie starých novín, aby vývoj udalostí neustále korešpondoval s meniacimi sa zámermi Veľkého Brata, ale myšlienkam na minulosť sa nemôže ubrániť. Postupne sa snaží preniknúť do svojej minulosti a minulosti Oceánie, stretáva dievča Júliu, do ktorej sa zamiluje a s ňou sníva o slobode. Čoskoro sú však chytení ideopolíciou, pre ktorú je každý prejav slobodnej ľudskej vôle ideozločinom proti Strane.

Ku klasike mám celkom rovnaký vzťah ako k povinnej literatúre, o ktorej som písal predchádzajúci článok. V podstate sa ju snažím čítať, no bohužiaľ uprednostňujem tú zahraničnú pred tou našou. S Georgeom Orwellom sa už asi rok stretávam pri rôznych videách na YouTube. Či už pri recenziách na jeho knihy, pri wrap up-och alebo len pri tom, ako o ňom booktuberi hovoria, že je ich najobľúbenejší autor. Musím sa priznať, že dlho som jeho knihám odolával, no koncom mája nastal ten deň, kedy som si vďaka obchodu Audioteka vybral jeho snáď najznámejšiu knihu, a tou je 1984. Na instagrame som sa stretol s názormi, že kniha je na čítanie do cela náročná, a preto sa oplatí siahnuť po audioknihe. Musím sa priznať, že na tom aj niečo je.

Dej knihy bol pre mňa zaujímavý už od začiatku, pretože snáď každý kto túto knihu čítal alebo počúval vie, že kniha "nepriamo" opisuje komunistickú vládu. Táto téma pre mňa nebola celkom cudzia, pretože celý tento školský rok (ktorý už našťastie skončil) sme sa zaoberali práve Druhou svetovou vojnou a z veľkej časti sme sa tam zameriavali práve na ZSSR. Už veľmi dlho hovorím, že jedná vec je sa danú tému naučiť, no druhá vec je pochopiť to, zúžitkovať to a vedieť sa do danej situácie vcítiť. Jednoduchý, no zároveň až mrazivo presný príbeh.
Toto je taktiež jedna z tých kníh, kde som si nevytvoril žiaden špeciálny vzťah k postavám, vďaka čomu som sa viac venoval príbehu. Akosi mi to ani nevadilo, no úprimne povedané som si myslel, že aspoň aký-taký vzťah si k ním vytvorím.

Čo sa týka spracovania, tak tam už je trocha problém. Veľmi mi vadilo to, že sa tam skoro stále opakovala hláška: "Velký bratr tě sleduje!" Neviem, či to tak je aj v knihe, no tu mi to neskutočne vadilo. Ďalej mi tam vadilo to, ako tam neustále púšťali zvučku alarmu alebo niečoho v tom štýle. No páčila sa mi dramatizácia a výber interpretov.

George Orwell svojou knihou spravil dieru do celého sveta a musím povedať, že ta diera pretrváva ešte aj dodnes. Neskutočne pútavý príbeh, ktorý mierne kazilo spracovanie. Audioknihu 1984 hodnotím z hľadiska príbehu 5/5 a z hľadiska spracovania 3/5.

Za poskytnutie audioknihy ďakujem obchodu Audioteka.
Audioknihu kupuj TU.

Žiadne komentáre:

Ďakujem za komentár. Na každý jeden komentár sa pokúsim odpovedať čo najskôr.

Používa službu Blogger.