Recenzia: Skleněný trůn - Sarah J. Maas

apríla 24, 2017

AUTOR: Sarah J. Maas
NÁZOV: Skleněný trůn (Throne of Glass)
VYDAVATEĽSTVO: CooBoo (Bloomsbury)
ROK VYDANIA: 2015 (2012)
POČET STRÁN: 389
PREKLAD: Ivana Svobodová


Skleněný trůn je debutovou knihou americkej spisovateľky Sarah J. Maas. V knihe sa stretávame s novou hlavnou hrdinkou série a to s nájomnou vrahyňou Celaenou Sardothien. 
Príbeh začína v soľných baniach trestaneckého tábora Endovieru, kde si Celaena odpykáva svoj trest. Do tábora za Celaenou príde korunný princ Adarlanu, Doriah Havilliard, ktorý ponúkne Celaene celkom výhodnú ponuku. Ak Celaena vyhrá v súťaži proti ďalším trestancom, stane sa kráľovou bojovníčkou a po štyroch rokoch služby ju kráľ prepustí na slobodu a všetky jej prehrešky jej budú odpustené. Celaena samozrejme ponuku príjme. Lenže je tu jeden problém. Počas súťaže začne vyčíňať temná sila, ktorá začne súťažiacich postupne vyvražďovať, a tak Celaena musí okrem súperov čeliť aj temnej sile. 

Ešte pred tým, než som sa pustil do Skleněného trůnu, tak som od knihy očakával veľa. Predsa len, Dvůr trnů a růží bola fakt skvelá kniha. Lenže Skleněný trůn je autorkina debutová kniha a ako to u debutoch býva, treba ich brať s rezervou. Veľa ľudí uprednostňuje sériu Skleněný trůn pred sériou Dvůr trnů a růží a každému ju odporúčajú a ja som nechápal prečo. Až po prečítaní knihy som pochopil prečo to tak je. Príbeh knihy bol tak jednoduchý a zároveň pútavý, že sa proste nedalo od knihy odtrhnúť. Dokonca ešte aj príbeh sa ako keby čítal sám od seba. Ale čo mňa na knihách Sarah J. Maas najviac zaujíma, sú obálky. Tak isto ako pri Dvůr trnů a růží tu máme paperback s hrubými stranami (ktoré ja veľmi preferujem oproti klasickým tenkým stranám). Neviem, kto jej vytvára tieto obálky, ale keď raz ja vydám svoju vlastnú knihu (snáď) tak chcem, aby presne tá istá osoba mi vytvorila obálku. Tá obálka je tak jednoduchá a zároveň tak krásna, že to až nie je možné.

Dej knihy bol podľa mňa veľmi dobrý. Hoci sa dej vliekol trocha pomaly, o to viac si ho užijete. Mňa dej strhol už hneď na začiatku a nemohol som sa od knihy odtrhnúť. Sarah píše tak pútavo, že to pochopíte len vtedy, ak si aspoň jednu jej knihu prečítate. Príbeh bol sám o sebe jednoduchý a práve tu sa potvrdilo príslovie/porekadlo: "V jednoduchosti je krása." 

Čo sa týka postáv, tak tam to je jasne. Celaena je proste Celaena a ani nejaká Feyre na ňu zďaleka nemá. Hoci autorka na obálke a aj na začiatku príbehu opisuje aká je Celaena drsná, že má srdce z kameňa atď.....no, nie je to presne tak ako hovorí sama autorka. Celaena sa nám postupom času ukazuje ako citlivka, ktorá dokáže byť drsná, ale aj tak je v srdci citlivá (a áno...nemá srdce z kameňa ako sa to píše na obálke). Medzi ďalšie postavy, ktoré som si obľúbil boli Dorian, kapitán stráže Chaol Westfall a princezná Nehemia. Po Celaene mi Nehemia prišla ako druhá najsympatickejšia postava z knihy. Možno to bolo aj preto, že bola tak trochu iná ako ostatné postavy. Zas nesympatický mi prišiel kráľ Adarlanu, čiže Dorianov otec a Lady Kaltain. Miestami bola Kaltain taká sviňa, že som jej mal chuť otrieskať hlavu o stenu a aj o ten sklenený trón. Lenže v knihe bola jedná vec, ktorej som vôbec nechápal. Prečo sakra Celaena flirtovala aj s Dorianom aj s Chaolom? Normálne som mal chuť si otrieskať hlavu o knihu, potom hlavu o stenu, potom knihu o stenu atď. Ešteže to na konci zatrhla.

Skleněný trůn je kniha, ktorá sa podľa mňa skvelo hodí ľuďom, ktorí začínajú s čítaním fantasy, ale samozrejme nesklame ani skalných fanúšikov fantasy. Dosť veľa ľudí sa vyjadrovalo, že ďalšie časti sú omnoho lepšie ako prvá kniha (pričom už táto bola pre mňa dokonalá) a ak je to pravda, tak ja už fakt neviem. Knihu Skleněný trůn hodnotím 5/5.





2 komentáre:

  1. Mám radost, že si tuto knihu přečetl další člověk a je z ní nadšený stejně jako já. Abych se přiznala, tak já už mám přečteno všechno, co je od Sarah přeloženo do češtiny, protože jsem absolutně propadla jejímu stylu psaní. Absolutně netuším, jak to dělá, ale dokáže člověka tak strhnout, že se nedokáže odtrhnout od knihy.. Nedávno jsem narazila na přeložený Dvůr mlhy a hněvu a těch 650 stran jsem přelouskala snad za dva dny.. Bylo těžké přestat číst..
    Řekla bych, že každá z těch dvou sérií má něco do sebe. Já jsem prvně četla Skleněný trůn a až pak se začetla do druhé série a i přesto, že možná některým postava Feyre přijde, v porovnání se Celeanou, obyčejná, mě právě zaujala v závěru knihy Dvůr trnů a růží a v druhém díle je to ještě lepší.. (ale nechci spoilerovat.. :D)
    Nicméně Sarah se stala jednou z mých nejoblíbenějších autorek a k těm knihám se s velkou radostí vracím. A obvykle, když si chci jen připomenout nějaké scény, které si nemohu už pořádně vybavit, skončí to tím, že přečtu skoro celou knihu znovu.. :D :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Knihy od Sarah sú pre mňa niečo ako biblia fantasy literatúry... Podľa mňa má Sarah nejaký špeciálny talent, lebo si ináč neviem vysvetliť, ako dokáže tak pútavo písať. Zatiaľ som si od nej prečítal len po prvej knihe z obidvoch sérií, ale v lete si plánujem dať re-reading oboch kníh a kúpiť si Dvůr mlhy a hněvu.

      Odstrániť

Ďakujem za komentár. Na každý jeden komentár sa pokúsim odpovedať čo najskôr.

Používa službu Blogger.