Pýtam sa - Daniela Slávik

apríla 09, 2017
Už dlhšiu dobu som premýšľal, ako okoreniť blog novými typmi článkov. Milujem interview, vďaka ktorému sa dozviem o svojich obľúbených autoroch niečo viac. Asi po mesiaci som dospel k sérií článkov Pýtam sa, kde si vždy pozvem nejakú osobnosť, ktorá ma do určitej miery inšpirovala a vyspovedám ju pár otázkami. Ako prvú tu mám začínajúcu slovenskú spisovateľku Danielu Slávik. Práve Daniela ma inšpirovala v tom, že sa nemáme báť vyjadriť svoj názor na veci, ako to robí ona v svojej debutovej knihe Láska je láska.

Ahoj, Daniela! V prvom rade sa nám predstav a popíš nám, čomu sa venuješ.

Ahoj, Tomáš. Volám sa Daniela a venujem sa písaniu. Som blogerka a autorka knihy Láska je láska. Momentálne žijem v Bratislave, kde som v poslednom ročníku štúdia na VŠMU. Milujem knihy, jazmínový čaj a operu.




Kedy si začala čítať knihy? Aké sú tvoje najobľúbenejšie knižné žánre? Máš nejakých obľúbených autorov?

Knihy ma sprevádzajú od detstva. Začalo to románmi, pokračovalo poéziou a pred nedávnom som objavila záľubu v severskom krimi... Obľúbených autorov mám viacero, ale medzi naj patria Liz Gilbert, Jo Nesbø, Tamara Tainová a Sylvia Plathová.

Chcela si byť spisovateľkou od mala? Kto alebo čo Ťa priviedlo k písaniu?

Ako malá som chcela byť všeličím. Herečka, učiteľka, dokonca aj lekárka... Na strednej škole zas novinárka a spisovateľka, no nakoniec som sa rozhodla ísť trošku iným smerom. Študovala som estetiku a hudbu, ale knihy ma sprevádzali celý život a písanie si ma našlo v tých najťažších chvíľach.
Prvý román som napísala ešte v 16-tich, ale nik ho nikdy nečítal. Potom som sa tomu venovala menej, no v posledných rokoch, keď som začala strácať pôdu pod nohami, som jeden večer zobrala notebook a začala opäť písať... Zistila som, že je to pre mňa únik a zároveň konfrontácia so všetkým, s čím sa potrebujem vyrovnať.

Tvoja debutová kniha Láska je láska vychádza o niekoľko dní. Popíš nám, čo Ťa priviedlo k napísaniu tejto knihy.

Láska je láska je inšpirovaná životom a spoločnosťou, v ktorej žijeme... Je to veľmi intímny a krehký príbeh lásky dvoch žien.




Máš nejakých autorov, ktorí sú tvojím vzorom pri písaní knihy?

Veľkou inšpiráciou je pre mňa už spomínaná Liz Gilbert. Jej životný príbeh ma dostal, ale nemôžem povedať, že by bola mojím vzorom. Pri písaní nemám vzory, skôr sa snažím od každého autora naučiť niečo, v čom je majster.


Ako tvoja rodina prijala knihu?

Mlčaním. Keď som sa doma zmienila, že mi vyjde kniha, boli nadšení. To však trvalo iba zopár sekúnd, kým som nepovedala, že ide o príbeh lásky dvoch žien...

Na svojej stránke o sebe píšeš, že sa nebojíš vyjadriť svoj názor na veci, ktoré sa Ti nepáčia. Bola si taká odvážna vždy alebo až v poslednej dobe?

Som hanblivý introvert. Občas mám problémy s činnosťami, ktoré sú pre iných úplne normálne. Bojím sa telefonovať, ozvať sa k niekomu cudziemu a som nervózna pri rozhovoroch s neznámymi... Takže nie, za odvážnu sa vôbec nepovažujem. Existujú však veci, ktoré ma nenechávajú chladnou a jednoducho o nich nemôžem mlčať alebo ich prehliadať. Písanie je pre mňa veľmi prirodzená cesta, ako upozorniť na niečo “neviditeľné“.

Taktiež na svojej stránke píšeš, že miluješ operu. Prečo práve opera?

Hmm, neviem... jednoducho som sa do nej zamilovala. Keď som prvýkrát počula áriu Violetty z Verdiho Traviaty, bola som úplne unesená... a ten pocit trvá dodnes.

Študuješ hudbu na VŠMU. Plánuješ sa jej venovať aj po ukončení štúdia?

Viac menej. Po skončení školy sa chcem dať na dráhu freelancera a písať. Ak budem mať možnosť, chcela by som pokračovať v písaní o hudbe (ako to robím počas školy), ale brániť sa nebudem ani inej lákavej ponuke.

Máš nejaké rady pre začínajúcich autorov? Napríklad čomu sa vyhnúť pri písaní atď.

Žiadnu univerzálnu radu nemám. Každý sme iný a máme vlastnú cestu. Možno by som im odkázala len nech píšu, čítajú a nevzdávajú to pri prvom neúspechu.

Čo plánuješ v krátkej budúcnosti ohľadom vydávania kníh?

Momentálne sa teším, že vyjde moja prvotina Láska je láska a neskôr v lete plánujem opäť písať...

Kde všade Ťa môžeme a internete nájsť?

Môžete ma nájsť na mojej autorskej stránke Daniela Slávik alebo na blogu FlungOutOfSpace, na Facebooku ale najčastejšie na Instagrame.


Debutová kniha Daniely Slávik vychádza 12. apríla, avšak môžete si ju už kúpiť vo forme e-knihy.

Žiadne komentáre:

Ďakujem za komentár. Na každý jeden komentár sa pokúsim odpovedať čo najskôr.

Používa službu Blogger.