Recenzia: Dívka v pavoučí síti (Audiokniha) - David Lagercrantz

januára 31, 2017


AUTOR: David Lagercrantz
NÁZOV: Dievča, ktoré uviazlo v pavúčej sieti (Det som inte dödar oss)
VYDAVATEĽSTVO: OneHotBook
ŽKA AUDIOKNIHY: 14 hodín 43 minút
INTERPRET: Martin Stránsky

Časopis Millennium má nových vlastníkov. Zlé jazyky tvrdia, že éra Mikaela Blomkvista sa skončila, aj sám Blomkvist zvažuje zmenu zamestnania. Lisbeth Salanderová sa zdanlivo bezdôvodne zapojí do hackerského útoku. Berie na seba riziká, ktorým sa doteraz vyhýbala. Toto sa na ňu nepodobá. Špičkový odborník na výskum umelej inteligencie profesor Frans Balder zavolá uprostred noci Blomkvistovi, aby ho informoval, že disponuje šokujúcimi informáciami o amerických tajných službách. Prezradí mu, že bol v kontakte s mladou geniálnou hackerkou. Blomkvist tuší, o koho ide. V Blomkvistovi skrsne nádej na senzačné odhalenie, ktoré on aj časopis Millennium zúfalo potrebujú. Ako zvyčajne, Lisbeth Salanderová sleduje svoje vlastné ciele. Nadišiel čas, aby sa ich životné cesty opäť stretli.

Ide v poradí o štvrtú knihu z megaúspešnej severskej knižnej série Millennium, o ktorej pokračovanie sa postaral David Lagercrantz. Po prečítaní knihy Vzdušný zámok, ktorý vybuchol som zistil, že okrem týchto troch kníh existuje aj pokračovanie, avšak už nie od Stiega Larssona. Trochu ma to zo začiatku od knihy odradzovalo, predsa nikto nepíše tak dobre ako písal Larsson. Ale nakoniec som si ju zaobstaral za čo znova ďakujem obchodu Audioteka, ktorý je proste úžasný a poskytol mi knihu v podobe audioknihy.

Keď som sa pustil do samotnej audioknihy, tak dej ma zo začiatku tak trochu sklamal. Samotný autorov nápad zmeniť tému z týraných žien (ktorú využíval Larsson vo všetkých troch knihách) na dobu počítačov a hackerov bol perfektný, ale pri samotnom spracovaní to už bol určitý problém. Zo začiatku som mal problém dostať sa do deja, možno hlavne kvôli tomu, že autor tam využíva množstvo odborných výrazov. Ďalej bolo v knihe množstvo nesúvislostí medzi postavami, ako napríklad to, prečo si Mikael vykal so Sonjou Modigovou, keď v tretej knihe spolu chodili alebo to, prečo sa Lisbeth nebavila s Mikaelom, keď sa na konci predchádzajúcej knihy udobrili. Boli to také nesúvislosti, nad ktorými sa mi niekedy až zastavil rozum. Zo začiatku knihy bolo cítiť, že to nieje to pravé Millennium, ale asi približne v siedmej hodine sa to konečne začalo podobať na to Millennium, ktoré tak zbožňujem a v nejakej 12 hodine mi celý príbeh pripadal, ako keby ho napísal sám Larsson.

Aj v tejto knihe sú stále mojimi favoritmi Lisbeth a Mikael. Už od prvej knihy som si ich predstavoval ako ideálny pár. Lenže autor sa na nich vždy vykašľal a radšej ich od seba oddelil. Samotná Lisbeth je pre mňa z celej série najlepšia postava. Už som to písal aj v predchádzajúcich recenziách na túto sériu, ale Lisbeth je proste taký typ psychopata, s ktorým som sa v žiadnej knihe nestretol a to je jeden z hlavných dôvodov, prečo ju mám rád. Ďalej sa mi páčilo to, že autor povolal do knihy starý známy policajný tým v zložení Sonji Modigovej, Jána Bublanského a Hansa Fasteho. Celé mi to pripadalo také nostalgické a z jednej časti to aj celú knihu zachraňovalo. 

Samotný výber interpreta pre túto audioknihu sa mi veľmi páčil. Hlas Martina Stránskeho sa mi do deja dokonale hodil. Páčila sa mi jeho dramatizácia a to, ako dokázal meniť hlas pri každej z postáv. Veľmi mi tam chýbal ženský hlas, ktorý by mohol hovoriť za Lisbeth a ďalšie ženy, ktoré v príbehu vystupovali. Taktiež sa mi páčila aj hudba, ktorá sa nachádzala medzi kapitolami. Kvalita spracovania mi prišla oproti knihe Dívka ve vlaku omnoho lepšia. Už pri samotnom vyslovovaní niektorých slov mi písmeno s neznelo tak ostro.

Každá kniha z Millennia, ktorú napísal Stieg Larsson bola pre mňa veľmi obľúbenou knihou. Pokračovanie od Davida Lagercrantza bolo zo začiatku kostrbaté a sám som mal trochu problém porozumieť príbehu a tomu, ako to je medzi postavami. Samozrejme postupom času to bolo lepšie a lepšie, až koniec knihy mi pripadal, ako keby ho napísal sám Larsson. Dúfam, že pokračovanie, ktoré vychádza tento rok bude omnoho lepšie ako toto. Audioknihu Dívka v pavoučí síti hodnotím z hľadiska príbehu 3/5 a z hľadiska spracovania 5/5.

Audioknihu kupuj TU.




Žiadne komentáre:

Ďakujem za komentár. Na každý jeden komentár sa pokúsim odpovedať čo najskôr.

Používa službu Blogger.