Recenzia: Bábovky (audiokniha) - Radka Třeštíková

januára 26, 2020

AUTOR: Radka Třeštíková
NÁZOV: Bábovky
VYDAVATEĽSTVO: Motto
DĹŽKA AUDIOKNIHY: 8 hodín 56 minút
INTERPRET: Simona Babčáková, Helena Dytrtová, Kristýna Kociánová, Lenka Loubalová, Klára Melíšková, Sandra Nováková, Iva Pazderková, Jana Plodková, Kristýna Podzimková, Barbora Poláková, Michaela Tomešová, Olga Želenská

Dvanáct žen, dvanáct osudů propojených v jednom románu, tentokrát k poslechu!
Napadlo vás někdy, co řeší milenka ženatého muže a jaká je ve skutečnosti ta příšerná manželka, o které jí on vypráví? Nebo proč má sestra manželky tak špatný vztah se svojí dcerou. Jak se vlastně cítí ta patnáctiletá holka, na kterou si rodiče nikdy neudělají čas? A kam se vlastně poděly ty peníze? Kdo je vzal, kdo je ztratil, kdo je utratil, kdo je našel a kdo je bude muset vrátit? Nechte se strhnout upřímnou zpovědí hlavních hrdinek, kde nechybí ironie, humor, bolest, napětí, nenávist ani láska. Kde se emotivní příběhy vzájemně prolínají, jeden vede ke druhému, k celé řadě zajímavých rozuzlení a potom nerušeně pokračují dál, někdy šťastně, někdy ne, takový už je život.

Radka Třeštíková je česká spisovateľka, ktorá sa na literárnej scéne pohybuje už niekoľko rokov. Autorka debutovala v roku 2014 románom Dobře mi tak a odvtedy sa stala jednou z najúspešnejších a najčítanejších súčasných českých spisovateliek. Do dnešného dňa sa jej spisovateľské portfólio rozšírilo o ďalšie štyri knihy, a to: To prší moře, Bábovky, detektívny román Osm a jej najaktuálnejšiu knihu spred dvoch rokov - Veselí. Román Bábovky je veľmi zásadnou knihou v autorkinej tvorbe, pretože práve vďaka nej Radka Třeštíková zaujala široké spektrum čitateľov. Je to kniha, ktorá sa hneď po vydaní stala bestsellerom a v súčasnosti sa pripravuje aj filmová verzia tohto románu.
Bábovky sú knihou, po ktorej som chcel siahnuť už dlhšiu dobu, nehľadiac na žáner či príbeh. Samotná kniha ma zaujala štýlom, akým je spracovaná, a práve to ma lákalo si knihu prečítať a zistiť, ako sa s tým autorka popasovala, pretože Třeštíková v tejto knihe rozpráva príbehy dvanástich žien, ktoré sú navzájom prepojené a tvoria tak dokopy jeden príbeh. Medzitým sa mi však podarilo vypočuť si audioknihu Osm (recenzia TU), ktorá si ma absolútne získala, a preto som neváhal a zaobstaral som si aj Bábovky, konkrétne vo forme audioknihy. A musím povedať, že to bolo výborné rozhodnutie, pretože tak ako pri knihe Osm, aj Bábovky si ma absolútne získali.

Bábovky rozprávajú príbehy dvanástich žien, ktoré sú medzi sebou úzko prepojené. Zaujíma vás, čo môže mať spoločné manželka a milenka? Alebo prečo matka nevychádza so svojou dcérou, či prečo si na dcéru nenájdu rodičia čas? Bábovky poodkrývajú vzťahy medzi jednotlivými postavami a poukazujú na to, že postavy, ktoré na prvý pohľad pôsobia nevinne, v súkromí môžu ukrývať celkom zaujímavé veci.

12 kapitol, 12 príbehov. Radka Třeštíková priniesla na knižný trh čosi, čo tu ešte nebolo. Autorka prostredníctvom jednotlivých postáv rozpráva dvanásť príbehov, ktoré dokopy tvoria jeden komplexný príbeh. Hoci sa na prvý pohľad môže zdať, že takéto spracovanie knihy nemôže fungovať, opak je pravdou. Takáto forma spracovania príbehu ponúka autorke omnoho lepšie vnorenie sa do života jednotlivých postáv a lepšie vykreslenie ich charakterov, nielen skrz ich samotné príbehy, ale aj cez príbehy iných postáv, ktorých boli súčasťou. Aj vďaka tomu dostáva Třeštíková omnoho väčší priestor na realizáciu sa v príbehu, čo má za následok to, že postavy pôsobia na čitateľa skutočne, aj napriek tomu, že vzťahy medzi nimi sú častokrát až groteskné.

Bábovky sú knihou, v ktorej autorka ponúka humorne podaný príbeh, ktorý zároveň dopĺňajú témy aktuálne pre dnešnú dobu. Či už je to nevera, zlé vzťahy medzi rodičmi a deťmi, alebo hľadanie lásky. Radka Třeštíková nerozoberá jednotlivé témy do hĺbky, no aj napriek tomu máte pocit, ako keby nimi povedala všetko. A práve vďaka tomu po prečítaní knihy ani sami neviete, či bola kniha vtipná alebo smutná.

Už pri knihe Osm som mal možnosť zaznamenať to, že Radka Třeštíková vie výborne písať. Nech už autorka píše hocijaký žáner, jej knihy sú vždy napísané veľmi jednoducho, pútavo a vtipne. Autorka si vie svojím písaním veľmi jednoducho získať čitateľovu pozornosť, ktorú si udržiava od začiatku knihy až po jej koniec. A podobne to bolo aj v prípade knihy Bábovky. Hoci autorka vyrozprávala príbeh každej postavy skrz prvú osobu, kniha sa napriek tomu čítala/počúvala veľmi dobre, a preto ju svojím nenáročným príbehom možno zaradiť medzi oddychovú literatúru.

Ako som už spomínal vyššie, postavy v knihe boli vykreslené veľmi reálne a dôveryhodne, podobne ako pri knihe Osm. Radka Třeštíková má neskutočný talent vo vykresľovaní postáv, a preto pod jej perom postavy vždy dostávajú reálne kontúry, prostredníctvom ktorých sa čitateľ v postavách častokrát nájde a stotožní sa s nimi. Mňa osobne v knihe najviac zaujala Rebeka, Karolína a pani Dobrovolná.

Čo sa týka audio spracovania príbehu, s tým som veľmi spokojný. Veľmi sa mi páčil nápad prideliť každej postave iného interpreta, ktorý len zdôraznil to, že každú časť knihy rozpráva iná postava. Samotný výber interpretov bol veľmi dobrý, no spomedzi všetkých interpretov ma najviac zaujala Iva Pazderková, ktorej interpretácia priniesla presne to, čo som očakával.

Ak to tak zhrniem, Bábovky sú výbornou oddychovou knihou, ktorá okrem toho, že je vtipná, sa venuje aj rôznym témam, ktoré sú v súčasnosti dosť aktuálne. Je to kniha, ktorá preslávila Radku Třeštíkovú a ja sa tomu ani nečudujem. Výborný príbeh, postavy a celkom netradičné spracovanie, ktoré oživilo autorkinu tvorbu. A aby toho nebolo málo, príbeh dopĺňa aj výborné audio spracovanie. Bábovky hodnotím 5/5.
Audioteka
Audioknihu si môžete zakúpiť kliknutím TU.