Recenzia: Siréna - Tiffany Reisz

AUTOR: Tiffany Reisz
NÁZOV: Siréna (The Siren)
VYDAVATEĽSTVO: Zelený kocúr (Harlequin Books S.A.)
ROK VYDANIA: 2018 (2012)
POČET STRÁN: 392
PREKLAD: Miriam Ghaniová

Nora Sutherlinová, hlavná hrdinka románu Siréna, je úspešná autorka erotických kníh, ktoré sú prijímané s obrovským nadšením čitateľov. Jej posledný rukopis je však iný, vážnejší a osobnejší. Nora verí, že práve tento román si získa skutočné uznanie kritiky. No všetko má v rukách prísny redaktor Zachary Easton, ktorý je ochotný spolupracovať na knihe, len ak ju Nora celú prepíše. Spolupráca so Zacharym je náročná... no najmä vzrušujúca. Hoci sa Nora Sutherlinová domnieva, že vie prekračovať hranice vlastných možností, vo svete, kde je vášňou bolesť, nie je nič jednoduché.

Tiffany Reisz je jednou z najúspešnejších súčasných autoriek erotických románov. Neklamným znakom úspechu tejto americkej spisovateľky je aj to, že sa z jej knihy Siréna predalo viac ako 500 000 výtlačkov po celom svete. Kniha Siréna je zároveň aj prvou autorkinou knihou, ktorá sa dočkala slovenského prekladu, o ktorý sa postaralo vydavateľstvo Zelený kocúr. Samotná kniha okrem žánru upúta čitateľa na prvý pohľad už len svojím vzhľadom, ktorý je jednoduchý, no do istej miery aj provokatívny. A musím priznať, že práve obálka bola dôvodom, prečo som po knihe siahol. Nebol to žáner, ani príbeh, ale obálka. Jednoduchá, nevšedná a pekná. No počas čítania knihy som zistil, že obálka nie je len jedinou pozitívnou vecou tejto knihy. Okrem toho je to aj vynikajúci príbeh, ktorý si vás okamžite získa.

Nora Sutherlinová je autorka úspešných erotických kníh, ktoré milujú celé davy čitateľov. Celý príbeh začína v momente, kedy Nora zašle rukopis do iného vydavateľstva, v ktorom pracuje prísny redaktor Zachary Easton, ktorý rozhoduje o osude jej rukopisu. Je ochotný s ňou spolupracovať, ale len vtedy, ak Nora prepíše celú knihu. Spolupráca so Zacharym je náročná, no o to viac vzrušujúcejšia a zábavnejšia. Vzťah medzi Norou a Zacharym postupne naberá na vážnosti a s množstvom stráveného času Zachary postupne odhaľuje Norine temné stránky.

Erotické romány sú žáner, ktorý ide mimo mňa. Nebaví ma a pri čítaní niektorej takej knihy mám vždy pocit, ako keby som čítal lacnú verziu Päťdesiatich odtieňov sivej. No kniha Siréna bola úplne iná. Ak čakáte príbeh na spôsob o dosť známejšieho bestselleru, tak ste vedľa. Obe knihy dokopy nemajú takmer vôbec nič spoločné a dovolím si povedať, že práve Siréna je kniha, ktorá by si zaslúžila presne takú pozornosť (ak nie väčšiu), akú dostala vyššie zmieňovaná kniha. Oproti Päťdesiatim odtieňom sivej ponúka Siréna príbeh, ktorý je naozaj prepracovaný, či už dejovou líniou, témami, ktoré sa vyskytujú v knihe, alebo spôsobom, akým je kniha napísaná.

Čitateľ už pri prvých stranách knihy zisťuje spôsob, akým sa Zachary dostáva k rukopisu Nory Sutherlinovej. Autorka už na prvých stranách knihy zobrazuje čitateľovi to, prečo Zachary prijíma Norin rukopis na zeditovanie, no taktiež aj to, čo si myslí o Norinej tvorbe. S pribúdajúcimi stranami sa postupne v knihe objavujú krátke úseky, ktoré popisujú Norinu temnú minulosť, vďaka čomu sa stretávame s ďalšou postavou, ktorá výrazne vplýva na život Nory – Sørenom. Kniha vďaka tomu nepôsobí nudne, a práve aj vďaka takýmto úsekom čitateľ postupne čoraz viac spoznáva Noru z tej temnejšej stránky, čo ho následne nabáda čítať ďalej a zistiť tak, ako sa bude príbeh ďalej vyvíjať.

Pre túto knihu je typické najmä to, že v nej autorka naráža na množstvo súčasných tém, no hádam najvýraznejšou témou tejto knihy je masochizmus. Táto kniha nie je tým typom erotického románu, v ktorom sa opisuje bežný sex. Práve naopak. V tejto knihe ide o sex hraničiaci s masochizmom, v ktorom autorka zobrazuje postavy ako ľudí, ktorých neuspokojuje sex ako taký, ale bolesť, ktorú dokážu tomu druhému spôsobiť. Autorka okrem toho v knihe naráža aj na rôzne náboženské témy, či tému spoločného žitia dvoch ľudí, medzi ktorými je obrovský vekový rozdiel.

Tiffany Reisz píše naozaj brilantne. Kniha je napísaná s takým citom, ktorý celému príbehu dodáva veľkú dôveryhodnosť, čo posúva knihu na úplne iný level. Autorka v knihe využíva slušné množstvo opisov, no tie následne dopĺňa svižnými dialógmi, vďaka čomu nebudete mať pocit, že je kniha zdĺhavá. Práve naopak. Kniha má vďaka tomu rýchly spád, a preto ju prečítate za naozaj krátky čas.
A podobne to je aj s postavami. Postavy nepôsobia povrchne a sú vykreslené tak dobre, že na čitateľa pôsobia reálne. Toto je naozaj jedna z mála kníh, kde ma zaujali všetky postavy. Či už to bola záhadna Nora, o niečo viac záhadnejší Søren, Zachary, alebo Norin miláčik Wesley. Možno to bolo aj vďaka tomu, že autorka neštylizovala postavy len do kladného alebo záporného smeru, ale dala im jednak kladné a aj záporné vlastnosti, čo omnoho viac odzrkadľovalo realitu.

Siréna je kniha, po ktorej by rozhodne mali siahnuť všetci ľudia, ktorí obľubujú erotické romány. Táto kniha je čosi úplne iné, čo možno u nás prečítať, a preto by ste jej mali venovať pozornosť. Vynikajúco napísaná kniha s výborným príbehom a skvelými postavami. Knihu hodnotím 5/5 a už sa teším na ďalšiu knihu z tejto série.

Zeleny Kocur

Knihu si môžeš zakúpiť TU