Recenzia: Rozpoltená - Lucia Sasková

januára 25, 2019

NÁZOV: Rozpoltená
POČET STRÁN: 350

Autorka, ktorá sa do povedomia čitateľov zapísala najmä úspešnou trilógiou Zlatokopka, sa vo svojom najnovšom, v poradí siedmom románe vracia k téme, ktorou zaujala už v knihe Nebezpečná. Dve mladé ženy, dva životy, dva osudy. Spája ich spoločný lekár a psychiatrická klinika, napriek tomu sa nikdy nestretnú. Nie, toto nie je hádanka,toto je znepokojivý príbeh, pri ktorom vám zo sily narušenej ľudskej psychiky budú naskakovať zimomriavky. Aký je živots halucináciami alebo masívnymi výpadkami pamäti? Čo sa deje v čase, ktorý si hlavné hrdinky nepamätajú? Dá sa takáto porucha utajiť pred blízkymi a okolím, dá sa s ňou normálne žiť? Jedna žena uteká pred pravdou, druhá pred smrťou, idú však tou istou cestou. Dostanú sa do rovnakého cieľa?

Psychologické romány sú knihy, ktoré sa od ostatných románov výrazne líšia. Jednak je to aj ich témou, no značný rozdiel je vidieť najmä v tom, čo dokážu spraviť s čitateľom. Ako som spomínal v článku Umenie v literatúre, gýč v literatúre, dobrý psychologický román by mal vedieť čitateľa dopliesť do takej miery, aby čitateľ nemal ani poňatia o tom, čo je skutočnosť a čo sú len výplody fantázie hlavnej postavy. A presne takáto kniha bola aj kniha Nebezpečná od Lucie Saskovej, ktorá sa zaradila do môjho rebríčka 10 najlepších kníh, ktoré som prečítal v roku 2018. V Nebezpečnej sa Lucia Sasková zameriavala na psychický problém hlavnej postavy, ktorá si realitu prispôsobovala do značnej miery podľa svojich predstáv, no v Rozpoltenej autorka prichádza s úplne inou témou.
Kniha Rozpoltená je v poradí siedmou autorkinou knihou a zároveň aj druhou psychologickou knihou, v ktorej sa Sasková rozhodla rozobrať a priblížiť čitateľovi psychickú chorobu, ktorá je tak trocha netypická a vyskytuje sa len u malého počtu ľudí.
Musím sa priznať, že na túto knihu som sa veľmi tešil. Jednak to bolo tým, že zbožňujem psychologické knihy, no hlavne to bolo tým, že už autorkina kniha Nebezpečná sa mi veľmi páčila, a preto keď som zistil, že Rozpoltená sa ponesie v podobnom duchu, tak som neváhal a rozhodol som sa prečítať si knihu. A úprimne, lepšie som spraviť ani nemohol.

Ak ste čítali nejakú knihu od Lucie Saskovej, tak viete, že autorka svojim hlavým postavám nedáva mená. No táto kniha je výnimkou. V knihe sa stretávame s Luciou a Natáliou. Dvomi ženami, ktoré sú úplne odlišné. Zatiaľ čo Lucia predstavuje to typické dievča, ktoré je milé a priateľské, zato Natália je jej presným opakom. Je utiahnutá, bojí sa ľudí a je do veľmi veľkej miery paranoidná. Človek by ani nepovedal, že tieto dve ženy môžu mať niečo spoločné, no opak je pravdou. Obe skončia na tej istej psychiatrickej klinike a dokonca aj na tom istom oddelení. Obe spolu komunikujú, ale predsa sa nikdy nestretnú. Prečo? Odpoveď je viac než znepokojivá.

Lucia Sasková je medzi slovenskými spisovateľmi už akousi elitou. Veľa ľudí ju pozná po mene, a ak nie, tak určite ju budú poznať vďaka trilógii Zlatokopka, ktorá zožala obrovský úspech a ktorej prvé dva diely sa dočkali aj českého prekladu. Pre mňa osobne bola Zlatokopka zmesou rôznych pocitov. Na jednej strane sa mi kniha páčila, no štýlom napísania sa kniha radila medzi podpriemerné čítanie vhodné pre ľudí, ktorí si prečítajú knihu raz za uhorský rok. A práve tieto pocity nabrali na intenzite, keď som prečítal knihu Nebezpečná, ktorú som donedávna považoval za to najlepšie, čo som od tejto autorky prečítal. V tejto knihe bolo veľmi dobre vidieť to, ako sa autorka vo svojej tvorbe, štýle písania a celkovom vyjadrovaní posunula na úplne iný level. Autorka touto knihou dokázala, že ju netreba podceňovať a že dokáže napísať dielo, ktoré má aj nejakú tú hodnotu. A aj vďaka tomu som sa veľmi tešil na Rozpoltenú, no nešiel som do nej s veľkými očakávaniami. Mal som obavy, že ma kniha sklame, no už po niekoľkých prečítaných stranách som zistil, že moje obavy boli úplne zbytočné.

Čitateľ by možno očakával, že Rozpoltená a Nebezpečná sa budú podobať vo viacerých smeroch. Predsa, čo nové možno v takých psychologických knihách vymyslieť, všakže? A podobne som na tom bol aj ja. Každopádne, jedinou vecou, ktorú majú obe knihy spoločné, sú len niektoré vedľajšie postavy, ktoré sa v knihe objavujú (a aj to len svojou diagnózou a správaním). Svojou dejovou líniou sa Rozpoltená diametrálne odlišuje od Nebezpečnej, pričom ide o napínavé čítanie plné prekvapení. Takým príkladom sú už prvé strany, kedy autorka doslova „vhodí“ čitateľa do príbehu a častuje ho poriadnou dávkou napätia, ktoré s pribúdajúcimi stranami stupňuje čoraz viac a viac. Tým, že máme v knihe dve hlavné postavy, v knihe dochádza k striedaniu rozprávača, vďaka čomu sa v knihe taktiež striedajú úseky plné napätia s úsekmi, kedy autorka upúšťa od napätia a celý príbeh berie pozvoľna. Práve vďaka tomu je príbeh dynamický, plynie rýchlo a číta sa veľmi dobre.

Podobne ako v Nebezpečnej, ani v Rozpoltenej sa autorka nesústreďuje len na psychické problémy hlavných postáv, ale aj na psychické problémy iných ľudí, ktorí sa v knihe vyskytujú. Vďaka tomu bližšie spoznávame Martina, ktorí je závislí na drogách a trpí výbušnosťou, no taktiež aj Adriku, ktorá aj napriek tomu, že je dospelá, tak mentálne je na úrovni malého dieťaťa. Okrem toho autorka aj v tejto knihe detailne popisuje to, ako to funguje na takej psychiatrickej klinike a dokonca ešte omnoho podrobnejšie, ako v Nebezpečnej.

Lucia Sasková má svoj typický štýl písania, ktorý sa výrazne líši od iných spisovateľov a ktorý by sa dal charakterizovať aj takto: stručný, jasný a pútavý. Autorka ukracuje čitateľa od zbytočných opisov a vsádza viac na dialógy, vďaka čomu má kniha rýchlejší spád a omnoho lepšie sa aj číta. Ako je už u tejto spisovateľky zvykom, aj v tejto knihe Sasková zamotala príbeh do takej miery, až mi miestami doslova vyrazila dych.

Rozpoltená je kniha pomerne bohatá na postavy. V tejto knihe sa stretávame s postavami z rôznych spoločenských oblastí. Od bezdomovcov, cez doktorov, až po psychopatov. Lucia Sasková vykreslila postavy veľmi dobre, pričom pôsobia na čitateľa ľudsky. Medzi moje obľúbené postavy patrí Martin, Max, Adam a Adrika.

Rozpoltená je kniha, ktorá si zaslúži veľkú pozornosť. Je to kniha, pri ktorej som nečakal, že predčí moje očakávania. Vynikajúci príbeh plný zvratov, napätia a psycha. Touto knihou si Lucia Sasková nastavila veľmi vysokú laťku a o to viac som zvedavý, či sa jej ju ďalšou knihou podarí prekročiť. Zatiaľ je to to najlepšie, čo som od nej prečítal. Knihu hodnotím 5/5.

Poď sa aj ty rozpoltiť kliknutím TU