Recenzia: 3x Hercule Poirot 3 - Agatha Christie

februára 08, 2020

AUTOR: Agatha Christie
NÁZOV: 3x Hercule Poirot 3
POČET STRÁN: 504

Po dvoch úspešných výberoch prinášame všetkým milovníkom tvorby Agathy Christie ďalšiu trojicu jej svetoznámych detektívok. Tentoraz sme sa rozhodli siahnuť po románoch, ktoré tvoria pomyselné míľniky v živote postavy Hercula Poirota – najslávnejšieho literárneho detektíva na svete: jeho zrod a zánik, ako aj vrchol jeho dedukčných schopností.
V románe Vražda na zámku Styles (1920), ktorým sa to všetko začalo, rieši belgický detektív spolu so svojím dávnym priateľom kapitánom Hastingsom zamotaný prípad vraždy v malebnej dedinke Styles St. Mary a odhalenie mimoriadne rafinovaného vraha mu prinesie veľkú slávu a uznanie.
V detektívke Poirotove Vianoce (1938) sa svojrázny Belgičan predstaví vo vrcholnej forme – jeho geniálny mozog ešte nikdy nefungoval lepšie. Vidiecke sídlo Gorston Hall sa na Štedrý večer stane dejiskom brutálnej vraždy jeho bohatého majiteľa a miestna polícia sa pri vyšetrovaní spolieha na povestné malé sivé bunky Hercula Poirota.
A napokon v románe Opona: Poirotov posledný prípad (1975) nás Agatha Christie opäť zavedie do Styles Courtu, kde sa pred rokmi začala úspešná kariéra legendárneho detektíva. Poirot, sužovaný ťažkou artritídou, je na stope chladnokrvnému sériovému vrahovi, ktorý má na svedomí už päť ľudí. Ak ho chce zastaviť, musí byť pripravený obetovať vlastný život...

Agatha Christie je osoba, ktorú pozná snáď každý. A je naozaj jedno, či daná osoba číta knihy alebo nie. Najznámejšia anglická autorka detektívok, ktorá je zároveň považovaná za kráľovnú anglickej detektívky, je spomedzi všetkých spisovateľov treťou najpredávanejšou autorkou, pričom spomedzi žien tomuto rebríčku kraľuje. Autorka je známa aj vďaka tomu, že má na svojom konte desiatky napísaných kníh. Keďže vydávať knihy Christie po jednom je naozaj zdĺhavé, vydavateľstvo Slovenský spisovateľ sa pred troma rokmi rozhodlo pre zaujímavý krok. Príbehy, v ktorých hviezdi belgický vyšetrovateľ Hercule Poirot, začali vychádzať v tzv. výberoch, ktoré nesú názov 3x Hercule Poirot. Aktuálne najnovší výber, ktorý vyšiel na jeseň minulého roka, je už tretí v poradí a sleduje kariéru tohto sympatického vyšetrovateľa. V knihe Vražda na zámku Styles sledujeme Poirotov prvý prípad, v knihe Poirotove Vianoce zasa Poirota, ktorý je na vrchole svojej kariéry a v prípade knihy Opona: Posledný Poirotov prípad má čitateľ možnosť byť súčasťou posledného prípadu, na ktorom sa Hercule Poirot podieľal.

Vražda na zámku Styles

V malebnej dedinke Style St. Mary dochádza na zámku Styles k vražde Emily Inglethorpovej. Finálny rozsudok pitvy znie, že bola otrávená. Kto ju však otrávil? Na scéne sa objavuje malý mužíček zavalitej postavy – Hercule Poirot, ktorý na vlastnú päsť pátra po jej vrahovi.

Vražda na zámku Styles je kniha, v ktorej čitateľ sa prvýkrát dostáva do kontaktu s tvorbou Agathy Christie. Už pri tejto knihe autorka ukazuje svoje kvality, ktoré v ďalších knihách naďalej rozvíja. Samotný príbeh si získa čitateľovu pozornosť už od samotného začiatku a bude si ju držať až po samotný koniec. Autorke sa do príbehu podarilo výborne zapracovať napätie, ktoré mieša s logikou, vďaka čomu je kniha veľmi zaujímavým čítaním.
Podobne ako pri iných autorkiných knihách, aj táto kniha sa od detektívok iných autorov líši spôsobom vraždy. Zatiaľ čo iní autori siahajú viac po brutalite, Agatha Christie v prípade Vraždy na zámku Styles využíva svoje poznatky z práce zdravotnej sestry a ako príčinu vraždy volí otravu. V priebehu knihy nám tak autorka bližšie popisuje rôzne jedy, ich výrobu, ale aj použitie. A aby toho nebolo málo, autorke sa znova podarilo majstrovsky zamaskovať vraha, ktorý stál za vraždou Emily Inglethorpovej.

Ako aj iné autorkine knihy, aj Vražda na zámku Styles je kniha, ktorá je napriek svojmu žánru napísaná veľmi jednoducho a pútavo. Samotné stránky budete čítať s ľahkosťou, budete ich obracať jednu za druhou s cieľom zistiť, ako sa prípad skončí. Autorka v knihe veľmi pekne využíva napätie, ktoré miestami stupňuje a miestami uberá, a preto má dej rýchly spád.
Čo sa týka postáv, tie boli zas a znova vykreslené výborne. Pri čítaní knihy máte pocit, ako keby postavy skutočne existovali, čomu pomáhajú ich činy a vlastnosti. Mňa osobne v knihe najviac zaujala Emily Inglethorpová, jej manžel Alfred a, ako vždy, Hercule Poirot.

Vražda na zámku Styles je kniha, ktorá je vhodná jednak pre ľudí, ktorí chcú začať s autorkinou tvorbou, ale aj pre jej verných čitateľov. Pre mňa osobne je to jedna z najlepších autorkiných kníh, ktoré sa mi do dnešného dňa podarilo prečítať. Knihu hodnotím 5/5.

Poirotove Vianoce

Na Štedrý večer sa v dome milionára Simeona Leeho stretnú jeho príbuzní, nikto však vtedy netuší, že toto stretnutie sa skončí tragicky. Starého milionára nájdu ležať na zemi mŕtveho s podrezaným hrdlom. K prípadu je okrem polície privolaný aj samotný Hercule Poirot, ktorý je momentálne v najlepšej kondícii. Aby však prípad nebol ľahký, podozrivými sú všetci, keďže každý z nich mal dôvod starca nenávidieť.

Kniha Poirotove Vianoce je detektívka, ktorá je významným míľnikom v tvorbe Agathy Christie. Kto číta jej knihy, vie, že autorka nepíše knihy, ktoré sú založené na brutalite, ale na logike, a preto jej tvorbu možno častokrát zaradiť k oddychovej literatúre. Táto kniha je však výnimkou. Okrem logiky, ktorá je pre jej tvorbu typická, autorka na podnet svojho švagra napísala knihu, v ktorej dochádza k brutálnej vražde milionára Simona Leeho, ktorého telo je následne nájdené v kaluži krvi. Autorka tak upúšťa od vrážd ako je otrava či uškrtenie a zároveň tak čitateľom dokazuje to, že ani krvavé detektívky nie sú pre ňu žiaden problém. Kniha je tak zasa a znova napínavým a pútavým čítaním, ktoré si užijete od prvej strany až po tú poslednú.

Brutálna či nie, kniha Poirotove Vianoce je napriek tomu napísaná jednoducho a pútavo. Autorkin pútavý štýl písania si vás získa od prvých strán a bude si vás držať až po tie posledné. Podobne ako pri Vražde na zámku Styles, aj v tejto knihe autorka majstrovsky pracuje s napätím, ktoré v príbehu graduje. Okrem toho autorka pracuje s podobným spôsobom odhalenia vraha, ako tomu bolo pri knihe Vražda Rogera Ackroyda, no to vôbec nevadí, pretože príčina vraždy je v tomto prípade omnoho zaujímavejšia.
Agatha Christie v knihe ponúka postavy, ktorých psychológia je naozaj zaujímavá. Na jednej strane sa tu stretávame s psychicky nevyrovnanými postavami, na strane druhej zasa s postavami, ktoré pôsobia zákerne. Aj napriek tomu si medzi nimi nájdete postavy, ktoré si obľúbite.

Ako som už spomínal vyššie, Poirotove Vianoce sú knihou, ktorá je zásadným míľnikom v tvorbe Agathy Christie. Autorka čitateľom ponúkla príbeh, ktorý je na jednej strane krvavý, no stále je primárne zmeraný na logiku. Táto kniha je veľmi príjemným oživením autorkinej tvorby, a preto by ste si ju mali prečítať. Knihu hodnotím 5/5.

Opona: Posledný Poirotov prípad

Keď kapitán Hastings dostane list od svojho dávneho priateľa Hercula Poirota zo Styles Courtu, kde pred rokmi spolu vyriešili prvý prípad vraždy, bez váhania sa tam vyberie. V Styles Courte, starom vidieckom sídle, ktoré bolo zmenené na penzión, slávny detektív Hastingsovi prezradí, že je na stope chladnokrvnému sériovému vrahovi, ktorý má na svedomí už päť ľudí. Jeho identitu však neodhalí ani svojmu priateľovi, iba mu naznačí, že záhadný X je jeden z hotelových hostí. Poirot, sužovaný ťažkou artritídou, si čoraz naliehavejšie uvedomuje, že ak chce zabrániť ďalšej vražde, musí rýchlo konať, aj keby mal pritom riskovať vlastný život...

Táto kniha bola napísaná v 40-tych rokoch, vyšla však až rok pred smrťou Agathy Christie. Veľkolepý záver série, ktorý vám doslova vyrazí dych. Autorka spočiatku berie príbeh pozvoľna. Prostredníctvom kapitána Hastinga, ktorý rozpráva tento príbeh, sa postupne dostávame na miesto, kde to všetko začalo. No postupne autorka pritvrdzuje a príbeh sa stáva čoraz viac napínavým. Autorka zas a znova skvelo pracuje s napätím a vytvára v príbehu pochmúrnu atmosféru ešte pred tým, než dôjde k samotnej vražde (čo je až kdesi v polovici knihy). Kniha je tak znova napínavým čítaním, ktoré si drží čitateľovu pozornosť po celý čas. Príbeh je znova výborne prepracovaný, a preto si jeho čítanie užijete.
Opona nie je len detektívka, ale povedal by som, že miestami pripomína až psychologickú knihu, najmä čo sa týka Poirota. V tejto knihe sa stretávame s mužom, ktorý svojím vzhľadom má od sympatického a zavalitého Belgičana poriadne ďaleko. Je vychudnutý, zvráskavený a jeho milé chovanie častokrát nahradila arogantnosť. Čo sa však nezmenilo, je jeho výborné logické myslenie, ktoré mu zas a znova pomôže pri dolapení vraha. Lenže v tomto prípade Hercule vie, že bude musieť do prípadu vložiť viac. V jeho prípade to je buď všetko alebo nič.

Snáď sa už ani neoplatí znova spomínať to, že kniha je napísaná výborne. Číta sa ľahko, rýchlo, a preto ju prečítate na niekoľko posedení. Ďalším plusom tejto knihy sú aj postavy, ktoré sú znova vykreslené výborne a ktoré dodávajú príbehu na dôveryhodnosti. Z postáv mňa osobne najviac zaujal kapitán Hastings, najmä vďaka spôsobu, akým vnímal Poirota a ako o ňom rozprával. Práve prostredníctvom Hastinga spoznávame Poirota z inej stránky. Nevidíme ho len ako slávneho detektíva, ale aj ako muža, ktorý v sebe ukrýva množstvo tajomstiev, ktoré neskôr vyplávajú na povrch.

Opona ponúka záver, aký sa patrí. Emotívny, no zároveň taký typický poirotovský. Čím viac sa budete pri čítaní tejto knihy blížiť ku koncu, tým viac nebudete chcieť, aby sa príbeh skončil. Pretože sami s pribúdajúcimi stranami zistíte, ako to všetko dopadne. Ak máte radi autorkinu tvorbu, tak niet čo riešiť a okamžite by ste si tento príbeh mali prečítať. V prípade tých, ktorí s autorkinou tvorbou ešte len začínajú, by som odporúčal začať úplne inou knihou. Napríklad aj Vraždou na zámku Styles, ktorá bola spomenutá vyššie. Oponu hodnotím 5/5.
Za poskytnutie tejto zbierky ďakujem

Knihu si môžete zakúpiť kliknutím TU.