Recenzia: Hypersomnia - Vladimíra Šebová

júla 11, 2019

AUTOR: Vladimíra Šebová
NÁZOV: Hypersomnia
VYDAVATEĽSTVO: Citadella
ROK VYDANIA: 2017
POČET STRÁN: 476

Počas dvadsiatich piatich rokov bez spánku ma len tak niečo nevystrašilo. Vyraďovala som alarmy, prestrkovala som sa cez pootvorené okná, rozdýchavala som tie najkritickejšie recenzie svojich kníh pre deti.
Potom sa to stalo. Tisícky kilometrov od všetkých problémov, ktoré som nechala v Londýne. Niečo sa zmenilo... Stratila som to, po čom som nikdy netúžila a čo ma celý život ťahalo ku dnu. A ja urobím všetko pre to, aby som insomniu získala späť. Nielen kvôli sebe alebo kvôli Bartonovi, ale aj preto, aby som ochránila celý svet. 
V druhej časti trilógie Insomnia sa Sara vracia do života, ktorý v Londýne zanechala. Jej kariéra je zničená, brat Ben plánuje vlastnú budúcnosť a do klubu insomnikov viac nemôže vstúpiť. Keď si uvedomí, že v stávke je nielen jej vzťah s Bartonom, ale aj bezpečnosť celého sveta, stojí pred ťažkou úlohou. Musí požiadať o pomoc toho, ktorý tu pre ňu celý život nebol, a rozhodnúť sa, či chce zostať v upršanom Londýne alebo v slnečnom Los Angeles.

Vladimíra Šebová je slovenská spisovateľka, ktorá debutovala v roku 2016 sci-fi YA knihou Insomnia a od tej doby vydala ďalšie dve knihy, HypersomniuParalýzu, ktorými ukončila túto trilógiu. Autorka si už prvým dielom získala veľkú čitateľskú pozornosť, za čo môže téma nespavosti, ktorej sa Šebová venuje v tejto sérii.
Kto čítal prvý diel vie, že autorka priniesla čitateľovi kvalitný príbeh plný množstva zaujímavých postáv a ich osudov, no problémom knihy bolo to, že kniha mala zle spravené korektúry, a preto sa v knihe vyskytovalo množstvo preklepov, nespisovných slov, či dokonca aj takých slov, ktoré vôbec neexistujú. To bol jeden z faktorov, prečo som sa bál siahnuť po druhom dieli. Každopádne, už počas čítania knihy som zistil, že som spravil naozaj dobre, keď som sa rozhodol si knihu prečítať. Pretože Hypersomnia napravila reputáciu Insomnie a posunula celú sériu na úplne inú úroveň.

V druhom dieli trilógie o insomnikoch sa Sara Nickson ocitá v Los Angeles. Spolu s Bartonom si užívajú spoločné chvíle, najmä odvtedy, keď je Sarina kariéra spisovateľky definitívne zničená. Avšak, jedného dňa sa v kaviarni v LA stane čosi, čo sa dovtedy javilo ako nereálne. Sara tak musí vyhľadať muža, ktorý o ňu celý život nejavil záujem a požiadať ho o pomoc. Pred Sarou následne stojí rozhodnutie: buď zostane v LA, alebo sa vráti do Londýna do klubu insomnikov, aj napriek tomu, že tam má zakázaný vstup.

Ako som už spomínal vyššie, Vladimíra Šebová si touto knihou napravila reputáciu a posunula celú sériu na novú úroveň. A to nehovorím len tak. Azda najväčším dôkazom je to, že Hypersomnia sa umiestnila v Panta Rhei Awards 2017 na treťom mieste v kategórii Slovenská mládežnícka kniha roka. O úspechu tejto knihy hovorí aj množstvo pozitívnych recenzií, či už na weboch kníhkupectiev, knižných blogoch, alebo na Instagrame. A po novom sa k týmto ľuďom hlásim aj ja.

Vladimíra Šebová už na konci prvej kapitoly dáva príbehu istú dávku napätia, pričom využíva moment prekvapenia. Čitateľ tak spolu s hlavnou postavou premýšľa nad tým, čo sa vlastne deje a aký vplyv to bude mať na následný vývoj udalostí. Vďaka tomu si autorka drží čitateľa pri knihe a núti ho obracať jednu stranu za druhou s cieľom zistiť to, čo sa bude diať ďalej. Autorka vie čo robí, a preto sa s napätím pohráva počas celej knihy, vďaka čomu je kniha pútavým čítaním, v ktorom dochádza k striedaniu napínavých častí s tými „voľnejšími“.
Autorka nespravila pokrok len vrámci tvorby príbehu, ale aj jeho samotnou témou. Zatiaľ čo prvá kniha sa zaoberá insomniou jedného človeka až skupiny ľudí, v druhej knihe sa to autorka rozhodla zmeniť a zaujímavým spôsobom predstavuje čitateľovi svoju verziu toho, ako by vyzeral svet, ak by v ňom zaspali všetci ľudia a medzi nimi aj insomníci, ktorí nikdy nepociťujú únavu. Mňa osobne veľmi bavilo sledovať to, ako by takýto svet podľa autorky vyzeral a musím sa priznať, že v niektorých veciach sa naše predstavy zhodovali.

Veľmi príjemnou zmenou v tejto knihe je to, že sa príbeh neodohráva už len v Londýne, ale autorka nás zavedie aj do slnečného LA, v ktorom sa dej z väčšej časti odohráva. Šebovej sa podarilo LA vykresliť tak dobre, až ma čitateľ popri čítaní pocit, ako keby sa tam skutočne nachádzal. Samotné striedanie Londýna a LA veľmi dobre oživilo príbeh, a preto kniha uspokojí jednak tých, ktorí znova túžili po príbehu v Londýne, ale aj tých, ktorí túžili po zmene prostredia.

Keďže je kniha YA žánru, tak je napísaná veľmi jednoducho a pútavo. Šebová zvolila nenáročné opisy prostredia, jednoduchý štýl rozprávania, krátke a výstižné dialógy, a preto sa kniha veľmi dobre číta. Hoci má kniha cez 400 strán, bez problémov ju viete prečítať aj za dva dni.
Čo sa mi na Insomnii veľmi páčilo, bolo to, že autorka sa prostredníctvom hlavnej postavy častokrát prihovárala čitateľovi a dávala mu rôzne otázky. V tejto knihe to už nie je (čo ma tak trocha zamrzelo), no v konečnom dôsledku to vôbec nevadí.
Autorka spravila veľký pokrok aj pri postavách. Tie sa z charakterovej stránky vyvinuli a pôsobia na čitateľa reálnejšie, ako tomu bolo pri prvom dieli. Máme možnosť vidieť Saru, ktorá sa oproti prvej knihe stala rozumnejšou, ale aj Bena, ktorý sa rozhodne plánovať vlastnú budúcnosť. Preto postavy pôsobia na čitateľa dospelejšie a citovo stabilnejšie.

Vladimíra Šebová napísala knihu, ktorá je výborná z hľadiska príbehu, postáv a prostredia. Svojím štýlom rozprávania príbehu si ma kniha získala od prvej strany až po tú poslednú. Hypersomniu hodnotím 5/5.

Za poskytnutie knihy ďakujem samotnej autorke.

Knihu si môžeš zakúpiť napríklad TU

1 komentár:

  1. Čítala som Insomniu aj Hypersomniu. Perfektné knihy, pripomínajú mi trilogiu od Veronicy Roth Divergent. Proste perfektný príbeh od prvej stránky. Kúpil mi ju priateľ a má fakt super vkus. Už mám doma aj záver Paralýzu len som prekvapená, že je tak tenká.
    Bianka

    OdpovedaťOdstrániť

Ďakujem za komentár. Na každý jeden komentár sa pokúsim odpovedať čo najskôr.

Používa službu Blogger.