Recenzia: Revízor (divadelná hra) - Nikolaj Vasilievič Gogoľ

júna 18, 2019

AUTOR: Nikolaj Vasilievič Gogoľ
NÁZOV: Revízor (Revizor)
ROK PREMIÉRY: 2016 (1836)
DĹŽKA PREDSTAVENIA: 95 minút

Revízor je satirická divadelná hra od N. V. Gogoľa, ktorá bola uvedená do sveta 19.4.1836. Táto hra je autorovou najznámejšou divadelnou hrou a námet na jej napísanie si autor vypožičal od A. S. Puškina. Ide o satirickú komédiu, v ktorej autor otvorene kritizuje spoločenské pomery v Rusku, vďaka čomu sa stal nepriateľom štátu. Na Slovensku mala táto divadelná hra premiéru v roku 2016 v Divadle Jonáša Záborského v Prešove a hrá sa ešte dodnes.

Celý príbeh začína v momente, keď sa starosta dozvie, že do jeho mesta má prísť revízor. Spočiatku tomu neverí, no keď sa dozvie, že sa v mestskom hoteli ubytoval cudzinec, okamžite zmení názor. No realita je tak trocha iná. V skutočnosti nejde o revízora, ale o petrohradského úradníka Chlestakova, ktorý je omylom považovaný za revízora. Starosta a ďalší významní ľudia v meste majú strach, pretože sa obávajú toho, že vyplávajú na povrch ich úplatkárske činnosti, a preto sa rozhodnú Chlestakova úctivo hostiť v snahe, aby na to neprišiel a následne ich za to nepotrestal. V momente, keď Chlestakov zistí, že ho považujú za niekoho úplne iného, rozhodne sa to využiť vo svoj prospech. Avšak, po jeho odchode z mesta prichádza do mesta skutočný revízor a obyvatelia tak zisťujú, že boli nachytaní.

Aj napriek tomu, že táto divadelná hra má už skoro 200 rokov, možno povedať, že ide o nadčasové dielo. Autor sa v nej venuje témam, ktoré neboli typické len pre jeho dobu, ale do veľkej miery odzrkadľujú aj tú dnešnú. Korupcia, nečestnosť, pokrytectvo či neplnenie si svojich povinností. Toto je len zlomok z toho, na čo táto divadelná hra poukazuje. A tu sa naskytá hneď niekoľko otázok: Ako je vlastne možné, že aj po dvesto rokoch sa ľudská populácia nezmenila a stále existuje korupcia či pokrytectvo? Dá sa tomu vôbec nejako zabrániť? A ak áno, tak ako?
Samozrejme, táto hra sa nevenuje výlučne len týmto témam, ale možno povedať, že sú to akési základné piliere či oporné body, na ktorých je vystavaný celý príbeh. Preto si každý divák z tejto hry odnesie niečo iné, no základ by mal byť stále ten istý.

Čo sa dejovej línie týka, tá sa mi veľmi páčila. Celá hra obsahuje veľké množstvo situačného a slovného humoru, ktorý vo veľkej miere oživuje príbeh a vďaka tomu nepôsobí nudne. Či už to boli skomoleniny známych literárnych diel, alebo samotné správanie postáv v rôznych situáciách, ktoré perfektne vyobrazilo ich charakter. Či už to bola naivná Máša, ktorá si mala zobrať Chlestakova, klebetnica Bobčinská alebo introvertný riaditeľ školy. Spomedzi všetkých postáv mňa osobne najviac zaujala práve Bobčinská, pretože mi prišla najsympatickejšia a svojím správaním ma najviac pobavila.
Menším mínusom tejto hry bolo snáď len to, že už v prvej polhodine hry zistíte, čo je hlavnou zápletkou príbehu. Každopádne, aj napriek tomu si hru užijete a možno dokonca ešte viac, ako keby ste nevedeli hlavnú zápletku. A možno to tak vo finálnom výsledku aj má byť.

Revízor je divadelná hra, ktorá stojí za pozretie. Hoci som od nej nemal veľké očakávania, hra ma veľmi milo prekvapila a musím povedať, že vďaka nej by som si aj rád prečítal scenár k tejto hre, ktorý vyšiel knižne, poprípade prečítal diela iných ruských autorov. Hru hodnotím 5/5.

Zdroj fotiek: djz.sk