7 knižných sklamaní, ktoré som prečítal v roku 2017

januára 19, 2018

Rok 2017 nebol len o tých dobrých knihách. Nie vždy sa kniha podarí a nie vždy kniha zaujme čitateľa. A práve v tomto pokračovaní článku 10 najlepších kníh, ktoré som prečítal v roku 2017 vám predstavím knihy, ktoré ma nezaujali, a pri ktorých ľutujem, že som si ich kúpil/prečítal.
Rebríček bude tak isto, ako pri prvom článku, zoradený od "najmenej" najhoršej po "najviac" najhoršiu knihu.

7. Sirotčinec slečny Peregrinové pro podivné deti (Ronson Riggs)


Kniha, na ktorú som sa veľmi tešil. Keďže kniha bola na Instagrame veľmi kladne hodnotená, tak aj moje očakávania od nej boli dosť veľké. Spočiatku sa mi kniha páčila, no potom nastal akýsi zlom, kedy mi prišla nudná, a taktiež mi niektoré postavy prišli nesympatické. Možno to bolo aj tým, že som ju mal vo forme audioknihy. Predsa, niekedy samotné audiálne spracovanie dokáže knihe dosť uškodiť. A v tomto prípade to tak aj bolo. Dokonca som si aj povedal, že po ďalších dieloch zo série už nesiahnem.
Náš príbeh začína strašnou rodinnou tragédiou, ktorá privedie šestnásťročného Jacoba k ceste na vzdialený ostrov pri brehoch Walese, kde objavuje rozpadajúce sa trosky sirotinca slečny Peregrinové pre podivné deti. Keď Jacob blúdi jeho opustenými spálňami a chodbami, ukazuje sa postupne, že deti slečny Peregrinové boli viac než divné. Boli možno nebezpečné. Možno boli na opustenom ostrove držané v akejsi karanténe z veľmi dobrých dôvodov. A nejako - aj keď to znie ako niečo nemožné - sú možno stále nažive.
Informácie o knihe TU

6. Vongozero (Jana Vagnerová)


Vongozero je kniha, ktorú som si kúpil začiatkom roka 2017, no dostal som sa k nej asi až v apríli. Kniha ma veľmi lákala svojou obálkou, ktorá je podľa mňa skvelá, a taktiež ma na ňu nalákala aj anotácia. Keď som sa dozvedel, že autorkina matka je Češka, tak som neváhal a knihu som si ihneď objednal. Spočiatku ma kniha veľmi bavila. Veľmi sa mi páčilo, ako autorka skvelo vykreslila situáciu, ako brilantne vykreslila charaktery postáv a ich vzťahy v skupine. No povedzme si úprimne, koho by bavilo čítať knihu, kde postavy celý čas cestujú na miesto, ktoré by ich mohlo ochrániť pred nákazou, a pritom to bolo aj tak zbytočné?
Čo sa stane, ak raz obrovské územie Ruska zasiahne epidémia vírusu, proti ktorému neexistuje vakcína? Do karantény sa najprv dostane trinásťmiliónová metropola Moskva, a potom krajinu ovládne ťažká, smrteľná choroba.
Aňa, ktorá s rodinou žije neďaleko mesta, sa márne pokúsi odviesť z uzavretej štvrte matku. Náhla smrť matky aj ďalších Moskovčanov predznamenáva začiatok novodobej apokalypsy. Hŕstka ľudí vrátane Aninej rodiny sa rozhodne zachrániť útekom na ostrovček jazera Vongozero, ukrytý v severskej tajge. Pôvodne plánovaná dvojdňová cesta autami sa zmení na dvanásťdňové zúfalé putovanie so smrťou v pätách. Uprostred chaosu hŕstka obyčajných ľudí bez zvláštneho vybavenia bojuje o život, vzdoruje panike a rabovaniu. V každom okamihu sa musia rozhodovať tak, aby prežili a zoči-voči obrovskej tragédii nestratili ľudskosť.
Už niet nijakých záruk, nijakej obrany, nijakej pravdy – okrem tej, ktorá umožní prežiť.

Informácie o knihe TU

5. Mŕtve dievča neklame (Jay Asher)


Seriál 13 reasons why patrí definitívne medzi moje najobľúbenejšie. Hoci som spočiatku tomu bumu okolo seriálu odolával, no nevydržalo mi to veľmi dlho. Mne osobne sa seriál veľmi páčil, a preto som siahol aj po knihe. No kniha ma sklamala skoro na plnej čiare. Ak porovnáte knihu a seriál, tak ich dejová línia si je podobná len veľmi málo. V knihe chýbalo dosť veľa vecí, ktoré v seriáli zasa boli. Jediná vec, ktorá celú knihu zachraňovala, bol štýl písania autora, ktorý ma veľmi bavil. V tomto prípade som veľmi rád, že som si knihu len vypožičal a nie kúpil. U mňa definitívne vyhráva seriál nad knihou.
Clay Jensen objaví jedného dňa pred domom zvláštnu škatuľu s niekoľkými magnetofónovými páskami. Nahrala ich Hannah Bakerová – spolužiačka, do ktorej bol zamilovaný. No Hannah pred dvoma týždňami spáchala samovraždu. Jej hlas na magnetofónových páskach mu prezradí, že existuje trinásť dôvodov, prečo sa rozhodla pre ten strašný čin. Clay je jedeným z nich. A keď si ju vypočuje, zistí prečo. Clay strávi noc s Hannahiným hlasom v ušiach, nasleduje jej slová po celom meste a postupne odkrýva najhlbšie tajomstvá a bolesť dospievajúceho dievčaťa.
Recenzia TU

4. Stratený symbol (Dan Brown)


Stratený symbol bola druhá kniha, ktorú som si od Dana Browna prečítal. Po úspechu knihy Da Vinciho Kód som mal aj od jeho ďalšej knihy veľmi veľké očakávania. Spočiatku ma kniha neskutočne bavila a hltal som každú jednú stránku, no tesne pred koncom ma kniha vôbec nebavila. Nepáčilo sa mi to, akým spôsobom sa podarilo Langdonovi prežiť (tento dôvod sa tu ešte raz objaví), a taktiež sa mi nepáčilo to, ako autor posledné strany knihy zbytočne rozpisoval. Podľa mňa sa ku knihe hodil krátky a výstižný záver namiesto zdĺhavého.
Hlavnou postavou knihy je Robert Langdon. Profesora Langdona pozval asistent Petra Solomona do Washingtonu, aby prednášal na nejakom stretnutí. Peter Solomon je slobodomurár. Lenže po príchode do Kapitolu Langdon zistí, že žiadna prednáška sa nekoná a k tomu mu ešte ani Peter nedvíha telefón. Hneď nato sa v budove Kapitolu objaví potetovaná ruka s prsteňom fénixa. Langdon hneď spozná, komu patrí ruka. Mal´akh, Petrov únosca, oznámi Langdonovi, že nezabije Petra len vtedy, ak rozlúšti staré slobodomurárske heslo.
Recenzia TU


3. Anjeli a démoni (Dan Brown)


Anjeli a démoni je prvou knihou Dana Browna, v ktorej sa objavuje hlavná postava Robert Langdon. Samo o sebe ma kniha nebavila už od začiatku. Neviem prečo, ale tématika kresťanstva v podaní Dana Browna sa mi veľmi nepáčila. Taktiež sa v knihe nachádzalo dosť vecí, ktoré boli podľa mňa absolútne nereálne ako napríklad spôsob, ako sa podarilo Langdonovi prežiť. Chápem, je to kniha, čiže nemusí obsahovať len realistické veci, no zasa neobsahuje ani fantasy štítok. Podľa mňa ide o najhoršiu Brownovku, akú som prečítal.
Roberta Langdona, uznávaného harvardského odborníka na symboliku, vyruší naliehavý telefonát zo Švajčiarska. Langdon má vyriešiť pozoruhodnú záhadu – čo znamená symbol vypálený do hrude zavraždeného fyzika-kňaza Leonarda Vetra, ktorý spolu s dcérou pracoval na tajnom výskumnom projekte. Langdonove najdesivejšie obavy sa potvrdia – z tieňa sa vynorilo staroveké mocné bratstvo iluminátov a jeho poslaním je zničiť katolícku cirkev. Zasiahnuť ju chcú na najcitlivejšom mieste, vo Vatikáne, kde sa práve chystá konkláve a schádzajú sa najmocnejší muži kresťanstva. Posol iluminátov ohlási, že práve tu je ukrytá bomba. Jednotlivé čriepky viac ako štyristo rokov starej skladačky pozostávajúcej z prastarých symbolov, ktorých rozlúštenie je jedinou nádejou Vatikánu na prežitie, sú roztrúsené v rôznych kútoch večného mesta – v zapečatených kryptách, nebezpečných katakombách, opustených katedrálach, dokonca aj v samom srdci najtajnejšej a najstráženejšej podzemnej hrobky sveta. Langdon a vedkyňa Vittoria Vetrová chcú katastrofe za každú cenu zabrániť. 
Informácie o knihe TU

2. Slyším tě všude (Connie Willis)


Slyším tě všude je kniha, ktorá sa mi miestami páčila, ale aj nepáčila. Zo začiatku som sa na ňu veľmi tešil, pretože kniha má 500 strán a ja zbožňujem hrubé knihy. Taktiež ďalšou vecou, kvôli ktorej som po nej siahol, bola obálka, ktorá pôsobí kovovým leskom. Prvých 50 strán bolo pre mňa nezáživných, hlave preto, lebo sa tam nachádzalo strašne veľa zbytočných opisov a veľmi veľa postáv, ktorých mená som si mal problém zapamätať. No potom nastal zlom, kedy ma kniha začala baviť, no nevydržalo to veľmi dlho. A tak sa to opakovalo stále dookola. Ak by mala kniha o takých 100 až 200 strán menej, tak by to bolo omnoho lepšie.
Človek je tvor tvorivý. A presne tak je aj v tejto knihe. Dej knihy sa odohráva v neďalekej budúcnosti, kedy bude možné komunikovať medzi dvomi osobami nepretržite a bez toho, aby museli čokoľvek hovoriť. Zákrok, ktorý sa volá EED pomáha dvom partnerom spojiť sa tak, že dokážu navzájom vnímať svoje pocity a myšlienky. A presne tento zákrok sa rozhodne spraviť Briddey so svojím priateľom Trentom ako znak lásky a aby ešte viac prehĺbili lásku medzi sebou. K zásnubám má dôjsť vtedy, ak sa obaja po EED zákroku spoja. Lenže situácia sa nevyvinie tak, ako mala. Po prebudení z narkózy čaká Briddey prekvapenie. Hoci k prepojeniu došlo, ale k úplne inému, ako očakávala.
Recenzia TU

1. Zber kostí (Samantha Shannon)


Zber kostí, ktorú napísala Samantha Shannon, je to najväčšie knižné sklamanie za minulý rok a celkovo aj najväčšie sklamanie, odkedy som začal čítať knihy. Spočiatku som sa čudoval, prečo vydavateľstvo nemá v pláne vydať aj ďalšie diely zo série, no po prečítaní knihy som pochopil prečo. Hoci ma spočiatku kniha bavila, no potom nastal zlom, kedy som sa nevedel dokopať k dočítaniu. Asi v polovici som s tým sekol, pričom kniha mi na poličke ležala rozčítaná polovicu letných prázdnin. Kniha je podľa mňa písaná dosť zložito, pričom aj chvíľu trvá, kým prečítate jednu stranu. A ešte keď si predstavím, že kniha má nejakých 350 strán...bleh! Už nikdy viac!
Je rok 2059 a väčšinu miest spadajú pod mocnosť Scion. Paige pracuje v zločineckom podsvetí ako tulák po snoch. Tulák po snoch je vzácny typ jasnovidca, pričom jasnovidci sú v tomto svete veľmi sledovaný. Ale keď Paige chytia a uväznia, objaví silu ešte zlovestnejšiu ako Scion. Väzenie pre jasnovidcov je vlastne celé izolované mesto – Oxford, ktoré pred dvoma storočiami vymazali z mapy a teraz je pod nadvládou mocnej rasy z iného sveta. Tieto bytosti, Refaimci, si veľmi cenia jasnovidcov – ako vojakov do svojej armády. Paige pridelia refaimskému pánovi – Správcovi, ktorý sa má postarať o jej výcvik. Je to jej vlastník a prirodzený nepriateľ. Ale ak chce Paige znova získať slobodu, musí sa dozvedieť viac o jeho mysli a o jeho záhadných pohnútkach.
Recenzia na knihu TU

A aké knihy sklamali minulý rok vás? 

2 komentáre:

  1. 13 Reasons Why mám taky moc ráda, ale mám právě takové tušení, že z knižní verze bych tolik nadšená nebyla. Ale třeba se k ní někdy dostanu, abych si utvořila názor.
    Sirotčinec jsem četla pár let dozadu a v tu dobu se mi líbil moc. Myslím, že teď bych k téhle knížce byla už skeptičtější, ale snad ne nějak extrémně. Další díly mě zatím nelákají, obávám se, že tam by se to zklamání už možná opravdu dostavilo. Jinak filmová adaptace se mi poměrně líbila.

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Ono je jasné, že sto ľudí = sto chutí a čo sa niekomu páči inému už sadnúť nemusí :-) Sirotinec ma tiež pomerne sklamal a to som ho čítala ešte pred filmom, bolo to fajn, ale čakala som viac. Slyším té všude ma naopak vytáčalo vďaka hlavnej postave a Stratený symbol mi tiež prišiel slabší. Na druhej strane Anjeli a démoni, Da Vinciho kód a Inferno patria medzi moje obľúbené knihy :D A Zber kostí sa mi tiež páči, minulý rok som si dala po dlhej dobe re-reading a stále sa mi páči :D

    OdpovedaťOdstrániť

Ďakujem za komentár. Na každý jeden komentár sa pokúsim odpovedať čo najskôr.

Používa službu Blogger.