Recenzia: Chirurg (audiokniha) - Petra Dvořáková

AUTOR: Petra Dvořáková
NÁZOV: Chirurg
VYDAVATEĽSTVO: OneHotBook
DĹŽKA AUDIOKNIHY: 9 hodín 53 minút
INTERPRET: Pavel Batěk

Před sebou neutečeš!
Chirurg v příhraniční nemocnici MUDr. Hynek Grábl se ocitl v mrtvém bodě a balancuje se svou neutěšenou profesní i osobní situací. Jeho kariéru špičkového odborníka na pražské klinice uťal opilecký karambol – a následky teď nese nejen on, ale i jeho věčně nespokojená žena, kterou už ani nedokáže mít rád, a dospívající děti, jež krizi intenzivně vnímají. Život ani rodinné finance nevykazují příznivou účetní bilanci a na horizontu zítřka číhají všechny symptomy krize středního věku. Hrdinova snaha nalézt východisko se ale dál podobá spíš jízdě na horské dráze a nejednou končí kocovinou. Pomůže mu, když najde vztah ke stárnoucím rodičům, pořídí si milenku nebo se přiměje odborně růst? Na operačním sále i mimo něj se většinou dá jen těžko poznat, kdo jakou hru hraje, kdo je vítěz, kdo poražený a kudy kam. Hynkovi často nezbývá než věřit, že se nepotopí na úplné dno.

České spisovateľky sa v poslednej dobe stávajú čoraz viac obľúbenými aj na Slovensku. Príkladom takejto autorky je aj Petra Dvořáková, ktorá má v súčasnosti na konte deväť kníh, spomedzi ktorých zaznamenali najväčší úspech knihy Dědina, Chirurg a autorkina aktuálna novinka Vrány.
Už na začiatok možno spomenúť, že tvorba Petry Dvořákovej je naozaj pestrá. Zatiaľ čo jej prvá kniha Proměnené sny prináša sériu rozhovorov ohľadom viery, kniha Julie mezi slovy je zasa určená pre mládež a v knihe Já jsem hlad autorka čitateľovi sprostredkúva autobiografický príbeh o anorexii. V knihe Dědina zavedie Petra Dvořáková čitateľa do typického českého dedinského prostredia a v knihe Chirurg má zasa čitateľ možnosť spoznať nemocničné prostredie, ktoré nepôsobí tak monotónne, ako by sa mohlo zdať.
Úprimne, knihu Chirurg som registroval už dlhšiu dobu. Samotnú autorkinu tvorbu som zaznamenal už s príchodom Dědiny, no záujem o ňu som prejavil až s príchodom Chirurga. Jednak to bolo vďaka množstvu pozitívnych ohlasov, jednak vďaka nádhernej obálke, ale čo bol rozhodujúci faktor, vďaka ktorému som po jej knihe siahol, bola zvedavosť. Zvedavosť a cieľ zistiť, čo je na autorkinej tvorbe tak dobré a prečo je vlastne tak obľúbená. A keďže práve v tej dobe vyšiel Chirurg aj ako audiokniha, tak nebolo čo čakať a okamžite som sa pustil do počúvania príbehu. A musím povedať, že audiokniha bola dobrá. Veľmi dobrá.

Petra Dvořáková nám v príbehu knihy Chirurg predstavuje chirurga Hynka Grábla, ktorého život uviazol v mŕtvom bode. Práca, ktorá ho kedysi napĺňala, mu už nestačí a on chce viac. Rodina, ktorú kedysi miloval celým svojím srdcom, zasa nie je tým, čím bývala kedysi. Vďaka jeho závislosti od alkoholu prišiel Hynek nielen o miesto špičkového odborníka, ale prišiel o viac než to. Postupne stráca svoju manželku, ktorú už nedokáže milovať, a taktiež aj deti, ktoré túto krízu intenzívne vnímajú a prežívajú. A aby toho nebolo málo, je zadlžený do takej miery, že ani plat chirurga mu nestačí nato, aby ho splatil. Hynek postupne znova nachádza útechu v alkohole, ktorý ho dostal do situácie, v ktorej sa teraz nachádza. Pomôžu mu azda rodičia, ku ktorým si znova nachádza vzťah alebo to bude jeho nová milenka? Alebo to bude rozhodnutie, ktoré mu môže pomôcť kariérne rásť? A čo ak to nebude ani jedno z toho a z Hynka sa stane muž, ktorý prišiel o všetko?

Ako už prezrádza samotný názov, dej knihy sa odohráva v nemocničnom prostredí. Autorka si za hlavnú postavu knihy zvolila osobu, ktorá viedla ideálny život, avšak prostredníctvom rôznych vonkajších vplyvov sa jej život zmenil o stoosemdesiat stupňov. Autorka na niekoľkých stoviek stranách vytvorila príbeh, ktorý sa do veľmi veľkej miery opiera o skutočný život a sleduje problémy, ktoré sú pre dnešnú dobu veľmi aktuálne. Alkohol, nevera, smrť... Toto je len zlomok z tém, ktoré sa v tejto knihe vyskytujú. Chirurg je kniha, ktorá priamo reflektuje dnešnú dobu, poukazuje na súčasné spoločenské problémy, no čo je na celej knihe snáď najzaujímavejšie, je to, že autorka v nej poukazuje na to, ako sa s týmito problémami vyrovnávajú jednotlivé postavy. Kniha sa tak miestami mení zo spoločenského románu na román psychologický, čo dodáva príbehu nový rozmer. Čo ma však trocha zamrzelo, bolo to, že autorka sa týmto témam nevenovala viac do hĺbky, ale rozoberá ich skôr povrchne. V konečnom dôsledku to však príbehu neškodí.

Čo sa mi na celej knihe páčilo snáď najviac, bolo práve nemocničné prostredie, v ktorom sa dej zväčša odohrával. Tým, že autorka kedysi pracovala ako zdravotná sestra, veľmi dobre a reálne sa jej podarilo vyobraziť to, ako to funguje v nemocničnom prostredí. Autorka tak v príbehu častokrát popisuje aj rôzne operácie či zákroky, ktoré knihe dodali medicínsky podtón. Odhliadnuc od toho, príbeh častokrát stagnuje a nikam sa neposúva. Autorka namiesto toho, aby upriamila pozornosť na vývoj psychiky jednotlivých postáv a dejovej linky celkovo, sa radšej venuje vzťahom medzi postavami, ktoré sa častokrát ani nevyvíjajú. Byť na autorkinom mieste, venujem sa práve týmto veciam. Príbeh by tak bol dynamickejší a svižnejší.

Ako to už pri súčasných knihách býva, aj Chirurg je kniha, ktorá je napísaná jednoducho. Autorkin pútavý štýl rozprávania príbehu si vás získa už na prvých stranách a bude si vás držať až po tie posledné. Petra Dvořáková vie písať s ľahkosťou, a preto možno knihu považovať ako oddychové čítanie. Opisov prostredia je v knihe naozaj málo, čo v konečnom dôsledku nevadí, pretože autorka upriamuje väčšiu pozornosť na dialógy, vďaka ktorým má dej rýchly spád. Autorka počas príbehu taktiež pracuje so širokou škálou emócii, ktoré sa jej podarilo výborne pretaviť do príbehu, vďaka čomu príbeh nie je monotónny, ale vyvoláva v čitateľovi rôzne škály emócii, ako napríklad radosť, smútok, hnev či zvedavosť.

Ak sa na knihu pozriem z hľadiska postáv, môžem povedať, že postavy sú vykreslené veľmi dobre. Na jednej strane máme možnosť v príbehu vidieť psychicky nevyrovnaného Hynka, ktorého okolnosti vedú späť na zlé chodníčky, ale aj jeho manželku, ktorá je mnohokrát psychicky nestabilná. Autorke sa tak podarilo vytvoriť postavy, ktoré svojimi vlastnosťami, činmi a charakterom pôsobia naozaj reálne. Miestami dokonca pôsobia až tak skutočne, až vás z toho mrazí. Aj prostredníctvom týchto postáv môžeme vidieť to, že Petra Dvořáková naozaj vie, o čom píše.

Čo sa týka audio spracovania príbehu, s tým som osobne veľmi spokojný. Veľmi sa mi páči to, že bol za interpreta knihy zvolený práve Pavel Batěk, pretože jeho interpretácia bola jednak skvelá, no čo bolo dôležitejšie, jeho hlas sa do príbehu naozaj skvelo hodil. Preto pri počúvaní audioknihy máte naozaj pocit, ako keby vám tento príbeh rozprával muž v rokoch, čo príbehu dodáva na dôveryhodnosti. Okrem toho stoja za zmienku aj zvučky, ktoré sa nachádzajú medzi jednotlivými kapitolami a ktoré sú naozaj skvelé.

Ak máte radi oddychové knihy a tvorbu českých autorov celkovo, tak kniha Chirurg je tou správnou voľbou. Autorka v knihe ponúka zaujímavý životný príbeh chirurga, ktorý sa v sekunde dokáže zmeniť o stoosemdesiat stupňov. Aj napriek tomu, že príbeh miestami stagnuje a neposúva sa ďalej, knihu dopĺňajú realisticky vykreslené postavy, z ktorých niektoré sa vám vryjú pod kožu. V prípade audio verzie príbehu treba ešte spomenúť aj výbornú interpretáciu, ktorá dodala príbehu nový rozmer. Audioknihu Chirurg hodnotím 4/5.

Audioteka
Audioknihu si môžete zakúpiť kliknutím TU.