Recenzia: Spomienky na budúcnosť - Marta Fartelová

novembra 23, 2019

NÁZOV: Spomienky na budúcnosť
POČET STRÁN: 272

Psychologická dráma o mužovi, ktorý stratil samého seba
Autorka v tomto strhujúcom románe napínavo, no zároveň citlivo a s jemnou dávkou humoru rozpráva príbeh muža, ktorý takmer príde o život pri brutálnom útoku. Keď sa Patrik po štyroch týždňoch preberie z bezvedomia, zistí, že jeho posledná spomienka je stará päť rokov. Je to, akoby mu niekto z pamäti vymazal kus života. Nespoznáva svoje deti, jeho manželka zostarla, ledva spoznáva vlastný domov, cíti sa dezorientovaný a zmätený.
Strata pamäti však nepostihne len Patrika, ale aj celú jeho rodinu. Všetko, čo spolu prežili za dlhých päť rokov, zrazu zmizne v nenávratne a domov sa vracia úplne iný človek. Otec, ktorého si nepamätajú. Manžel, akého nepoznajú.
Vrátia sa Patrikovi spomienky? Nájde opäť samého seba alebo si bude musieť zostaviť svoj nový príbeh?

Marta Fartelová – jedna z najúspešnejších súčasných slovenských spisovateliek – si našla cestu k čitateľom v roku 2007, keď jej vyšiel debutový román Chuť lesných jahôd. Kniha zaznamenala úspech, čo ju následne povzbudilo k napísaniu ďalších kníh, ktoré sa medzi čitateľmi stali taktiež veľmi obľúbené. Priveľa šťastia, Vo víre života, Na koniec dúhy... Je to autorka, ktorej sa do dnešného dňa podarilo napísať a vydať 14 kníh, pričom tá najnovšia uzrela svetlo sveta len pred niekoľkými týždňami.
Reč je o knihe Spomienky na budúcnosť, v ktorej sa autorka vracia k svojej typickej tvorbe. Zatiaľ čo v minuloročnej novinke Chlapec bez mena autorka rozpráva príbeh muža, ktorý ako malý chlapec prežil útrapy druhej svetovej vojny, v knihe Spomienky na budúcnosť sa Marta Fartelová vracia k spoločenským témam, ktoré sú pre jej tvorbu typické. No nebola by to typická Fartelová, ak by do knihy nevložila čosi viac. Čosi, vďaka čomu na knihu len tak skoro nezabudnete.

V štrnástom románe Marty Fartelovej spoznávame Ninu – ženu, ktorá si žije život, po akom môže túžiť aj mnoho iných žien. Má milujúceho manžela, dve krásne a zdravé deti a popri tom je aj úspešnou autorkou príbehov. Jej manžel Patrik pracuje na súde a vo svojej práci je mimoriadne úspešný. Všetko sa však zmení v momente, keď má Patrik na súde dokázať vinu mužovi, ktorý bol obvinený z domáceho násilia. Vtedy sa Patrik stáva obeťou brutálneho útoku, po ktorom okamžite padne do bezvedomia. Keď sa však po niekoľkých týždňoch prebúdza, zisťuje, že si nepamätá nič spred posledných piatich rokov. Strata pamäti však nepostihne len Patrika, ale aj celú jeho rodinu. Všetko, čo spolu za tých päť rokov prežili je preč a z Patrika je úplne nový človek. Vrátia sa Patrikovi spomienky, alebo si bude musieť vytvoriť úplne nový príbeh?

Marta Fartelová je známa vďaka tomu, že vie skvelo písať. Príkladom je aj kniha Anjeli neplačú, v ktorej sa jej podarilo zhmotniť všetkú bolesť, ktorú si hlavná postava musela prežiť. V prípade tejto knihy si autorka znova pripravila príbeh vyvolávajúci v čitateľovi širokú škálu emócii, ktorý si vás opantá už na prvých stranách a bude si vás držať až po tie posledné.
Podobne ako aj v iných autorkiných knihách, aj táto kniha ponúka dve dejové línie. V tej prvej sa nachádzame v súčasnosti a v tej druhej si nás autorka berie do minulosti, v ktorej má čitateľ možnosť dozvedieť sa, ako sa Nina spoznala s Patrikom a zároveň aj vidieť to, čo všetko museli obaja spraviť, aby mohli byť spolu. Obe dejové línie sa počas knihy striedajú a vzájomne dopĺňajú, a tak vytvárajú plnohodnotný príbeh, ktorého čítanie si maximálne užijete.

Knihy Marty Fartelovej majú jednu spoločnú vec, a tou je ich zameranie. Všetky autorkine knihy sa venujú spoločenským témam, no každá kniha rozoberá úplne inú tému. Či už je to kniha Anjel v pekle, diabol v nebi s témou homosexuality, kniha Anjeli neplačú s témou detského domova, alebo kniha Priveľa šťastia zaoberajúca sa neverou. V prípade knihy Spomienky na budúcnosť sa autorka venuje amnézii a jej dopadu nielen na osobu ňou trpiacou, ale taktiež aj na jej blízkych, ktorí sa s tým musia vyrovnať. Autorka túto tému poňala veľmi svojsky, priblížila čitateľom túto poruchu z lekárskeho hľadiska, a taktiež ponúkla množstvo otázok, nad ktorými sa čitateľ v knihe môže zamyslieť. Pozornejší čitateľ si dokonca všimne, že autorka s témou pamäte pracuje už od samotného začiatku knihy. Zatiaľ čo spočiatku sa autorka venuje tej obyčajnej zábudlivosti, ktorú zažíva Nina, od polovice knihy sa venuje téme amnézie, ktorá postihne Patrika. Muža, ktorý mal výbornú pamäť a nikdy na nič nezabudol. Aj práve táto vec výborne poukazuje nato, že život je nevyspytateľný.

Ako aj iné autorkine knihy, aj kniha Spomienky na budúcnosť je napísaná vynikajúco. No dovolím si tvrdiť, že táto je spomedzi všetkých autorkiných kníh napísaná najlepšie. V prípade tejto knihy už neriešime len to, kto čo zjedol či kto čo vypil, ale autorka ide omnoho viac do hĺbky. Využíva bohatšie súvetia, v ktorých sú častokrát hlboko skryté myšlienky a rôzne posolstvá, ďalej sa autorka omnoho intenzívnejšie zamýšľa nad rôznymi životnými otázkami a to všetko dokopy tvorí príbeh, pri ktorom si nielen oddýchnete, ale taktiež si z neho aj niečo vezmete. Kniha je aj naďalej napísaná jednoducho a pútavo, vďaka čomu sa veľmi dobre a rýchlo číta. Toto je kniha, pri ktorej si nielen posmútite nad krutosťou osudu, ale taktiež sa aj zasmejete.

Čo sa týka postáv, tie boli zas a znova vykreslené výborne. Marta Fartelová má talent vykresliť postavy tak, aby ste pri čítaní knihy mali pocit, ako keby skutočne existovali. A presne tak to bolo aj v prípade tejto knihy. Mňa osobne v knihe najviac zaujala Nina, Táňa, Matúš a Simona.

Marta Fartelová do dnešného dňa vydala štrnásť kníh, ja som ich prečítal trinásť. A práve táto kniha je podľa mňa momentálne to najlepšie, čo autorka do dnešného dňa napísala. Aj keď má na konte už štrnásť kníh, táto kniha je dôkazom toho, že Fartelová sa vie ešte stále vo svojej tvorbe zlepšovať a vždy má čitateľom čo ponúknuť. Ja osobne som naozaj zvedavý na to, čo si autorka pre čitateľov pripraví najbližšie. Knihu hodnotím 5/5.
Motyl
Knihu si môžete zakúpiť kliknutím TU.

Viac článkov s/o Marte Fartelovej zasa nájdete TU.