Recenzia: Temné hlbiny - Robert Bryndza

NÁZOV: Temné hlbiny (Dark Water)
VYDAVATEĽSTVO: Cosmopolis (Boukouture)
ROK VYDANIA: 2018 (2016)
POČET STRÁN: 416
PREKLAD: Jana Krupková

Niektoré tajomstvá majú radšej zostať hlboko skryté...
Keď dostane detektív šéfinšpektor Erika Fosterová tip, že by kľúčový dôkaz vo veľkom drogovom prípade mohol byť ukrytý v zatopenom lome na okraji Londýna, nariadi jeho prehľadanie. Z hlbín však jej kolegovia vyzdvihnú nielen dôkazy k tomuto prípadu, ale aj kostru malého dieťaťa.
Pozostatky sú rýchlo identifikované ako Jessica Collinsová. Sedemročné dievča, ktorého zmiznutie zapĺňalo stránky novín pred dvadsiatimi šiestimi rokmi.
Erika musí začať spájať čriepky z minulosti so súčasnosťou a vnárať sa stále hlbšie do rodinných vzťahov Collinsových aj do života vyšetrovateľky Amandy Bakerovej, ktorá si neprestala vyčítať, že zmiznutie dievčatka nedokázala vyriešiť. Erika skoro zistí, že toto vyšetrovanie bude určite jedno z najzložitejších a najnáročnejších v jej kariére.
Niekto si totiž nepraje, aby bol prípad vyriešený. A urobí všetko pre to, aby Erikine pátranie zastavila...

Kniha Temné hlbiny je v poradí treťou knihou z mimoriadne úspešnej série so slovenskou vyšetrovateľkou žijúcou v Londýne – Erikou Fosterovou. Táto knižná séria v súčasnosti patrí medzi najobľúbenejšie zo svojho žánru, čo potvrdzuje aj počet kníh, ktoré v tejto sérii vyšli. Kniha Dievča v ľade zaznamenala vo svete mimoriadny úspech a k jej úspechu sa postupne pridali aj ďalšie knihy ako Nočný lov alebo Temné hlbiny. A zatiaľ čo v Nočnom love Erika Fosterová naháňa sériového vraha, ktorý zavraždil dvoch mužov, v Temných hlbinách je na stope vraha malého dieťaťa.

Keď jedného dňa dostane Erika Fosterová tip, že v kameňolome sa nachádza kľúčový dôkaz k drogovému prípadu, rozhodne sa ho dať prehľadať. No počas hľadania dôkazov policajti narazia na jeden problém. Spolu s dôkazovým materiálom sa im podarí z vody vyloviť kostru malého dieťaťa, ktoré bolo ukryté v kufri. Vyšetrovania nakoniec ukázali, že sa jedná o pozostatky Jessicy Collinsovej – dievčaťa, o ktorej sa v dobe jej zmiznutia písalo a hovorilo všade. Erika tak začína riešiť niekoľko desiatok rokov starý prípad, ktorý sa čím ďalej, tým viac stáva zložitejším, pretože istá osoba si nepraje, aby bol prípad vyriešený. A je ochotná spraviť všetko pre to, aby to tak zostalo aj naďalej.

Kto si prečítal aspoň jednu knihu od Roberta Bryndzu, tak vie, že knihy tohto autora sa od iných kriminálnych kníh výrazne líšia. Nie sú to brutálne krváky, ktoré sú miestami až pritiahnuté za vlasy, ale sú to knihy, ktoré si čitateľa získajú vďaka svojej nenásilnosti, ktorú autor v knihách radšej vynecháva. O to viac sa Robert Bryndza vo svojich knihách zameriava na psychológiu postáv, vďaka čomu čitateľ lepšie chápe to, prečo sa vrah rozhodol zabiť danú postavu a čo sa mu vtedy odohrávalo v hlave. Inými slovami možno povedať, že tieto knihy sú akousi sondou do života a celkového zmýšľania vraha. A ani táto kniha nie je výnimkou.

Temné hlbiny sú knihou, ktorá je napínavá od prvej strany až po tú poslednú. Autor už od prvých strán veľmi pekne formuje napätie, ktoré počas čítania knihy postupne graduje a tesne pred koncom knihy vygraduje tak, ako sa na dobrú krimi knihu patrí. Aj táto vec prezrádza to, že pôjde o výborné čítanie plné nečakaných zvratov, ktoré prinúti čitateľa čítať knihu ďalej s cieľom zistiť to, ako sa príbeh skončí.

Čo sa mi na tejto knihe páči snáď najviac, je to, akú postavu sa autor v knihe rozhodol zavraždiť. Ja osobne som sa stretol len s niekoľkými knihami (ktorých počet dokážem ukázať na prstoch jednej ruky), v ktorých bolo zavraždené malé dieťa. S takouto vraždou sa čitateľ môže stretnúť napríklad v knihe Halloweensky večierok od Agathy Christie, alebo aj v iných knihách tejto autorky. Ide tak o príjemné oživenie tohto žánru, keďže v súčasnej krimi literatúre sa väčšinou vraždia len dospelí ľudia.

Robert Bryndza píše výborne. O tom niet pochýb. Hoci sa autor venuje kriminálnemu žánru, no jeho knihy sú napísané veľmi jednoducho, čo je pre tento žáner v súčasnosti už akási vzácnosť. Autor upúšťa od zložitých opisov prostredia a postáv a viac vsádza na dialógy, ktoré plnia svoj účel a vďaka ktorým má príbeh rýchly spád. Aj táto vec má za následok to, že napriek veľkému počtu strán prečítate knihu kľudne aj za dva dni.
A podobne to je aj s postavami. Postavy sú vykreslené jednoducho, t.j. autor v knihe vypichol len charakteristické črty daných postáv a zvyšok už ponecháva na čitateľovej predstavivosti. Okrem toho autor nepredstaví čitateľovi všetky vlastnosti postáv už na začiatku knihy, ale postupne sa ich dozvedá z ich konania a zmýšľania. Príkladom je Jessicina mama Marianne alebo Jessicina sestra Laura. Sú to postavy, ktoré sú spočiatku zahalené rúškom tajomstva, no s postupným čítaním knihy ich čitateľ spoznáva čoraz viac.

Robert Bryndza je jedným z tých autorov, ktorí sa každou novou knihou čoraz viac zlepšujú. Autor v tejto knihe ponúkol ešte prepracovanejší príbeh, ktorý dopĺňajú pekne vykreslené postavy a výborne vystavané napätie, ktoré v priebehu knihy slušne gradovalo. Knihu hodnotím 5/5.

Knihu si môžeš zakúpiť napríklad TU