Recenzia: ZlatovláSSka - Michaela Ella Hajduková

apríla 06, 2019

NÁZOV: ZlatovláSSka
POČET STRÁN: 416

Život Sanny Schlosserovej je utrpením. Pripadá jej ako pomalá cesta do pekla, lemovaná cintorínom. Nebyť však podivnej udalosti, ktorá sa stala na úsvite jedného augustového dňa, vyvíjal by sa celkom inak. Keby nie jej náhlej výnimočnosti, nikdy by nevidela sterilizovanie žien a dievčat v Osvienčime, nepodstúpila ponižujúce deflorovanie v lebensbornskom dome, neokúsila bolesť na vyšetrovacích stoloch Clauberga, Schultza a Schumanna, nespoznala desivý úsmev doktora Mengeleho, nestratila najlepšiu priateľku Rivku...
... ale ani by nestretla Gabriela. Gabriela, ktorý by šiel po ňu aj do pekla. A možno tam napokon aj šiel.
Nádherné secesné priestory Freyjiných kúpeľov, nemocničné bloky koncentračných táborov a množstvo lekárskych plášťov. Vitajte vo svete, kde zomrela sloboda, zábrany i Hippokratova prísaha. Máte odvahu? Tak otvorte dvere a poďte ďalej...

Michaela Ella Hajduková už niekoľko rokov prekvapuje čitateľov pútavými príbehmi. Draculova žena, Tanečnica, Dorianova kliatba či Nepriznaná. Autorka si začiatkom tohto roka pripravila pre čitateľov svoj v poradí desiaty román, ktorý nesie názov ZlatovláSSka a ktorý sa odohráva počas druhej svetovej vojny. Už v recenzii na Draculovu ženu som spomínal, že autorka by sa v budúcnosti mala viac venovať knihám z omnoho dávnejšej histórie a upustiť tak od témy druhej svetovej vojny, no priznám sa, že keď som sa dozvedel, že čoskoro vyjde od tejto autorky ďalšia kniha z vojnového obdobia, tak som sa potešil. Predsa len, Hajduková vie písať naozaj pútavé príbehy z tohto obdobia, ktoré si vás získajú už po prvých stranách. A ani ZlatovláSSka nie je výnimkou.

Sanna Schlosserová je výnimočná žena. Vďaka nešťastnej udalosti sa z tejto ženy sa stáva akási vzácnosť, ktorú si Nemecká ríša stráži ako oko v hlave. No Sanna si tak nepripadá. Jej život je viac ako utrpením. Ak by sa neudiala tá udalosť, ktorá z nej spravila výnimočnú ženu, jej život mohol byť úplne iný. No taktiež by nespoznala Gabriela, do ktorého sa zamilovala. No stálo by jej to zato? Mŕtva rodina, kamaráti a susedia? ZlatovláSSka je príbeh, v ktorom zomrela láska k blížnym, pochopenie, tolerancia, no najmä ľudskosť.

Michaela Ella Hajduková píše vynikajúce knihy z obdobia druhej svetovej vojny. Takým príkladom je práve kniha Tanečnica, ktorá je jednou z mojich najobľúbenejších vojnových kníh od tejto autorky. Spôsob, akým Hajduková vykresľuje obdobie druhej svetovej vojny, je naozaj dych berúci. Pri čítaní jej kníh má čitateľ pocit, že s pribúdajúcimi stranami postupne ožívajú mnohé udalosti, ktoré sa udiali pred desiatkami rokov. A presne takéto pocity vo mne zanechala aj ZlatovláSSka. Autorka v knihe ponúka veľmi zaujímavý príbeh veľmi mladej Sanny, ktorá sa vďaka jednej nešťastnej náhode stane pokladom a zároveň tajnou zbraňou Nemeckej ríše. Je vystavená mnohým pokusom, vďaka ktorým autorka čitateľovi približuje mnohé pokusy, ktoré sa počas druhej svetovej vojny skutočne diali. Samotný príbeh vďaka tomu znova pôsobí náučne, no samotné informácie sú podané tak dobre, že čitateľ nemá pocit, aby to pôsobilo silene.

Na knihách Michaely Elly Hajdukovej sa mi najviac páči to, že hoci sú jej príbehy vymyslené, no napriek tomu zakomponuje do knihy také témy, vďaka ktorým príbeh hneď pôsobí reálne. Veď práve diagnóza, ktorú mala Sanna, vyznieva v konečnom dôsledku nereálne, no autorka túto tému spracovala tak, že čitateľ má okamžite pocit, ako keby to všetko bolo reálne.
Podobne, ako v iných autorkiných knihách, aj v tejto autorka rozoberá viacero tém. Holokaust, láska, vzťah medzi dvoma ľuďmi s veľkým vekovým rozdielom, nacionalizmus, vlastizrada, no taktiež aj hľadanie ľudskosti v dobe, kedy toto slovo skoro prišlo o svoj význam. Táto kniha ponúka množstvo tém, ktoré sa vzájomne dopĺňajú a prinášajú tak čitateľovi plnohodnotný zážitok z čítania.

Ak ste čítali nejakú knihu od Michaely Elly Hajdukovej, tak viete, že pre túto autorku je typické to, že čím novšia kniha, tým dokonalejšie je napísaná. ZlatovláSSka to len a len potvrdzuje, a preto sa čitateľ stretáva s vynikajúco napísaným príbehom, ktorý je dokonca napísaný až tak dobre, že pôsobí veľmi umelecky. Čo čitateľa možno najviac zaujme na knihe, je to, akým spôsobom autorka vykreslila okolitú krajinu. Pod jej opismi si čitateľ vie veľmi jednoducho predstaviť danú lokalitu, v ktorej sa príbeh momentálne odohráva. To je jedným z najväčších plusov autorkinho písania, keďže autorka nás v knihe zavedie na množstvo miest, a práve táto vlastnosť je pre autora, ktorý píše takéto knihy, naozaj kľúčová. Ďalším plusom autorkinho písania je taktiež to, ako sa autorka dokáže vyhrať v knihe s napätím, ktoré počas deja pekne stupňuje, no taktiež ho dokáže vložiť aj do z cela obyčajných momentov.

No čo ja mám na autorkiných knihách snáď najradšej, sú postavy. Autorka vie vynikajúco vykresliť postavy a je tomu tak aj v tejto knihe. Pod jej perom postavy nadobúdajú také povahové črty, ktoré z plochých postáv tvoria postavy, ktoré pôsobia veľmi reálne a dôveryhodne. A čo je najdôležitejšie, svojím správaním a vyjadrovaním sa presne hodia do daného obdobia. Gabriel, Sanna, Rivka, Britta... Toto je len zlomok z postáv, ktoré si ma v knihe získali a na ktoré budem ešte dlho spomínať.

ZlatovláSSka je povinné čítanie pre všetkých ľudí, ktorým sa páči tvorba Michaely Elly Hajdukovej. A ak ste od tejto autorky ešte nič nečítali a chceli by ste, tak určite siahnite po tejto knihe. Rozhodne vás nesklame. Výborný príbeh, ktorý je vynikajúco napísaný a ktorý vás donúti zamyslieť sa nad množstvom otázok. Napríklad aj nad tou, ako by vyzeral svet, keby nebola druhá svetová vojna. Mali by sme sa lepšie, alebo by postupom času prišlo čosi horšie, ako druhá svetová vojna? Knihu hodnotím 5/5.

Knihu si môžeš zakúpiť napríklad kliknutím TU