Recenzia: Vražda Rogera Ackroyda - Agatha Christie

AUTOR: Agatha Christie
NÁZOV: Vražda Rogera Ackroyda (The Murder of Roger Ackroyd)
VYDAVATEĽSTVO: Slovenský spisovateľ (Wiliam Collins, Sons)
ROK VYDANIA: 2018 (1926)
POČET STRÁN: 232
PREKLAD: Nina Mikušová

Vražda Rogera Ackroyda z roku 1926, jeden z najslávnejších románov legendárnej spisovateľky, sa právom pokladá za jej majstrovské dielo. Jeho význam pretrváva do dnešných dní, čo dokazuje i fakt, že pred niekoľkými rokmi britská Asociácia autorov kriminálnych románov vyhlásila Vraždu Rogera Ackroyda za najlepšiu detektívku všetkých čias.
Roger Ackroyd, bohatý podnikateľ a vdovec, bol muž, čo vedel priveľa. Vedel, že žena, ktorú miluje a chce sa s ňou oženiť, otrávila svojho prvého manžela. Vedel, že ju niekto vydieral, aj že si sama vzala život. Krátko po jej smrti mu príde list, z ktorého sa mal dozvedieť, kto je ten záhadný vydierač. Ibaže Ackroyd zomrie, skôr ako list dočíta – prebodnutý odzadu v obľúbenom kresle vo svojej pracovni. Vtedy na scénu prichádza priateľ zavraždeného, belgický detektív na dôchodku, ktorým nie je nik iný ako slávny Hercule Poirot…

Vražda Rogera Ackroyda nie je prvá kniha od Agathy Christie, s ktorou som sa stretol. Ako úplne prvá to bola kniha Nakoniec príde smrť, ktorá sa mi neskutočne páčila a doslova som ju zhltol za niekoľko dní. Po veľmi milom prekvapení v podobe príbehu z obdobia starovekého Egypta prišli ďalšie knihy, ako Záhada modrého vlaku či Halloweensky večierok (recenzia TU). Ani tieto knihy neboli výnimkou a získali si ma už od úplne prvých strán. Vražda Rogera Ackroyda sa považuje za najznámejšiu autorkinu knihu a o to viac som si ju chcel prečítať. A ako to u Agathy Christie býva, aj táto kniha sa mi veľmi páčila.

Každý jeden človek, ktorý má aspoň trocha rád detektívky, vie, že Agatha Christie je považovaná za kráľovnú anglickej detektívky. A mne nezostáva nič iné, len súhlasiť. Agatha Christie počas svojej spisovateľskej kariéry vytvorila nespočetne veľa zaujímavých detektívnych príbehov, ktoré zaujali nemalé množstvo čitateľov. Spôsob, akým Agatha Christie vytvárala postavy, štýl vraždy či samotnú zápletku, je veľmi originálny a v súčasnej dobe ho možno nájsť len u veľmi malého množstva spisovateľov, ktorí sa venujú detektívkam. Aj napriek tomu, že tieto príbehy sú staré niekoľko desiatok rokov, knihy Agathy Christie sa aj v dnešnej dobe výrazne líšia od súčasných detektívok. Zatiaľ čo súčasné detektívky sú zamerané najmä na násilie, naopak, knihy Agathy Christie sa zameriavajú na logiku. Dalo by sa povedať, že autorka robí z čitateľa detektíva, ktorý spolu s hlavnou postavou pátra po páchateľovi.

A presne takáto je aj kniha Vražda Rogera Ackroyda. V tejto knihe nás autorka zavedie do malebného mestečka, kde dôjde k vražde bohatého podnikateľa Rogera Ackroyda. Spolu s Jamesom a Poirotom sa čitateľ vydáva na dlhú cestu hľadania vraha, ktorá sa čím ďalej, tým viac začína zamotávať.

Je jedno, či ste obrovským fanúšikom detektívnych príbehov, alebo s nimi len začínate. Táto kniha sa hodí pre obe skupiny čitateľov. Kniha je napísaná veľmi jednoducho, no zároveň aj pútavo, a preto si ju čitateľ zamiluje už od úplne prvých strán. Autorka už od úplne prvých strán vytvára akési napätie, ktoré miestami stupňuje, vďaka čomu je celý príbeh dynamický, plynie veľmi rýchlo, a preto knihu prečítate za krátky čas.
Táto kniha je v porovnaní s inými knihami od Agathy Christie iná. Jednak je to tým, že celý príbeh je vyrozprávaný v prvej osobe skrz Jamesa, no taktiež už od začiatku knihy vieme, kto bude zavraždený. Otázkou však zostáva, kým bola daná osoba zavraždená a prečo. Odpovede na tieto otázky sa snaží získať James spolu s Poirotom, ktorý sa v tejto knihe zjaví už hneď na začiatku, čo neplatí pre všetky knihy Agathy Christie.

Vražda Rogera Ackroyda je kniha bohatá na rôzne postavy. Či už je to večná klebetnica Caroline, záhadný Ralph, alebo afektovaná pani Ferassová. Ako to už u autorky býva zvykom, postavy boli vykreslené skvelo a na čitateľa pôsobia reálne.
Ak máte od tejto autorky niečo načítané, tak viete, že cieľom Agathy Christie bolo vždy spraviť čo najviac podozrivých postáv, aby mal čitateľ problém odhaliť vraha. A aj napriek tomu, že v niektorých knihách sa mi vraha nepodarilo odhaliť, v tejto sa to podarilo. Hoci sa ho autorke podarilo rafinovane zakomponovať do príbehu, už od začiatku knihy som mal tušenie, že to bude práve daná postava. A nakoniec to tak aj bolo.

Vražda Rogera Ackroyda je skvelá detektívka, ktorú by si mala prečítať každá osoba, ktorá má rada tento žáner. Skvelý príbeh, výborne vykreslené postavy a prostredie. Osobne si myslím, že toto je jedna z tých kníh, kde vám skoré odhalenie vraha vôbec nebude vadiť. Knihu hodnotím 5/5.

Knihu si môžeš zakúpiť kliknutím TU