Recenzia: Drž hubu a bude ti dobre - Pavol Zlatovský

apríla 08, 2019

AUTOR: Pavol Zlatovský
NÁZOV: Drž hubu a bude ti dobre
POČET STRÁN: 168

Čo keď sa však v živote rozhodnete tak, že za zatvorenými dverami zostane vaša rodina, domov, práca, životný sen a všetko, čo ste mali a po čom ste túžili? Čo keď vo svojom vnútri viete, že inak ste spraviť nemohli? Budete stále so svojím životom spokojný? Budete ďalej veriť, že ho skutočne žijete, hoci ste o všetko prišli?
Viktor viedol spokojný život. Mal všetko, čo naň potreboval. Dostal však možnosť získať ešte viac. Stačilo povedať áno. Podporovalo ho v tom jeho okolie i rodina, ale on sa nepodriadil. A tak postupne o všetko prišiel.
Vtedy ho stretol mladý dokumentarista, ktorý zaznamenal jeho životný príbeh, aby ukázal, ako dokážu s človekom zatriasť okamihy, keď sa ocitá v blízkosti smrti, keď o všetko prichádza a rozhoduje sa, či má cenu ďalej žiť.
„... až keď sa ti začne rúcať pevná pôda pod nohami a ty budeš musieť prehodnocovaťsvoj život, naučíš sa mnohé nové veci. Veci, o ktorých si ani len netušil, že môžu existovať. Myseľ sa ti vyprázdni od povinností a všedných problémov a to prázdno v tvojej hlave zaplnia dôležité otázky. Až teraz budú skutočne dôležité.“

Pavol Zlatovský je pseudonym nového slovenského spisovateľa, ktorého debut vyšiel minulý rok pod záštitou vydavateľstva Motýľ. Jeho debutová kniha nesúca názov Drž hubu a bude ti dobre upúta pozornosť čitateľov už len vďaka svojmu názvu. Práve samotný názov a taktiež aj obálka knihy boli rozhodujúcimi faktormi, vďaka ktorým som po knihe siahol. A v konečnom dôsledku, po prečítaní knihy som zistil, že obálka a názov neboli jedinými plusmi tejto knihy.

Viktor mal všetko, čo potreboval k spokojnému životu. Jeho život mohol byť kľudne lepší, ak by povedal jedno obyčajné áno. Aj napriek tomu, že mu rodina ukázala plnú podporu, Viktor ponuku odmietol. No vtedy nemohol vedieť, že jedno obyčajné nie ho pripraví o všetko. Kniha Drž hubu a bude ti dobre rozpráva príbeh o tom, ako jedno obyčajné rozhodnutie dokáže zmeniť celý život.

Do debutu Pavla Zlatovského som vkladal veľké nádeje. Názov, obálka a anotácia knihy sľubovali naozaj veľa a čo bolo najviac zaujímavé, bolo to, že som voči knihe nebol ani trocha skeptický. Už od začiatku som veril v to, že kniha bude vynikajúcim čítaním a že po jej prečítaní vo mne zostanú len pozitívne dojmy. A ono to tak aj nakoniec bolo, hoci musím uznať, že príbeh mal aj napriek tomu menšie nedostatky.

Čo čitateľa asi najviac zaujme, je to, na akú tému je táto kniha napísaná. Nie je to žiaden vtipný román, ani psychologický triler. Kniha Drž hubu a bude ti dobre balansuje kdesi medzi motivačnou literatúrou a románom, čo sa v dnešnej literatúre nevidí tak často. Samotná téma knihy je naozaj originálna a ťažko ju nájsť v iných knihách. Toto je presne ten typ knihy, ktorý sa pohráva s mysľou čitateľa, vnucuje mu kopec myšlienok a núti ho tak zamyslieť sa nad nimi. Čo by sa stalo, ak by Viktor povedal áno? Bol by jeho život lepší, alebo by nakoniec skončil presne tak isto, ako keď odmietol ponuku? Čo by som na jeho mieste spravil ja?
Toto je len zlomok z otázok, ktoré táto kniha čitateľovi kladie. Hoci tieto veci považujem za obrovské plusy knihy, no taktiež nemožno zabudnúť aj na jeden podstatný nedostatok, ktorý kniha má. A tým nedostatkom je práve dĺžka knihy. Kniha je naozaj veľmi krátka, čo malo za následok to, že príbeh sa ani poriadne nerozbehol a už bol koniec knihy. V tomto prípade sa autor mohol téme venovať ešte viac do hĺbky, vďaka čomu by bol príbeh ešte viac zaujímavejší a určite by toho čitateľovi ponúkol viac.

Pavol Zlatovský píše vynikajúco. Jeho štýl písania je jednoduchý, svižný, dynamický a hlavne pôsobí originálne. Veľmi sa mi páčilo to, akým spôsobom vystaval príbeh, ako sa pohrával s napätím, ale aj to, ako dobre sa mu podarilo vykresliť krajinu a aj atmosféru, ktorá tam vládla. No čo mne osobne v knihe chýbalo, bolo viac opisov. Keďže kniha má naozaj veľmi málo strán a jej príbeh vám raz-dva pretečie pomedzi prsty, väčšie množstvo opisov by tak tejto knihe vôbec neuškodilo. Priam naopak. Autorovi by sa tak ešte lepšie podarilo zachytiť atmosféru príbehu a ešte lepšie vykresliť charaktery postáv, ktoré hoci boli veľmi dobre vykreslené, no neukázali sa v príbehu v plnej kráse. No aj napriek tomu sa mi podarilo obľúbiť si Viktora, ktorý si ma získal tým, že hoci mohol využiť príležitosť a získať toho v živote omnoho viac, no zostal nohami na zemi a ponuku odmietol. Aj keď dopadol tak, ako dopadol.

Kniha Drž hubu a bude ti dobre je viac než priemerný debut. Je to výborná kniha, ktorá aj napriek menším nedostatkom, ponúka čitateľom kvalitný príbeh, ktorý vás donúti zamyslieť sa nad množstvom otázok. Úprimne, som naozaj zvedavý, s akým príbehom príde autor najbližšie. Knihu hodnotím 4/5.

Knihu si môžeš kúpiť TU