Recenzia: Mňa si nekúpiš - Vanda Kys

novembra 15, 2019

AUTOR: Vanda Kys
NÁZOV: Mňa si nekúpiš
VYDAVATEĽSTVO: Bestseler
POČET STRÁN: 244

Hana Figuli je v napätí.
Najbližšie dni rozhodnú o všetkom. Po dvojmesačnej skúšobnej lehote, ktorú strávila v prestížnej reklamnej agentúre, čaká na svoj ortieľ. Túži len po jednom výsledku: aby si ju tam ešte nechali. No všetky jej nádeje prekazí nečakané stretnutie s neznámym kolegom na osudnom treťom poschodí. A to ešte netuší, že sa z neho čoskoro vykľuje niekto úplne iný a bude mať pre ňu netypický návrh. Ponuku, ktorú by najradšej odmietla. A že ho tak bude nenávidieť…
Oliver Weiss je v koncoch.
Najbližšie dni budú peklo. Posledné mesiace nedokázal ujsť svojim zradným myšlienkam, nech sa snažil ako chcel. A keď sa konečne dokázal vrátiť do svojej firmy, čeliť svojim démonom, to posledné čo očakával bolo viac-než netradičné stretnutie s neznámou blondínkou v zelených šatách. A každý deň sa mu len potvrdzovalo, že ona je tá pravá pre hlavnú rolu v jeho šialenom tajnom pláne. Pretože ho neznášala. A to potreboval udržať za každú cenu.
V knihe Mňa si nekúpiš od autorky Vandy Kys sledujeme príbeh cez pohľady dvoch hlavných postáv, Hany Figuli a Olivera Weissa. Ich vzťah, nečakane pre oboch, nadobudne úplne iné rozmery a Hana časom zistí, že Oliver patril do jej života skôr, ako ho spoznala. A ešte oveľa viac…

Máte radi knihy s komerčným, no zároveň tak trocha netypickým príbehom? Tak potom by ste určite nemali prehliadnuť novinku od slovenskej autorky Vandy Kys.
Vanda Kys je začínajúca slovenská spisovateľka, ktorá má na konte už dve knihy. Tú prvú si ako e-knihu vydala minulý rok na vlastné náklady, a tá druhá jej vyšla tento rok vo vydavateľstve Bestseler. Hoci som od autorkinho debutu nemal veľmi veľké očakávania, kniha ma napriek tomu veľmi milo prekvapila. Autorka v knihe Také klišé! rozpráva príbeh, ktorý nepôsobí prvoplánovo a ktorý vás zaujme už od samotného začiatku. Aj napriek tomu, že kniha mala menšie nedostatky, tak som si jej čítanie maximálne užil. Dokonca to bol jeden z dôvodov, prečo som sa rozhodol siahnuť aj po autorkinej druhej knihe – chcel som vedieť, či sa autorka zlepšila, alebo nie. Každopádne, hoci bola kniha po príbehovej stránke veľmi dobrá, stále tu bol jeden faktor, ktorý knihu kazil a neumožňoval mi užiť si ju naplno. O to smutnejšie je, že zaň nemôže autorka knihy, ale samotné vydavateľstvo.

Druhá kniha Vandy Kys rozpráva príbeh Hany, ktorá sa ocitá v reklamnej agentúre, kde pracuje ako asistentka. Jej každodennou prácou je dvíhať a odpovedať na telefonáty, napriek tomu, že sa pôvodne chcela venovať niečomu inému. Po uplynutí dvojmesačnej skúšobnej lehoty Hana pevne dúfa v to, že si ju v práci ponechajú naďalej. No vtedy ešte netušila, ako jedná noc dokáže zmeniť jej plány. Za netypických udalostí sa Hana spoznávam s Oliverom – majiteľom firmy, v ktorej pracuje, a následne nato dostáva ponuku, ktorá sa len tak ľahko nevidí. Spočiatku jej Hana odoláva, no okolnosti ju nakoniec prinútia súhlasiť. No v tom momente Hana netuší, ako jedno „ÁNO“ zmení jej život o 180 stupňov.

Vanda Kys si pre svoju ďalšiu knihu vybrala tému, ktorá sa v súčasnej slovenskej literatúre nevyskytuje skoro vôbec, a tou témou je dohodnuté manželstvo. Ja osobne som bol už od začiatku knihy veľmi zvedavý na to, ako sa autorka popasovala s témou, a po prečítaní knihy môžem usúdiť, že veľmi dobre. Aj napriek tomu, že táto téma je slovenským čitateľom častokrát na míle vzdialená, Vande Kys sa ju podarilo zakomponovať do príbehu do takej podoby, vďaka ktorej príbeh pôsobí reálne a dôveryhodne. Tým, že je príbeh vyrozprávaný z pohľadu oboch postáv, čitateľ vie omnoho lepšie pochopiť to, ako také dohodnuté manželstvo funguje, či prečo vôbec vzniklo.
Hoci je primárnou témou knihy Mňa si nekúpiš vopred dohodnuté manželstvo, autorka sa v knihe venuje aj iným témam, ako je psychické rozpoloženie postáv či vypočítavosť, ktoré oživujú príbeh a ponúkajú tak autorke väčšiu možnosť realizovať sa v príbehu, a zároveň tak pokladať čitateľovi otázky, nad ktorými by sa mal zamyslieť.

Toto je presne ten typ knihy, ktorý v sebe neukrýva len romantiku, ale ponúka toho omnoho viac. Či už je to náhľad do psychológie hlavných aktérov príbehu, alebo cieľ čitateľa pobaviť či vyvolať v ňom napätie. Áno, aj to v sebe ukrýva kniha Mňa si nekúpiš. Napriek tomu, že kniha je romantického rázu, autorka v knihe veľmi často pracuje s napätím, vďaka čomu je dej svižný a rýchlo plynie.

Podobne ako kniha Také klišé!, aj kniha Mňa si nekúpiš má svoje nedostatky. Zatiaľ čo pri knihe Také klišé! to bola hlbšia myšlienka, ktorá v príbehu chýbala, v prípade tejto knihy to je zasa vnútorné zalomenie textu. Celkový problém spočíva v tom, že písmo je naozaj veľmi malé, a preto sa kniha jednak zle číta, no častokrát nastáva situácia, keď sa napínavá časť príbehu odohrá doslova len na jednej či dvoch stranách a na tých ďalších príbeh prebieha znova pozvoľna. Musím sa priznať, že práve toto bol dôvod, prečo som knihu čítal niekoľko mesiacov, čo je naozaj škoda, keďže z hľadiska príbehu je kniha naozaj dobrá. Preto by som v tomto prípade siahol radšej po e-knihe, ktorá je (hádam) spravená lepšie. Treba však vziať do úvahy to, že toto je problém, za ktorý môže vydavateľstvo, ktoré knihu vydalo.

Podobne ako v knihe Také klišé!, aj kniha Mňa si nekúpiš je napísaná jednoduchým štýlom. Autorka uprednostňuje jednoduchý štýl písania pred zložitejším, vďaka čomu sa kniha veľmi dobre a rýchlo číta. Opisov prostredia v knihe nie je veľmi veľa, ale aj to málo úplne postačuje k celkovej orientácii a predstave toho, ako vyzerá napríklad reklamná agentúra, v ktorej Hana pracuje, či Oliverov byt. Kniha je bohatá na dialógy, prostredníctvom ktorých má dej rýchly spád a kniha sa dobre číta.
Čo sa týka postáv, tých v knihe nie je veľa, ale o to lepšie sú vykreslené. Postavy pôsobia reálne, a preto popri čítaní knihy nemáte pocit, aby boli ploché či umelé. Mňa osobne v knihe najviac zaujali Hana a Oliver – hlavné postavy, ktoré si obľúbite už od samotného začiatku.

Po knihe Mňa si nekúpiš by mal siahnuť každý, kto má rád knihy s jednoduchým príbehom. Jedná sa o knihu, ktorá je priam stvorená na oddychové čítanie a ktorá v sebe nesie tému, ktorá pre súčasnú slovenskú literatúru nie je typická. V tejto knihe je skvelo vidieť to, že autorka od svojho debutu spravila veľký pokrok v rámci tvorby príbehu, ale aj vykreslenia postáv. Čo však zamrzí je práve zalomenie textu, ktoré kazí samotný dojem z knihy. Knihu hodnotím 4/5.

Knihu si môžete zakúpiť kliknutím TU.