Recenzia: Placebo My - Baja Dolce

októbra 30, 2019

AUTOR: Baja Dolce
NÁZOV: Placebo My
VYDAVATEĽSTVO: Art Floyd
POČET STRÁN: 376

Scenárista menom Život podrobil lásku Emy a Chrisa rôznym skúškam v podobe nedorozumení, klamstiev a tajomstiev, avšak oni sa nevzdali a konečne si vyslúžili status MY.
Po všetkých útrapách nadobudli pocit, že nastal čas, kedy si môžu užívať jeden druhého a krásu prítomného okamihu. Lenže čo ak všetky skúšky, ktorými si prešli, boli len predzvesťou niečoho omnoho horšieho?
Stačil jeden záhadný telefonát a všetko, na čom Eme záležalo, sa začalo rúcať ako domček z karát. Slnečnú oblohu zastreli tiene minulosti ožívajúce z najhorších nočných môr a rozohrali nebezpečnú hru, ktorá sa neobíde bez následkov.
Veľké finále knižnej trilógie Placebo preverí hĺbku citov i silu priateľstva, vypýta si poriadnu dávku odvahy a podrobí vzťah dvoch milencov najnáročnejšej skúške zo všetkých. Len čas ukáže, či sa klamlivé placebo mohlo zmeniť na skutočnú medicínu.

Slovenská literárna scéna je v poslednej dobe veľmi bohatá na množstvo talentovaných spisovateľov. Teraz nemám na mysli len spisovateľov, ktorí už píšu istú dobu a sú medzi čitateľmi overení, ale hlavne tých začínajúcich. Ich debuty častokrát dokazujú to, že majú čitateľom čo povedať a ich ďalšie knihy čitateľov utvrdzujú v tom, že ich tvorbu netreba brať na ľahkú váhu. A príkladom takej spisovateľky je aj Baja Dolce.
Baja Dolce debutovala minulý rok románom Placebo On, ktorý je prvým dielom z trilógie Placebo. Jedná sa o román, v ktorom prevláda romantická dejová línia, a preto by si čitateľ mohol myslieť, že celá séria sa bude niesť v podobnom duchu. Autorka však v knihe Placebo Ja – druhom diely zo série – dokazuje čitateľovi to, že séria sa bude uberať úplne iným smerom. Romantická séria sa tak čoraz viac mení na sériu, v ktorej dominuje psychológia a napätie. Veľa napätia.
Momentálne sa na pulty kníhkupectiev dostáva záverečný diel trilógie Placebo, ktorý znova potvrdzuje to, čo naznačoval predchádzajúci diel. Kniha Placebo My je plná napätia a po jej prečítaní musím usúdiť, že séria dostala taký koniec, aký si zaslúžila. Dojímavý, nečakaný, no najmä veľkolepý.

V záverečnom diele trilógie Placebo Emine najhoršie nočné mory znova ožijú. Tentokrát sú však ešte horšie, ako tomu bolo kedysi. Stane sa to v momente, keď Ema s Christopherom dúfajú, že to najhoršie je za nimi a oni si tak budú môcť užívať život naplno. Realita je však iná, a preto Ema bez rozlúčky opúšťa domov a svojich priateľov. Opúšťa všetko, na čom jej kedy záležalo, no ak chce svojich blízkych udržať v bezpečí, tak nemá na výber. Podarí sa Eme ochrániť všetkých svojich blízkych? A ak nie, aké to bude mať následky?

Placebo On je kniha, pre ktorú je typická romantika a Placebo Ja zasa kniha, ktorú vystihuje psychológia postáv a napätie. V knihe Placebo My môže čitateľ znova očakávať veľa napätia, ktoré je tentokrát obohatené o nepredvídateľné situácie, veľa smútku a to všetko završuje nečakaný koniec.

Kniha je napínavým čítaním už od samotného prológu, ktorý je vyrozprávaný z pohľadu Zayna – osoby, ktorá stojí za Eminými psychickými problémami. Od tohto momentu je kniha napínavým čítaním až po samotný koniec. Toto nie je ten typ knihy, ktorá je napínavá len na začiatku či konci, ale autorka počas celého príbehu napätie miestami stupňuje a miestami uberá, vďaka čomu si udržiava čitateľovu pozornosť. Z knihy je tak naozaj zaujímavé čítanie, v ktorom sa autorka s vami zahráva, miestami vám vyrazí dych a miestami vás prinúti zamyslieť sa aj nad tými najbežnejšími životnými otázkami.

Kniha Placebo My sa značne odlišuje od predchádzajúcich dvoch kníh aj v tom smere, že už viac nie je vyrozprávaná len skrz Emu, ale taktiež aj Christophera. Autorka tak dostáva väčšiu možnosť realizovať sa v príbehu a priblížiť tak čitateľovi správanie postáv – to, prečo sa správajú tak, ako sa správajú, čo ich k tomu viedlo, no taktiež aj to, na čo počas toho mysleli. Dovolím si tvrdiť, že toto je autorkina najviac psychologická kniha, ktorú sa jej do dnešného dňa podarilo napísať.

Podobne ako predchádzajúce dva diely zo série, aj kniha Placebo My je napísaná jednoducho. Autorkin pútavý štýl písania si vás získa už pri prvých stranách a bude si vás držať až po tie posledné. Baja Dolce veľmi pekne formuje napätie v deji, využíva menej zložité opisy prostredia a podstatnú časť knihy tvoria práve dialógy. V knihe tak dominuje dejovosť nad opisnosťou, čo má za následok to, že kniha sa veľmi dobre, no najmä rýchlo, číta.

Ak ste čítali predchádzajúce diely zo série, tak vám nemohlo uniknúť to, že Baja Dolce vie výborne vykresliť svoje postavy. Autorka má schopnosť vdýchnuť svojim postavám život, a preto počas čítania knihy máte pocit, ako keby dané postavy skutočne existovali, čo zas a znova potvrdzuje fakt, že séria Placebo je inšpirovaná skutočnými udalosťami. A výnimkou nie je ani táto kniha. Napriek tomu, že väčšina postáv sa dostáva do úzadia a v popredí sú Ema s Christopherom, postavy stále pôsobia reálne. Mňa osobne v knihe najviac zaujali Ema, Christopher, Kiki, Laura a Desire.

Placebo My ponúka záver, aký si táto séria zaslúžila. Je to kniha plná napätia, množstva zvratov a nečakaných udalostí, smútku, ale taktiež si z nej možno odniesť aj poučenie, že všetko zlé raz pominie. Kniha ponúka výborný príbeh, výborne vykreslené postavy a to celé dopĺňa výborné spracovanie. Placebo My hodnotím 5/5 a už sa neviem dočkať toho, čo si pre nás autorka pripraví vo svojej ďalšej knihe.
Za poskytnutie e-knihy ďakujem samotnej autorke.

Knihu si môžete zakúpiť kliknutím TU.