Recenzia: Nočný lov - Robert Bryndza

AUTOR: Robert Bryndza
NÁZOV: Nočný lov (The Night Stalker)
VYDAVATEĽSTVO: Cosmopolis (Boukouture)
ROK VYDANIA: 2018 (2016)
POČET STRÁN: 432
PREKLAD: Jana Krupková

Jednej horúcej júnovej noci je detektív šéfinšpektor Erika Fosterová privolaná k brutálnej vražde. Obeť, vážený praktický lekár, je nájdený vo svojej posteli udusený. Zápästia má zviazané a oči vypúlené pod priesvitným vreckom, upevneným tesne pod hlavou.
O niekoľko dní neskôr zomiera za podobných okolností ďalší muž a Erika spoločne s kolegami Petersonom a Mossovou tušia, že čelia sériovému vrahovi. Ten svoje obete sleduje a vyčkáva na vhodný okamih, kedy udrie. Čo majú obaja mŕtvi spoločné?
Existuje v ich minulosti nejaké tajomstvo, ktoré by ich mohlospájať? A čo ich spája s vrahom?
Erika robí všetko preto, aby Nočného lovca zastavila a chytila, aj keď opäť riskuje a dostáva sa do konfliktov s nadriadenými. A navyše, možno vrah začína sledovať aj ju...

Robert Bryndza patrí v súčasnosti medzi najobľúbenejších autorov krimi. Hoci sa autor vo svojej ranej tvorbe venoval skôr romantickým knihám, celosvetový úspech zožal až s príchodom kníh so slovenskou vyšetrovateľkou žijúcou v Londýne – Erikou Fosterovou. Kniha Dievča v ľade zožala celosvetový úspech, o ktorom svedčí viac ako 1 milión predaných výtlačkov, čo určite malo za následok to, že k tejto knihe pribudlo ešte ďalších 5 kníh.
Nočný lov je druhou knihou zo série s Erikou Fosterovou a zároveň aj prvou knihou, ktorú som od autora prečítal. O to viac si čitateľ môže klásť otázku, či musí knihy z tejto série čítať zaradom, alebo ich môže čítať v ľubovoľnom poradí. A odpoveď je taká, že absolútne nezáleží na tom, po ktorej knihe siahnete ako prvej, pretože každá kniha ponúka samostatný a ucelený príbeh, ktorý čitateľovi ponúka jedinečný čitateľský zážitok bez ohľadu na to, ktoré knihy zo série čitateľ prečítal a ktoré nie.

Jedného večera je detektív šéfinšpektor Erika Fosterová privolaná k vražde praktického lekára, ktorý bol nájdený v posteli udusený s vrecom na hlave. Hoci si polícia spočiatku myslí, že ide len o obyčajnú vraždu s homosexuálnym podtónom, prípad naberie nový smer v momente, keď je o niekoľko dní nájdená mŕtvola ďalšieho muža, ktorý zomrel za podobných okolností. Erika tak so svojím tímom čelí sériovému vrahovi, ktorý čaká na okamih, kedy znova zasiahne. No tentokrát nebude obeťou ďalší muž, ale samotná Erika Fosterová.

Knihy Roberta Bryndzu si získali srdcia aj slovenských čitateľov, o čom svedčí množstvo pozitívnych reakcii, ktoré táto séria dostáva. Aj to bol jeden z mnohých faktorov, vďaka ktorým som sa rozhodol si knihu prečítať a musím povedať, že som spravil dobre. Robert Bryndza napísal výborný kriminálny príbeh, ktorý si získa čitateľovu pozornosť už od prvých strán. V príbehu dochádza mnohokrát k striedaniu napínavých častí, čo má za následok to, že čitateľ sa počas čítania knihy nenudí a dokonca ho tieto neustále striedania podnecujú ďalej k čítaniu knihy s cieľom zistiť, ako sa príbeh skončí. A aby toho nebolo málo, autor v knihe strieda hneď niekoľkých rozprávačov, čo posúva príbeh na úplne inú úroveň. Aj vďaka tomu sa čitateľ postupne dozvedá, kto je vrahom, no taktiež aj to, prečo to robí a ako to robí.

Hoci je kniha Nočný lov kriminálneho rázu, autor v nej taktiež do istej miery rozoberá témy, ktoré sú pre 21. storočie typické a ktoré sa skôr vyskytujú v spoločenských románoch. Či už je to homosexualita, rodiny, kde sú obaja rodičia rovnakého pohlavia, netolerantnosť ľudí voči homosexualite, rasizmus alebo sadizmus. Samotné témy v príbehu nepôsobia umelo či silene, ale pomáhajú dotvárať realistickú súčasnosť, čo radím k veľkým plusom tejto knihy.

Aj napriek tomu, že sa jedná o knihu krimi žánru, je kniha Nočný lov napísaná veľmi jednoducho a pútavo a hoci má kniha cez 400 strán, bez problémov ju prečítate aj za dva dni (a keby niekoho kniha veľmi pohltila, tak aj za deň). Autor zvolil jednoduchý štýl písania, ktorý dopĺňajú opisy, ktorých niet veľmi veľa, no pôsobia dynamicky a príbehu tak dodávajú napätie a taktiež mu pridávajú na zaujímavosti. A aby toho nebolo málo, autor v knihe využíva veľa situačného humoru, vďaka čomu kniha pôsobí dokonca aj vtipne.
Príbehu dopomáhajú aj výborne vykreslené postavy, ktoré svojím správaním a vlastnosťami pôsobia na čitateľa reálne a dôveryhodne. Príkladom je práve Erika Fosterová, ktorá má svoje plusy aj mínusy, podobne, ako každý jeden človek na tejto planéte, a práve vďaka tomu si ju čitateľ obľúbi už od začiatku knihy. Za zmienku taktiež stoja postavy ako Peterson alebo Mossová, ktoré sú celý čas po boku Eriky a spolu s ňou sa snažia vyriešiť prípad sériového vraha. Obe postavy pôsobia na čitateľa sympaticky a ja osobne si už bez nich túto sériu ani neviem predstaviť.

Nočný lov je kniha, ktorú by si mal prečítať každý, kto má rád knihy z policajného prostredia. Robert Bryndza prišiel na trh s knihou, ktorá má od typického severského krváku poriadne ďaleko a viac sa podobá tvorbe Kataríny Holetzovej. Aj táto kniha je dôkazom toho, že dobrá kriminálna kniha sa dá napísať bez zbytočného krviprelievania navyše, ktoré je v súčasnosti pre tento druh literatúry typické. Knihu hodnotím 5/5.

Knihu kupuj TU