Recenzia: Neznámych nemiluj - Lucia Sasková

februára 22, 2019

AUTOR: Lucia Sasková
NÁZOV: Neznámych nemiluj
VYDAVATEĽSTVO: Slovenský spisovateľ
ROK VYDANIA: 2012
POČET STRÁN: 192

Lucia Sasková je umelecké meno slovenskej autorky a román Neznámych nemiluj je príbeh mladého dievčaťa, ktoré žije v istom slovenskom meste. Pokojne by však mohlo žiť vedľa vás, a možno aj žije – alebo je to dokonca váš príbeh. Len ste nenašli odvahu alebo nemáte talent na to, aby ste ho dali na papier. Lucia to zvládla vynikajúco. Hrdinka jej knižky znova žije naplno a užíva si každý deň. Ak ste prežili to, čo ona, môže vám práve táto kniha pomôcť vrátiť sa do normálneho života.


Lucia Sasková, autorka najznámejších slovenských zlatokopiek, knižne debutovala v roku 2012, kedy jej vyšla prvotina Neznámych nemiluj. Autorka od tej doby vydala 7 kníh, z ktorých som mal možnosť si nejaké prečítať. Medzi mojich favoritov určite patria knihy NebezpečnáRozpoltená, ktoré sa zaoberajú psychickými chorobami hlavných postáv a ktoré považujem za to najlepšie, čo autorka napísala. A určite nie som jediný. Nebezpečná Rozpoltená si našli srdcia množstva čitateľov, no aj napriek tomu sú tieto knihy zatienené trilógiou Zlatokopka, ktorá zožala omnoho väčších úspech. Mňa osobne prvý diel z tejto série nechytil, no aj napriek tomu sa teším na ďalšie časti, ktoré si určite prečítam. Každopádne, tentokrát tu mám knihu Neznámych nemiluj, ktorou autorka odštartovala celú svoju spisovateľskú kariéru a ktorá ju následne aj inšpirovala k napísaniu Zlatokopky.

V knihe Neznámych nemiluj sa stretávame s hlavnou postavou, ktorá nemá meno. Vieme len toľko, že hlavná postava si prešla udalosťou, ktorá ju do veľkej miery zmenila. Z nebojácneho mladého dievčaťa, ktoré si život užíva naplno, sa stane utiahnuté dievča, ktoré sa bojí vykročiť z domu. Kniha Neznámych nemiluj sleduje životnú cestu dievčaťa, ktoré sa rozhodne prekonať svoj strach a vrátiť sa tak do normálneho života.

Na debutovú knihu Lucie Saskovej som sa nesmierne tešil. Po prečítaní Nebezpečnej, ktorá ma dostala na plnej čiare, som sa rozhodol, že sa pustím do ďalšej autorkinej knihy, ktorá sa bude venovať psychickým poruchám, alebo niečomu podobnému. A keďže Rozpoltená ešte v tej dobe nebola na pultoch kníhkupectiev, tak som siahol po autorkinom debute, keďže témou si boli knihy tak trocha podobné. No popravde, zostal som z knihy tak trocha sklamaný.

Samotný príbeh začína jednou nie veľmi príjemnou udalosťou. Hlavná postava knihy si počas nej prežije peklo a to sa významne podpíše na jej psychike. S pribúdajúcimi stranami nám autorka čoraz viac ukazuje vnútorné rozpoloženie hlavnej postavy, no tu nastáva jeden problém. Samotná tematika knihy a vnútorné pocity hlavnej postavy neboli prepracované do takej podoby, v akej som u Saskovej zvyknutý. Inými slovami, celá téma tejto knihy bola spracovaná len povrchne, pričom ja osobne som si z tejto knihy neodniesol žiadne nové poznatky. V knihách ako Nebezpečná či Rozpoltená si autorka dala omnoho viac záležať na prebádaní samotných tém, a preto si vďaka tomu čitateľ dokázal odniesť z knihy kopec zaujímavých informácii. Napríklad ako taká choroba vzniká, ako sa prejavuje, či ako sa s ňou vyrovnáva konkrétna osoba. Aj napriek tomu, že v knihe Neznámych nemiluj nesledujeme chorobu, ale posttraumatický syndróm, ktorým hlavná postava trpí, aj tu sa tieto veci dali veľmi pekne zobraziť. Každopádne, je to autorkin debut, a preto ho treba brať s rezervou. Samo o sebe, autorka v ďalších knihách čitateľovi dokázala, že vie napísať fakt dobrú psychologickú knihu.

Aj napriek tomu, že téma knihy nebola zvládnutá až tak dobre, tak dej knihy ma celkom zaujal. Osobne sa mi páčilo to, aké udalosti sa autorka rozhodla do knihy zakomponovať, no taktiež aj to, na aké miesta nás autorka v knihe zaviedla. Či už to bola chata v lese, alebo oslava fašiang. Práve aj tieto drobnosti dodávali knihe určitú dôveryhodnosť a pridávali jej tak aj na zaujímavosti.

Čo sa mi na samotnej knihe veľmi páčilo, bol autorkin štýl písania. Hoci to nebol ten typický papuľnatý štýl rozprávania príbehu, aký je pre Luciu Saskovú typický, no aj napriek tomu šlo o veľmi jednoducho napísanú knihu, ktorú máte prečítanú za naozaj krátky čas. Aj napriek zle zvládnutej téme autorka dokázala v knihe veľmi pekne vygradovať dej, ktorý plynul naozaj rýchlo a skončil sa podľa mojich očakávaní.
No bol tu ešte jeden problém, ktorým boli postavy. Postavy boli slabšie vykreslené, a preto si na ne môže čitateľ zvykať dlhšiu dobu. Každopádne, aj napriek tomu som si medzi nimi obľúbil jednu postavu a tou bola práve hlavná postava, ktorú som obdivoval kvôli tomu, že sa rozhodla postaviť sa proti svojmu osudu s cieľom bojovať za lepší život.

Kniha Neznámych nemiluj je knihou, ktorá tak trocha viac sklamala, ako prekvapila. Avšak! Až tak zle to s tou knihou nevidím. Aj napriek tomu, že samotná téma nebola zvládnutá úplne najlepšie a ani postavy neboli vykreslené nejako profesionálne, no treba brať do úvahy to, že šlo o autorkinu debutovú knihu, a preto autorka nemohla mať ani šajnu o tom, čo všetko si pri písaní takejto knihy treba naštudovať. Našťastie sa autorka zo svojich chýb poučila a v Nebezpečnej Rozpoltenej ukázala, že je to výborná spisovateľka, ktorá dokáže napísať knihu, ktorá vám pri čítaní doslova vyrazí dych. Knihu Neznámych nemiluj hodnotím 3/5.

1 komentár:

  1. Ďakujem za tip na slovenskú autorku, ešte som o nej nepočula :) Prejdem si všetky jej knihy a vyberiem, ktorú si prečítam ako prvú :)
    What A Fancy World

    OdpovedaťOdstrániť

Ďakujem za komentár. Na každý jeden komentár sa pokúsim odpovedať čo najskôr.

Používa službu Blogger.