Recenzia: Červená kráľovná - Victoria Aveyard

NÁZOV: Červená kráľovná (Red Queen)
VYDAVATEĽSTVO: Motýľ (Harper Collins Publishers)
ROK VYDANIA: 2016 (2015)
POČET STRÁN: 352
PREKLAD: Slavomír Hrivnák

Spoločnosť je rozdelená na dve časti – Strieborných špičkových bojovníkov s božskými schopnosťami a Červených jednoduchých občanov, ktorí žijú pod krutou vládou Strieborných.
Mare Barrow je sedemnásťročné dievča, ktoré patrí medzi Červených, a ani vo sne by jej nenapadlo, že by to mohlo byť inak. No opak je pravdou. Onedlho zistí, že aj napriek tomu, že je Červená, aj ona má svoje schopnosti – dokonca také silné a jedinečné, že ohrozujú celú vládu Strieborných.
Lenže zahrávať sa so silou je veľmi nebezpečné. Vo svete rozdelenom krvou sa odohráva boj, ktorý vyhrá len ten najstatočnejší. A tak sa proti sebe postavia Červení a Strieborní, princ proti princovi a Mare proti vlastnému srdcu, pričom zrada číha na každom kroku. A potom stačí už len jediný chybný krok, ktorý zničí svet, aký dosiaľ poznali.
Zachránia mladú Mare jej nezvyčajné schopnosti alebo sa jej stanú osudnými?
Príbeh plný intríg, triedneho boja a klamstiev prinúti čitateľa, aby sa ponoril do napínavého deja s túžbou zistiť, aký bude osud Mare – dievčaťa, ktoré si od začiatku obľúbi.

Victoria Aveyard zaznamenala so svojou tetralógiou Červená kráľovná obrovský úspech po celom svete. Prvá kniha z tejto série, nesúca rovnomenný názov Červená kráľovná, sa stala bestsellerom vo viac ako 25 krajinách po celom svete. Neklamným znakom úspechu tejto dystopickej fantasy série je aj ošiaľ, ktorý spôsobila na sociálnych sieťach (najmä u zahraničných knihomoľov) a ktorý trvá dodnes. Ja osobne som si túto knihu chcel prečítať už pred niekoľkými rokmi, no ako to u mňa býva zvykom, chcel som si počkať na to, keď celý ten ošiaľ okolo knihy ustane, aby som si na knihu mohol spraviť vlastný názor bez ovplyvnenia inými. Avšak, mesiace pribúdali a celá séria si aj naďalej udržiavala svoj ošiaľ a keďže sa mi už nechcelo dlhšie čakať, tak som sa nakoniec rozhodol si knihu prečítať. A musím skonštatovať, že celý ten ošiaľ ohľadom knihy je oprávnený.

Podobne ako aj v iných fantasy sériách, aj v tejto sa stretávame so svetom, v ktorom sú ľudia zaradení do istých spoločenských skupín. V Hrách o život to boli obvody, v Divergencii zasa frakcie a v Červenej kráľovnej ide o svet, kde sú ľudia rozdelení na Strieborných, ktorí sú vynikajúcimi bojovníkmi, a na Červených, ktorí sú im poddaní. Práve medzi Červenými je aj hlavná postava tejto knihy – Mare Barrow. Spočiatku sa Mare javí ako typická Červená, no všetko sa zmení v momente, keď Mare zistí, že aj ona má nadprirodzené schopnosti, podobne ako Strieborní. Podarí sa Mare s pomocou svojich schopností zbaviť Strieborných nadvlády a nastoliť tak v krajine mier? Alebo sa to všetko ešte viac skomplikuje?

Kniha Červená kráľovná disponuje veľmi zaujímavým príbehom mladého dievčaťa, ktoré sa vzoprie krutej realite a snaží sa o zrovnoprávnenie dvoch národov. Ako už sľubuje samotná anotácia knihy, Červená kráľovná je naozaj napínavé čítanie plné rôznych zvratov a nečakaných udalostí. Hoci začiatok knihy prebieha viac v takej „pohodovej“ atmosfére, kedy sa zoznamujeme s postavami, prostredím a priblížením vzťahov medzi Striebornými a Červenými, s pribúdajúcimi stranami sa príbeh začína čoraz viac zauzľovať. Príbeh vďaka tomu naberá napätie a stáva sa viac zaujímavým. A presne takto to je až po posledných 50 strán, kedy dej vygraduje do takej miery, že knihu nebudete môcť pustiť z rúk a budete ju chcieť čo najskôr dočítať do konca a zistiť tak, ako sa to všetko skončí. A poviem vám, že kniha končí veľmi zaujímavo.
Hoci tu už bolo niekoľko kníh s podobnou témou, aj napriek tomu je Červená kráľovná do veľkej miery originálnou knihou. Samotnú výnimočnosť tohto príbehu podtrhuje to, že autorka do deja zakomponovala množstvo vecí odkazujúcich na realitu. Takým príkladom je práve rasizmus, ktorý pociťovali Červení voči Strieborným, alebo zvrchovanosť jednej skupiny ľudí nad druhou. Možno nejde o nejaké extra dôležité veci, no aj napriek tomu tieto veci dotvárali samotný príbeh a dodávali mu istú dôveryhodnosť.

Štýl písania Victorie Aveyard je tak trocha iný, na aký som zvyknutý. Victoria Aveyard píše tak trocha zložitejšie a využíva rozsiahlejšie opisy prostredia, ktoré čitateľovi viac približujú dané miesta a lepšie vykresľujú ich atmosféru, no nič to nemení na tom, že celá kniha sa číta veľmi dobre. Autorka v deji postupne stupňuje napätie a to v spojení s rýchlym spádom deja sa postará o to, že sa pri čítaní knihy nebudete nudiť.
Čo sa mi na celej knihe páčilo azda najviac, boli postavy. Autorke sa podarilo postavy vykresliť do takej podoby, že pôsobili na čitateľa ľudsky a nie umelo. Práve v tejto knihe sa autorka dokázala vyhrať s charaktermi postáv do takej miery, že vôbec nebudete mať problém obľúbiť si záporné postavy a znenávidieť tie kladné. Mňa osobne v celej knihe najviac zaujala Mare, Maven a Cal.

Červená kráľovná je azda jednou z najlepších fantasy kníh, aké som do dnešného dňa prečítal. Je to kniha, ktorá disponuje široko rozsiahlym svetom plným rôznych postáv s nadprirodzenými schopnosťami a veľmi zaujímavým dejom. Úprimne, už sa neviem dočkať, čo si autorka pre čitateľov pripravila v druhej časti tejto štvordielnej série. Knihu hodnotím 5/5.