Recenzia: Na Vianoce mi nevolajte - Michal Slanička

decembra 19, 2018

AUTOR: Michal Slanička
NÁZOV: Na Vianoce mi nevolajte
POČET STRÁN: 216

Maruška je ako prskavka. Na pódiu spievajúc ľudové piesne žiari, v súkromí niekedy prská. Svojho Adama miluje rovnako ako Vianoce.
Dala mu už všetko, čo žena dokáže mužovi dať! Lásku, pozornosť, inšpiráciu, opateru. Jedno mu však doteraz dať nedokázala. Dieťa! A pritom už skúsila všetko. Každý pokus sa však skončil jednou čiarkou na tehotenskom teste. Už zostáva len posledná možnosť. Využije ju? Alebo sa premení na prskavku, ktorá naveky zhasne? Čo všetko sa môže stať, keď si na tri dni vypne mobilný telefón? Sústredená na jediný problém prestáva vnímať všetkých, ktorí jej boli doteraz vzácni. A to všetko na pozadí vianočných zvykov, ktoré síce moderná doba zmenila, ale nič im neubrala na príťažlivosti.
Na Vianoce mi nevolajte! Varím a pečiem. Vianočný príbeh, ktorý chutí a vonia. Súčasťou knihy je aj príloha s fotografiami a receptami na tradičné vianočné a novoročné pochúťky, ktoré autor tým najpríjemnejším spôsobom zakomponoval do deja románu.

Michal Slanička sa v knižnom svete objavil v roku 2016, kedy mu vyšla jeho prvotina Sex s ex. Od tej doby má Michal Slanička na konte tri knihy, pričom prvé dve sú o čosi pikantnejšie v porovnaní s jeho novinkou Na Vianoce mi nevolajte, ktorá je podľa autorových slov "vianočnou rozprávkou pre dospelých". Kniha Na Vianoce mi nevolajte je autorovou prvou vianočnou knihou, ktorej obálka sľubuje to, že pôjde o príbeh, ktorý v čitateľovi vzbudí vianočnú atmosféru. A práve o to viac som sa na knihu tešil. Jednak šlo o úplne prvú knihu, ktorú som od tohto autora prečítal, no taktiež šlo aj o prvý vianočný titul, ktorý sa mi vôbec dostal do rúk. A aj napriek tomu, že kniha vo mne vzbudila vianočnú atmosféru, taktiež vo mne zanechala zmiešané pocity.

Na Vianoce mi nevolajte je kniha sledujúca život Marušky - ženy, ktorá na pódiu spieva ľudové piesne. Má veľkú základňu fanúšikov, ktorá sa každý deň rozrastá, vďaka čomu sa Maruška postupne stáva obľúbenou aj v zahraničí. Má priateľa Adama, ktorého miluje rovnako ako Vianoce. No napriek tomu, že mu dáva všetko, jednu vec mu však dať nedokáže. A tou vecou je dieťa. Každý jeden ich pokus skončí neúspešne, a tak sa Maruška snaží spraviť hocičo, len aby otehotnela. No sama si neuvedomí, aké následky si to jej prílišné snaženie odnesie.

Kniha Na Vianoce mi nevolajte je kniha s jedinečným príbehom, ktorá poteší nie jedného fanúšika Vianoc. Ako už prezrádza samotný názov, dej knihy sa odohráva počas vianočného obdobia. V tomto prípade ide o sled Vianoc z rozličných úsekov života hlavnej postavy, vďaka čomu zisťujeme, ako hlavná postava trávila Vianoce počas detstva, či prečo tak miluje Vianoce. Autor v knihe približuje čitateľovi rôzne vianočné tradície Maruškinej rodiny, ktoré sú inšpirované skutočnými vianočnými tradíciami v kraji, odkiaľ pochádza samotný autor. Musím sa priznať, že bolo veľmi zaujímavé pozorovať, ako sa vianočné tradície líšia z kraja na kraj. Hoci šlo len o nepatrné odlišnosti, o to zaujímavejšie bolo celé čítanie.
Ak si odmyslíme Vianoce, ktoré sú primárnou témou knihy, tak okrem nich sa autor v knihe zaoberá aj vzťahom Marušky a Adama. Autor ich opisuje ako po uši zamilovaný pár, ktorý veľmi túži po bábätku, no aj napriek tomu, že sa veľmi snažia, žiadne dieťa neprichádza. Dalo by sa povedať, že z istého smeru kniha hovorí aj o tom, čo všetko sú ľudia ochotní spraviť preto, aby dosiahli svoj cieľ, no taktiež aj to, aké následky môže také prílišné snaženie mať.

Michal Slanička píše veľmi jednoducho, vďaka čomu sa kniha číta rýchlo. Počtom strán kniha nie je veľmi hrubá, a preto ju kľudne zhltnete aj za deň. Autorovi sa podarilo celý príbeh vyrozprávať tak, až má čitateľ pocit, ako keby namiesto románu čítal vianočnú rozprávku. Tá atmosféra Vianoc z knihy doslova sála, vďaka čomu sa v čitateľovi prebudí vianočná atmosféra.

Hoci celá kniha bola napísaná jednoducho a pútavo, o to väčším problémom boli postavy, ktoré boli slabo vykreslené. Ani jedna postava na mňa nezapôsobila reálne, vďaka čomu som si k žiadnej postave nevytvoril nejaký špecifický vzťah, a tak som si žiadnu postavu neobľúbil.

Táto kniha je oproti iným knihám s vianočnou tematikou odlišná aj v tom, že obsahuje rôzne vianočné recepty, ktoré sa v autorovej rodine dedia z generácie na generáciu. Spočiatku som bol voči kombinácii kuchárka + beletria veľmi skeptický, no vo finálnom výsledku kniha obsahuje veľa zaujímavých receptov, z ktorých niektoré patria medzi klasické a na iné narazíte po prvýkrát. No celá táto "kuchárska" časť knihy mala jeden menší problém, ktorým bolo to, že fotka daného jedla nebola hneď vedľa receptu, ale až za určitým počtom receptov, pričom na jednej fotke bolo hneď niekoľko jedál z viacerých receptov, vďaka čomu môže mať čitateľ problém zorientovať sa v tom, že ktoré jedlo patrí ku ktorému receptu. A to už ani nehovorím o tom, že nie všetky jedlá sa dostali na fotky.

Reklamy sa v dnešnej dobe nachádzajú snáď všade. Či už to je v televízii, na internete, alebo v rôznych novinách. No vedeli ste, že po novom je reklama aj v knihách? Nie? Tak Na Vianoce mi nevolajte je jednou z tých kníh. Úprimne povedané, toto bola jedna z tých vecí, ktorá mňa osobne naštvala a do veľkej miery aj odradila od knihy. Predsa, keď siahnem po knihe, tak očakávam, že tam nebude žiadna reklama. Alebo sa snáď mýlim? Predsa, koho by potešilo, keby uprostred knihy narazil na stranu, na ktorej je reklama na nemenovanú značku cukru? Mňa určite nie. Pokiaľ viem, tak knihy od toho nie sú. Máme snáď málo médii, kde možno propagovať svoje produkty? Musíme dávať reklamy ešte aj do kníh? Alebo sa už po novom stávajú aj knihy médiom určeným na propagáciu?

Kniha Na Vianoce mi nevolajte určite nepatrí medzi "must have". Ide o knihu s jednoduchým príbehom, ktorej jedinou úlohou je vyvolať v čitateľovi vianočnú atmosféru a poslúžiť mu tak ako oddychové čítanie. Zatiaľ čo dejová línia príbehu sa mi do väčšej mieri páčila, celkový dojem z knihy pokazili postavy, slabšie prepracovaná kuchárska časť knihy a taktiež aj reklamy. Knihu hodnotím 3/5.

Ak ťa recenzia od knihy neodradila, tak si ju môžeš zakúpiť kliknutím TU