Recenzia: Anjeli neplačú - Marta Fartelová

septembra 25, 2018

NÁZOV: Anjeli neplačú
ROK VYDANIA: 2010
POČET STRÁN: 245

Strastiplná cesta Johany je príbehom mnohých ľudí, ktorí si pod vplyvom neľahkého detstva a dospievania, len ťažko hľadajú v živote svoje miesto. Johanino rozprávanie vám pomaly obnaží jej osamelú dušu, váhavo poodhalí pláštik tajomstva jej minulosti a napokon vás nechá padnúť až na samé dno jej pohnutého osudu. Avšak ponechá vám nádej a vieru, že láska dokáže zahojiť všetky rany a staré jazvy, ktoré občas život nadelí, a že tam niekde v diaľke na každého čaká kúsok šťastia, pre ktoré sa oplatí vstať a ísť ďalej...

Nebudem klamať, ak poviem, že Marta Fartelová je pravdepodobne mojou najobľúbenejšou slovenskou spisovateľkou. To, čo autorka prináša čitateľom vo svojich knihách, sa nepodarí každému autorovi. Marta Fartelová je známa tým, že sa píše romány, ktoré sa opierajú o rôzne spoločenské témy, medzi ktoré patrí znásilnenie, anorexia, homosexualita, nevera, veľký vekový rozdiel vo vzťahu alebo detský domov. A práve na poslednú zmienenú tému sa zameriava kniha Anjeli neplačú, ktorá je v poradí autorkinou siedmou knihou a zároveň aj ôsmou knihou, ktorú som od tejto autorky prečítal.

Ešte donedávna som sa zastával názoru, že kniha Anjel v pekle, diabol v nebi je autorkinou najlepšou knihou. Tým, že autorka sa v knihe venuje téme, ktorá je ešte aj v dnešnej dobe dosť tabuizovaná, mi dokázala, že dokáže napísať neskutočne pútavý a dojemný príbeh lásky medzi dvoma ľuďmi, v tomto prípade rovnakého pohlavia. Autorka v knihe doslova búra predsudky voči homosexualite a chtiac-nechtiac núti čitateľa zamyslieť sa nad tým, čo je to vlastne láska.
A práve vďaka tomu som si myslel, že ma už autorka nedokáže žiadnou knihou zasiahnuť, prekvapiť alebo očariť tak, ako to bolo v prípade vyššie spomínanej knihy. Vždy, keď siahnem po nejakej autorkinej knihe, moje očakávania sú od nej veľmi veľké. No v prípade knihy Anjeli neplačú to tak nebolo. Už hneď na začiatku som sa pripravil na to, že kniha ma svojou tématikou pravdepodobne nezaujme a vďaka tomu som sa do nej pustil s nízkym očakávaním. No po prečítaní knihy som absolútne nechápal, prečo som bol voči knihe takto skeptický.

Kniha Anjeli neplačú sleduje príbeh Johany - ženy, ktorá si toho v živote vytrpela veľmi veľa. Vyrastala v detskom domove, v ktorom nezažila zrovna pekné chvíle. Johana tak prichádza o akýkoľvek bežný ľudský kontakt a uzatvára sa do seba. S nádejou na lepší život po opustení detského domova prichádza ďalšie sklamanie. Johana zisťuje, že život mimo detského domova nie je taký ružový, ako sa môže zdať. No všetko sa začína meniť v momente, kedy Johana nešťastnou zhodou okolností spoznáva Tomáša, ktorý ju doslova zachráni pred smrťou a pomôže jej postaviť sa znova na nohy. Zároveň jej však dokazuje, že nemusí mať strach z lásky.

Kto čítal aspoň jednu knihu od Marty Fartelovej, tak vie, že sa autorka vo svojich knihách zaoberá rôznymi spoločenskými témami. Tentokrát sa autorka rozhodla spracovať tému, o ktorej sa nerozpráva zrovna ľahko, no aj napriek tomu je to aktuálna téma, ktorá si určite zaslúži pozornosť. A tou témou je práve detský domov. Hoci autorka celý dej situovala do osemdesiatych až deväťdesiatych rokov minulého storočia, samotný príbeh pôsobí tak nadčasovo, až som mal pocit, ako keby sa odohrával v dnešnej dobe. A to myslím vážne. Ak by som si neprečítal poďakovanie, ktoré je na konci knihy, doteraz by som žil s vedomím, že sa dej odohrával v súčasnosti.
Samotná kniha sa delí na dve časti. Tá prvá je v tretej osobe a zväčša sa zameriava na Tomáša, pričom sa odohráva v súčasnosti. Naopak, druhá časť je vyrozprávaná Johanou v prvej osobe a odohráva sa v minulosti. Mňa osobne chytila za srdce práve tá druhá časť. Autorka až príliš realisticky zobrazila osud malej Johanky od narodenia až po umiestnenie do detského domova, pričom samotné kapitoly boli tak emotívne, až sa mi miestami tisli slzy do očí. A to sa ešte žiadnej knihe nepodarilo.

Ak si myslíte, že sa kniha zaoberá len témou detského domova, ste na omyle. Ako aj pri iných autorkiných knihách, aj v tejto autorka rozoberá hneď niekoľko tém. V tejto knihe sa autorka taktiež zameriava na témy, ako je: znásilnenie, týranie, materinská láska, alzheimer či smrť. Práve vďaka týmto témam autorka dodáva príbehu akúsi iskru, vďaka ktorej pôsobí omnoho reálnejšie, pútavejšie a možno aj napínavejšie.

Marta Fartelová píše výborne. To tu už ani nebudem spomínať, keďže to omieľam pri každej recenzii na jej knihu. Čo by som však vyzdvihol, bolo to, akým štýlom poňala rozprávanie príbehu z pohľadu Johany. Aj napriek tomu, že myšlienky malého dievčaťa boli vyrozprávané skôr z pohľadu dospelej osoby ako malého dievčaťa (vyjadrovacie schopnosti sa nezhodovali s vekom malej Johanky), mne sa to takto páčilo. Príbeh dostal nový rozmer a sám o sebe bol veľmi pútavý.

Ako to už pri knihách Marty Fartelovej býva, autorka dokáže v každej jednej knihe neskutočne dobre, priam až vynikajúco vykresliť charaktery svojich postáv. A ani táto kniha nebola výnimkou. Tým, že sa kniha venuje do cela zložitejšej téme v porovnaní s inými autorkinými knihami, aj napriek tomu sa jej podarilo postavy vykresliť do takej podoby, až som mal miestami pocit, ako keby skutočne existovali.
Medzi moje obľúbené postavy v tejto knihe možno zaradiť: Johanu, Tomáša, Tomášovu mamu a vychovávateľku Ninu.

Kniha Anjeli neplačú je jednou z tých kníh Marty Fartelovej, ktoré dokazujú, aká výborná spisovateľka to je. Neskutočne dojímavý príbeh malej Johany, ktorá to v živote vôbec nemal ľahké, chytil za srdcia množstvo čitateľov, medzi ktorými som aj ja. A aby toho nebolo málo, kniha obsahuje vynikajúce opisy postáv a prostredia, jednoduchú štylistiku a taktiež aj určitú dávku napätia. Definitívne najlepšia kniha, akú som zatiaľ od tejto autorky prečítal. Knihu hodnotím 5/5.

Za túto úžasnú knihu ďakujem samotnej autorke.

Knihu kupuj TU

Viac článkov s Martou Fartelovou TU