Recenzia: Vlk - František Kozmon

októbra 16, 2019

AUTOR: František Kozmon
NÁZOV: Vlk
VYDAVATEĽSTVO: Ikar
POČET STRÁN: 400

Marek Wolf sa opäť ocitá v Kanade, hoci to po náhlom odchode spred roka a pol nikdy nemal v pláne. Jeho názor zmenil vrah, ktorý mu poslal fotku z miesta činu s odkazom: Chceš poznať pravdu o svojom otcovi? Musíš sa vrátiť do Montrealu.
Montrealskému podsvetiu kedysi vládol mafián Anthony Rizzo. Tie časy sú dávno preč, Rizzo je za mrežami a jeho posluhovači sa rozpŕchli. Po rokoch sa na povrch dostávajú staré hriechy a na vrahovom zozname pribúdajú obete. Vraždy spolu zdanlivo nesúvisia, no Marek odhaľuje, že všetky obete pracovali pre starého mafiána. Čo má s tým všetkým spoločné jeho otec a aká je pravda, ktorú o ňom vie len vrah?
Wolf si uvedomuje, že sa ženie do vopred nastraženej pasce, no nemôže si pomôcť. Nezastaví sa, kým neodhalí pravdu. Tá ho však môže stáť život.

František Kozmon je slovenský spisovateľ, ktorý má na konte hneď niekoľko úspešných titulov. Ako povedal v rozhovore pre môj blog, spočiatku sa chcel venovať písaniu fantasy kníh, no s príchodom súťaže Detektívka sa jeho spisovateľské plány tak trocha zmenili. Jeho detektívny príbeh natoľko zaujal porotu, až nakoniec vyhral samotnú súťaž a o rok nato sa dočkal aj knižnej podoby. Hoci sú to len štyri roky od autorovho debutu, no na konte mu pribudli ďalšie štyri detektívky tvoriace tzv. zvieraciu sériu. A tá najnovšia vychádza zajtra.
Vlk je v poradí piatou autorovou knihou a zároveň aj štvrtou knihou zo série s Marekom Wolfom. Autor už v predchádzajúcich knihách mal možnosť čitateľom ukázať, že má čitateľom čo ponúknuť, a preto jeho tvorbu netreba brať na ľahkú váhu. Dokazuje to už jeho debut Posledný prípad kapitána Čontoša, v ktorom rozpráva príbeh unesenej Rebeky, alebo kniha Rosnička, v ktorej Marek Wolf dokazuje svoju nevinu v prípade vraždy jeho bývalej priateľky Niny. Inými slovami, dalo by sa povedať, že každá kniha v sebe nesie čosi, čo ju výrazne odlišuje od tej ďalšej. A ani Vlk nie je výnimkou.

Vo štvrtej knihe zo zvieracej série sa Marek Wolf vracia späť do Kanady. Pôvodne sa Marek do Kanady už nechcel nikdy vrátiť, no všetko sa zmenilo v momente, keď dostal mail od vraha, v ktorom ho pozýva naspäť s ponukou, že sa dozvie pravdu o svojom otcovi. Otcovi, ktorého nemal možnosť nikdy spoznať, pretože bol mŕtvy. Preto sa Marek vydáva do Kanady, kde sa postupne dozvedá pravdu o svojom otcovi. Jeho otec ako policajt v utajení pracoval pre taliansku mafiu Rizzovcov, ktorá kedysi vládla mafiánskemu podsvetiu. Súčasnosť je však už iná. Anthony Rizzo sedí vo väzení, no na povrch sa dostávajú informácie, vďaka ktorým postupne začnú zomierať ľudia, ktorí kedysi pracovali pre Rizza. Čo však má s tým spoločné Marekov otec? A čo vie vlastne o ňom vrah? Ak chce Marek zistiť pravdu, bude musieť spojiť sily s ľuďmi, od ktorých pred rokom a pol odišiel bez rozlúčky.

Vlk je kniha, na ktorú som sa naozaj veľmi tešil. Autor už v predchádzajúcich troch knihách mal možnosť čitateľom ukázať to, že jeho knihy ponúkajú niečo, vďaka čomu na ne tak rýchlo nezabudnete. Je to jeden z mála slovenských autorov, ktorí svojou tvorbou dokážu konkurovať Dominikovi Dánovi, no v prípade Františka Kozmona ma jeho tvorba baví omnoho viac. Zatiaľ čo Dominik Dán má už akýsi „fixný“ spôsob tvorby príbehu, František Kozmon vo svojich knihách veľmi rád a často experimentuje, vďaka čomu vopred neviete, čo od knihy očakávať. Zatiaľ čo Potkan sa miestami ponáša na tvorbu Agathy Christie, v Rosničke sa zasa stáva podozrivým z vraždy hlavná postava a Kukučka sa z nevinnej detektívky mení na krvák pripomínajúci tvorbu Jø Nesba. V prípade Vlka nám zasa autor ponúka možnosť nahliadnuť do fungovania mafiánskych rodín v Kanade na začiatku osemdesiatych rokov minulého storočia.

Nebudem klamať, ak poviem, že Vlk je tak trocha iná detektívka. Zatiaľ čo v predchádzajúcich knihách sa Marek Wolf venoval vyšetrovaniu vrážd, ktoré mu boli pridelené, v prípade tejto knihy je to tak trocha inak. Tuná Marek rieši prípad nie preto, lebo tým bol poverený, ale pretože túži spoznať pravdu o tom, kto bol vlastne jeho otec. Je to kniha, v ktorej sa vraždy ako také dostávajú viac do úzadia a pozornosť sa upriamuje na mafiánske rodiny a fungovanie medzi nimi.
Podobne ako v predchádzajúcich knihách, aj v tejto sa príbeh odohráva v dvoch dejových líniách, a to súčasnosti a minulosti. Zatiaľ čo v súčasnosti sa spolu s Marekom snažíme vypátrať vraha, ktorý pozval Mareka do Kanady, v prípade minulosti sa ocitáme v osemdesiatych rokoch minulého storočia, kde sledujeme život Marekovho otca. Autor prostredníctvom prvej osoby (v tomto prípade to je Liam Wolf – Marekov otec) postupne poodhaľuje čitateľovi čoraz viac zo svojho života, vďaka čomu sa dozvedáme jednak to, prečo a ako sa dostal k mafii, no taktiež aj to, ako to bolo s Marekom a jeho matkou.

Vlk je presne ten typ knihy, ktorej príbeh si vás získa už na prvých stranách. Dôkazom toho je prológ, v ktorom autor veľmi pekne formuje napätie, ktoré následne núti čitateľa pokračovať v príbehu, s cieľom zistiť, ako sa bude príbeh ďalej vyvíjať. Autor počas celej knihy pracuje s napätím, ktoré miestami stupňuje a miestami uberá, vďaka čomu má dej rýchly spád a kniha sa dobre číta. Vďaka dvom dejovým líniám autor napätie strieda – zatiaľ čo v prvej dejovej línii autor napätie graduje, v druhej zasa berie príbeh pozvoľna a k takémuto striedaniu dochádza počas celej knihy, čo má za následok to, že príbeh je v rámci napätia vyvážený, a preto sa počas čítania knihy nebudete nudiť, no zároveň nebudete prežívať jednu napínavú situáciu za druhou.

Ďalšou príjemnou zmenou v tejto knihe je to, že sa príbeh neodohráva na Slovensku, ale v Kanade. S podobnou myšlienkou autor pracoval už pri Rosničke, kde sa prvá polovica príbehu odohráva v Chorvátsku a druhá polovica na Slovensku, no v prípade Vlka sa príbeh odohráva výlučne na území Kanady. Aj vďaka tomu nemá čitateľ možnosť stretnúť sa s postavami ako Karol či Denisa, no v konečnom dôsledku to vôbec nevadí, pretože do popredia sa dostávajú postavy, ktoré tvorili podstatnú časť Marekovej minulosti. Aj preto by mali po tejto knihe siahnuť najmä ľudia, ktorí čítali predchádzajúce diely, pretože táto kniha je v značnej miere zameraná aj na vzťahy Mareka a ľudí z jeho minulosti.

Ako aj pri ostatných autorových knihách, aj Vlk je kniha, ktorá je napísaná veľmi jednoducho a pútavo. Napriek tomu, že má 400 strán, prečítate ju za naozaj krátky čas. Autor sa znova rozhodol pre jednoduchý štýl vyrozprávania príbehu, ktorý dopĺňajú jednoduché opisy prostredia a dialógy, ktoré sú dominantou knihy. Okrem toho sa v knihe nachádza aj dynamickosť, ktorá oživuje príbeh a pomocou ktorej dej rýchlo plynie.
Čo sa týka postáv, tak tie boli znova vykreslené výborne. František Kozmon vie naozaj veľmi dobre vykresliť postavy a príkladom je aj táto kniha. Mňa osobne zaujali postavy: Liam, Marek, Nora, Anthony Rizzo a Olivia.

Ak máte radi tvorbu Františka Kozmona, tak kniha Vlk je vaším povinným čítaním. Kniha ponúka príbeh, v ktorom autor poodhaľuje jednak Marekovu minulosť, no zároveň aj minulosť jeho otca. Otca, s ktorým sa Marek nemal možnosť nikdy stretnúť. K Vlkovi dodám hádam už len toľko: výborný príbeh, výborné postavy a výborné spracovanie. Ak aj po prečítaní tejto knihy niekto povie, že František Kozmon nedokáže konkurovať Dominikovi Dánovi, tak potom to už nedokáže nikto. Knihu hodnotím 5/5.
Za poskytnutie knihy ďakujem samotnému autorovi.

Vlka si môžeš zakúpiť kliknutím TU.