Recenzia: Kukučka - František Kozmon

septembra 01, 2019

AUTOR: František Kozmon
NÁZOV: Kukučka
VYDAVATEĽSTVO: Ikar
POČET STRÁN: 384

Stál som tam ako obor týčiaci sa nad okolím, vypínajúci hruď, nepremožiteľný. Podo mnou ležala moja obeť. Teraz už len bezvládne telo bez života, namočené vo vlastnej krvi. Keď som takto svoju prvú obeť videl, neubránil som sa smiechu. Zdalo sa mi ironické, že mi kedysi naháňala strach. Určite by jej ani na um nezišlo, že by sa v skutočnosti ona mala báť mňa. A už vôbec nie to, že by som práve ja mohol skoncovať s jej životom.
V Bratislave zavraždili ženu bohatého plastického chirurga. Jej muž je nezvestný a v honosnej vile pod Slavínom, kde objavili telo, zostali len dve adoptívne deti. Súrodenci svorne tvrdia, že nič nepočuli ani nevideli. Vyšetrovania sa ujíma kapitán Marek Wolf, ktorý postupne odkrýva rodinné tajomstvá vedúce k odhaleniu vraha. Keď sa však začne domnievať, že je na správnej stope, v prípade náhle začnú pribúdať obete…
Wolf sa popri práci musí vyrovnať aj s ďalšími problémami. Vzťahy na krajskom riaditeľstve sú napäté. Môže za to nový riaditeľ oddelenia, ktorý vo funkcii nahradil Karola Luptáka. Ten bojuje s osobnými démonmi a so zdanlivo neobjasniteľným prípadom, ktorý ho núti pochybovať o vlastných schopnostiach.

František Kozmon debutoval pred štyrmi rokmi a v súčasnosti ho mnohí prirovnávajú k Dominikovi Dánovi. Na konte má 4 knihy, pričom piata uzrie svetlo sveta na jeseň tohto roku. Hoci autor debutoval knihou Posledný prípad kapitána Čontoša, vo svojej druhej knihe sa rozhodol vytvoriť novú sériu s novými postavami, ktorá mu vychádza dodnes. Potkan, Rosnička, Kukučka a čoskoro sa medzi nimi objaví aj Vlk.
Kukučka je v poradí treťou knihou zo zvieracej série, ktorej hlavnou postavou je vyšetrovateľ Marek Wolf. Čo sa zvieracej série týka, autor už v knihe Potkan ukázal čitateľom, že táto séria prinesie na slovenský knižný trh čosi, čo tu ešte nebolo, poprípade sa na to zabudlo. A tým čosi je spôsob, ako sú tieto knihy napísané. Už pri Potkanovi má čitateľ možnosť vidieť, že kniha nie je brutálny krvák na štýl severských autorov, ale kniha, ktorá v mnoha ohľadoch pripomína tvorbu Agathy Christie. Málo násilia, viac logiky. Moje tvrdenie následne podporila aj Rosnička, ktorá je napísaná presne tak isto, no v momente, keď som siahol po Kukučke, moje tvrdenie sa rozpadlo ako domček z karát. Pretože Kukučka do istej miery neguje to, čo som tvrdil v recenziách na obe knihy. Samozrejme, aj táto kniha sa zakladá najmä na logike, no nemožno jej uprieť to, že je to zároveň aj riadny krvák.

V tretej knihe zo série s Marekom Wolfom dochádza k vražde manželky plastického chirurga. Jej muž je nezvestný a v ich honosnej vile, kde sa vražda odohrala, zostali len dve adoptívne deti. Obe však tvrdia, že v čase vraždy nič nevideli ani nepočuli. Prípadu sa ujme Marek Wolf, ktorý sa spolu s Petrou Sivákovou a ďalšími členmi vyšetrovacieho tímu rozhodnú nájsť vraha čo najskôr. Spočiatku sa im darí veľmi dobre, dokonca rýchlo dolapia hlavného podozrivého. No predsa len niektoré dôkazy naňho nesedia. Postupne tak zisťujú, že prípad nebude tak jednoduchý, ako sa mohlo zdať.

Kukučka je kniha, ktorá šokuje už od samotného prológu. Autor v ňom vytvára napätie, ktoré s pribúdajúcimi stranami následne stupňuje, čo núti čitateľa pokračovať v príbehu ďalej s cieľom zistiť to, ako sa bude príbeh postupne vyvíjať. Po napínavom prológu ďalej nasleduje pasáž, v ktorej autor popisuje vraždu Simony – manželky plastického chirurga. Samotný spôsob vraždy bol naozaj zvrátený, až sa mi nechcelo veriť, že toto je kniha Františka Kozmona – autora, ktorého prvé dve knihy zo série boli oproti tejto akési „miernejšie“, čo sa štýlu vraždy týka. Dokonca ja sám som sa niekoľkokrát pozrel, či v rukách naozaj držím Kozmonovu knihu, alebo nejakú severskú detektívku. Každopádne, nemožno poprieť to, že práve toto pritvrdenie z autorovej strany veľmi dobre oživilo samotnú knihu (a celkovo aj sériu), vďaka čomu čitateľ už ani sám nevie, čo môže od autora ďalej očakávať. Pritvrdí snáď autor v knihe ešte viac, alebo už ďalej vezme príbeh pozvoľna?

Ako som už spomínal vyššie, hoci je táto kniha oproti ostatným krvilačnejšia, okrem toho sa taktiež dosť zakladá aj na logike. Autor zanechal v knihe nápovede, takže ak ste pozorný čitateľ, tak nebude vám robiť problém odhaliť vraha. Mne osobne sa to podarilo, aj keď som si vytipoval dve osoby, no to, či aj tá druhá stála za smrťou Simony, je už otázne.

Čo sa mne osobne na Kukučke páči najviac, je to, že je to naozaj prepracovaná kniha. A teraz nemám na mysli len štýl vraždy či vykreslenie postáv. Kniha obsahuje veľa dejových línii, je písaná z viacerých pohľadov a taktiež sa autor veľmi často vracia aj do minulosti. Hoci to spočiatku môže vyzerať chaoticky, ale postupom času zistíte, že to má svoje opodstatnenie. Jednak vďaka tomu kniha naberá na hrúbke, no taktiež má čitateľ možnosť sa lepšie ponoriť do príbehu a o to viac si ho užiť.

Ako to už pri knihách Františka Kozmona býva, aj Kukučka je napísaná veľmi jednoducho a pútavo. Je to aj vďaka tomu, že autor nevyužíva veľa opisov (ktorých je aj napriek tomu oproti ostatným knihám viac), a preto má dej rýchly spád. Kozmon sa viac zameriava na dialógy, ktorých je v knihe veľa, ale taktiež aj na rôzne vtipné popisy postáv či situácii, ktoré sú pre túto sériu typické. Okrem toho sa autor dosť pohráva aj s napätím, čo má za následok to, že kniha nie je len vtipná, ale aj napínavá.

Čo sa týka postáv, tie sú už klasicky vykreslené výborne. Či už je to Wolf, atraktívna a sympatická Denisa Krajčírová alebo múdra a rozvážna Petra Siváková. Autorovi sa podarilo postavám vdýchnuť život do takej podoby, že čitateľ má popri čítaní pocit, ako keby skutočne existovali. A kto vie? Možno aj existujú.
V recenzii na Rosničku som spomínal, že v knihe ma oslovili práve Denisa a Petra. V prípade Kukučky je to tak isto, aj keď ma zamrzelo, že sa obom postavám nedostávalo už takej pozornosti, ako tomu bolo v prípade Rosničky. Ja len pevne verím, že autor niekedy znova napíše knihu, kde sa tieto dve postavy dostanú do popredia.

Ak mám celú recenziu zhrnúť v krátkosti, tak poviem len toľko, že Kukučka je kniha, ktorá vie veľmi jednoducho konkurovať severským detektívkam. Je to detektívka, ktorá skvelo poukazuje na to, že ak si chcete prečítať knihu, ktorá má výborný dej, logiku a je do istej miery aj krvákom, tak nemusíte hneď siahnuť po severských menách, ako je Yrsa Sigurdardóttir či Camilla Läckberg. Stačí len zabehnúť do kníhkupectva a vypýtať si Kukučku. Knihu hodnotím 5/5.

Za poskytnutie knihy ďakujem samotnému autorovi.

Knihu si môžeš zakúpiť kliknutím TU.