Pýtam sa - Martina Jakubová

septembra 08, 2019
Martina Jakubová je slovenská spisovateľka, ktorá má na konte už tri knihy a na tej štvrtej momentálne pracuje. Autorka debutovala erotickým románom Dotyky vášne, následne naň naviazala knihou P.S. Hľadám chlapa a tento rok jej vyšiel román Líštička. Viac o autorke a jej tvorbe sa dočítate nižšie. 


Dobrý deň, Martina! Najprv sa nám v krátkosti predstavte a popíšte nám, čomu sa venujete.

Ahoj, som autorka románov hlavne, no nielen pre ženy. Debutovala som v roku 2017 románom Dotyky vášne a momentálne pracujem na svojej štvrtej knihe.

Píšete knihy, no nebolo by to tak, ak by ste si k nim nevytvorili vzťah aj ako čitateľ. Ako ste sa dostali k čítaniu kníh?

Myslím, že som vzťah ku knihám zdedila, lebo môj ocino aj starká boli vášniví čitatelia. Ako dieťa som u starkej veľmi rada sedávala pri peci a ona mi donekonečna čítala všetko, čo prišlo pod ruku. A keď som sa sama naučila čítať, už ma nebolo treba dvakrát núkať.

Aké sú Vaše najobľúbenejšie knižné žánre? Máte aj nejakých obľúbených autorov?

Ako dieťa som veľa čítala STOPY. Mám doma starú otrhanú päťsto stranovú verziu Winetoua, ktorú som ako dieťa prečítala neskutočne veľakrát. Rovnako aj všetky časti Tarzana. V podstate som na týchto knihách vyrástla. Momentálne striedam detektívky, thrillery, fantasy a romány pre ženy. Zo spisovateľov mám veľmi rada Dana Browna, od neho som už prečítala asi všetko. Rovnako mám zmapovaného Dicka Francisa, to bol favorit môjho ocina, po ňom som podedila celú zbierku. Robert van Gulik, Sylvia Day, Veronica Roth, zo slovenských Dominik Dán... Je ich určite veľa, problém je, že čítam tak rýchlo, že väčšinou si meno autora ledva stihnem všimnúť. 😊

Nájdu sa aj žánre či autori, ktorých ako čitateľ nemusíte?

Nebaví ma čítať biografie a obávam sa, že poézia pôjde navždy pomimo mňa. Preferujem knihy, pri ktorých dokážem relaxovať, odpútať sa od stresu bežného života, preto nemám veľmi rada knihy so smutným koncom.

Ktorá kniha Vás v poslednej dobe najviac zaujala a prečo?

Teraz som dočítala poslednú časť (žiaľ na konci knihy som zistila, že predsa len nie je posledná) fantasy série od Saaby Tahir. Je to vynikajúco prepletený príbeh, rozprávaný z pohľadu viacerých postáv a je to jedna z kníh, ktorý by som bola rada napísala sama. 😊

Knižne ste debutovali v roku 2017 románom Dotyky vášne. Ako vznikol nápad napísať knihu a následne aj nápad na tento príbeh?

Veľa som vtedy čítala a niekedy som si pri návšteve knižnice hovorila: čo budem robiť, keď všetky tieto knihy prečítam? 😊 Začala som rozmýšľať, či by som aj ja bola schopná dať dokopy nejaký príbeh. K žánru mojej prvej knihy ma inšpirovali knihy od Sylvie Day a E. L. James, ktoré som v tom období čítala a k príbehu ma inšpirovali veselé aj šialené skúsenosti ľudí z môjho okolia so zoznamkami. 

Bolo vydavateľstvo Motýľ prvým vydavateľstvom, kde ste zaslali rukopis? Alebo ste skúšali šťastie aj u iných vydavateľstiev?

Rukopis som vtedy ako typický nedočkavý začínajúci autor zaslala viacerým vydavateľstvám a bola som príjemne prekvapená, keď sa mi po pár dňoch ozvali z vydavateľstva Motýľ, že majú záujem o môj rukopis. No, prekvapená je dosť podhodnotené, skôr som skákala od nadšenia.


Po debute ste vydali ďalšie dve knihy, a to P.S. Hľadám chlapa a Líštičku, pričom každý z týchto príbehov je na úplne inú tému. Zatiaľ čo v P.S. Hľadám chlapa píšete o Bianke, ktorá túži po vlastnej rodine, v Líštičke sa zasa venujete téme rakoviny. Odkiaľ čerpáte témy na príbehy? Inšpirujete sa skutočným životom?

Zatiaľ som ani jednu z kníh nepísala na základe skutočných udalostí, ale veľa scénok býva inšpirovaných udalosťami, ktoré som zažila ja či niekto z mojich známych, prípadne niečím, čo som niekde začula. A niekedy je to len jedna veta v nejakej knihe, pri ktorej sa pristavím a začínam z nej odvíjať príbeh.

Čo hovorí na Vašu tvorbu okolie? Čítajú ľudia vo Vašom okolí Vaše knihy?

Pri mojej prvej knihe nikto netušil, že nejakú píšem, až kým nebola pripravená na vydanie. Teda okrem jednej kamarátky, ktorá sa potom za podporu stala jej krstnou mamou. To sa však už pravdaže zmenilo a hoci nie všetci, veľa ľudí v mojom okolí vie, že píšem knihy. Tí, ktorým ten žáner vyhovuje ich pravdaže čítajú a zatiaľ sa nikto neodvážil povedať mi do očí, že sa im niektorá z nich nepáčila. 😊

Nájde sa medzi Vašimi knihami taká, ktorá je Vašou srdcovkou?

Je ťažké uprednostniť niektorú knihu, keďže ku každej mám trochu iný vzťah. Možno by som ako moju srdcovku paradoxne označila knihu, ktorá mi už pár rokov trčí v šuplíku a je to moja úplne prvá kniha. Verím, že sa mi ju raz podarí dostať do vydateľnej verzie. 😊 Z tých vydaných možno trochu preferujem moju prvotinu. Predsa len to bola prvá kniha, ktorá mi vyšla a na ten pocit sa nezabúda. 😊

Martina Jakubová nie je Vaše pravé meno, ale ide o pseudonym. Ako vznikol?

Pri prvej knihe som sa rozhodla, že budem písať pod pseudonymom, hoci nie je nijakým tajomstvom, kto vlastne knihy píše.😊Keď som si vyberala pseudonym, chcela som niečo osobné a zároveň jednoduché na zapamätanie. Nakoniec som sa rozhodla použiť krstné mená mojich detí.

Čo Vám dalo písanie kníh do života?

Písanie kníh je úžasný relax. Na rozdiel od reálneho života tu všetko ide presne tak, ako to naplánujem ja a všetky postavy ma musia na slovo poslúchať. Je to taký príjemný únik z reality, ktorý hľadáme aj pri čítaní kníh.
              
Čo robí Martina Jakubová, keď nepíše?

Bojím sa, že keď to začnem menovať, niekto na mňa pošle sociálku, či sa vôbec starám o svoje deti. 😊
Písaniu sa venujem hlavne neskoro večer a po nociach, no ku koncu knihy to už väčšinou zaberá všetok môj voľný čas. Mimo to pravdaže veľa čítam, tvorivo prispievam do nášho obchodu maľovanými teniskami, dáždnikmi a zdobenými príbormi pre deti. Dávnejšie som rada piekla narodeninové torty, kde som sa vždy vybláznila na výrobe postavičiek a ozdôb, ale toho som sa z časových dôvodov už vzdala.  To je teda môj voľný čas, ktorého však ani zďaleka nie je toľko, ako to tu možno vyznieva. Väčšinu dňa pravdaže trávim starostlivosťou o obchod a moju rodinu.

Nie každý to o Vás vie, no vlastníte obchod. Túžili ste po vlastnom obchode už dlhšiu dobu? Čo všetko si ľudia môžu vo Vašom obchode kúpiť?

Vlastne to bol nápad môjho priateľa a ja som pri tej predstave najskôr len zdesene gúľala očami. Presvedčila ma až predstava, že sa budem môcť vyšantiť pri jeho zariaďovaní. Teraz je to popri mojich synoch a knihách ďalšie z mojich detí. 😊 Náš obchod Yellow Tree je taká kombinácia darčekového obchodu a malej kaviarne a ako raz vyhlásila jedna zákazníčka, je to taký obchodík s dušou. Hľadáme a vyberáme pre zákazníkov neokukané darčeky a fajnoty, najmä zo Slovenska a nájdete u nás všetko možné od prírodnej kozmetiky, cez čokolády, sypané čaje, nesírené ovocie, kávy, ručne vyrábané šperky, drevené motýliky, folkové veci až po zero waste tovar. A pravdaže moje knihy. 😊


Prečo by podľa Vás mali ľudia siahnuť po Vašich knihách?

Ako som už spomínala, píšem, aspoň zatiaľ, romány hlavne pre ženy. Snažím sa, aby tak ako je ich písanie relaxom pre mňa, bolo ich čítanie relaxom a oddychom pre mojich čitateľov. Do každej knihy sa snažím zakomponovať trochu smiechu, trochu plaču, trochu erotiky a štipku irónie. Mojimi knihami chcem čitateľom vždy poskytnúť pár hodín zábavy a pohody s vyloženými nohami.

Kde vidíte svoju spisovateľskú kariéru o niekoľko rokov?

Hlavne pevne dúfam, že budem stále písať. Či zostanem verná tomuto žánru alebo vymyslím niečo nové, to naozaj netuším. Mojim snom je zabŕdnuť do fantasy žánru, ale či niekedy nájdem dostatočnú inšpiráciu, to uvidíme naozaj asi až o tých pár rokov.

Pracujete na novej knihe? Ak áno, vedeli by ste nám o nej niečo povedať?

Momentálne mám rozpracované tri knihy. Niekedy mám viac nápadov, než moje prsty stíhajú spracovať. Potom sa občas niekde zaseknem a keď sa neviem pohnúť z miesta, prejdem k nápadu číslo dva a ten prvý si zatiaľ nechám ešte raz uležať v hlave. Takže momentálne vôbec netuším, ktorá z nich uzrie svetlo sveta. Malo by to byť znovu niečo pikantnejšie, ako bola moja prvá kniha, ale ruku do ohňa by som za to nedala. 😊

Máte nejaké rady pre začínajúcich spisovateľov?

Na radenie som ešte asi malý pán, ale odporúčam: Píšte hlavne pre seba. Píšte preto, lebo vás to baví a napĺňa, pretože ak vám knihu vydajú, budete to práve vy, kto si ju pred tlačenou verziu prečíta päť či šesťkrát. 😊 A nenechajte sa odradiť prípadnými prvými neúspechmi. Nie každý sa prvou knihou stal hviezdou.

Kde všade Vás môžeme na internete nájsť?

Mám stránku na Facebooku aj Instagrame, ale veľmi aktívna tam nie som. Občas pozdieľam nejakú fotku alebo súťaž a odpíšem na správy, ktoré mi tam prídu, ale mám tam určite veľké rezervy. Tým, že spravujem stránky nášho obchodu, na moje vlastné nemám toľko času. 😊 Ak však má niekto potrebu napísať mi, že sa mu niektorá z mojich kníh páčila, smelo do toho. Takéto odkazy mi vždy presvetlia celý deň. 😊

Žiadne komentáre:

Ďakujem za komentár. Na každý jeden komentár sa pokúsim odpovedať čo najskôr.

Používa službu Blogger.