Recenzia: Líštička - Martina Jakubová

júla 12, 2019

AUTOR: Martina Jakubová
NÁZOV: Líštička
POČET STRÁN: 296

Láska sa niekedy objaví na tých najčudnejších miestach a v tých najneočakávanejších momentoch. A niekedy príde vo chvíli, keď má človek pocit, že ho čakajú už iba smútok a žiaľ.
A presne to sa stalo Katke. V okamihu, keď si myslela, že zákerná choroba predčasne ukončí jej mladý život, stretla svoju osudovú lásku a jej život nadobudol nový zmysel.
Lenže osud má s ľuďmi vlastné plány. V jedinom okamihu sa jej sny rúcajú a ona musí vytriezvieť do drsnej reality. Odrazu má pocit, že všetko je len fraška a ľudia okolo nej sú herci v zlej divadelnej hre. Postupne zisťuje, že nič nie je také, ako to vyzerá, a že hranica medzi láskou, priateľstvom a nenávisťou je tenšia, než si kedy myslela.
Komu na nej naozaj záleží a kto sa s ňou iba zahráva? Sklamaná Líštička sa musí rozhodnúť, či ticho prijme, čo jej život nadelil, alebo sa vzoprie a o svoje šťastie zabojuje.

Líštička je štvrtou knihou slovenskej spisovateľky Martiny Jakubovej, ktorá debutovala v roku 2017 knihou Dotyky vášne, rozprávajúcej príbeh Kristíny, ktorá sa spozná s tajomným Erikom, ktorého vplyv na ňu je taký veľký, že sa ho nedokáže zbaviť. O rok neskôr autorka vydáva knihu P.S. Hľadám chlapa, v ktorej rozpráva príbeh Bianky, ktorá túži po vlastnej rodine. Tento rok autorka vsadila na smutnejšiu nôtu a pre čitateľov si pripravila knihu Líštička, v ktorej sa venuje téme, ktorá je v dnešnej dobe veľmi aktuálna. A tou témou je rakovina.

Hlavnou hrdinkou románu Líštička je Katarína, ktorá má pocit, že trpí zákernou chorobou – rakovinou. V momente, keď čaká Katka na výsledky, spoznáva Martina, ktorý tam je z rovnakého dôvodu. Vyšetrenia však obe podozrenia vyvrátia, a preto je radosť dvojnásobná. Obaja sa časom vezmú, no postupom času Katka zisťuje, že nič nie je také, ako sa zdá. Martin sa začne ku Katke správať odmerane a ľudia, ktorých pozná, sa k nej začnú chovať divne. Preto Líštička začne mať pocit, že ľudia v jej blízkosti sú len akýsi herci v zlej divadelnej hre. Pred Katkou tak stojí rozhodnutie. Buď zabojuje o svoje šťastie, alebo sa naďalej bude tváriť, že jej súčasná situácia nevadí.

Martina Jakubová napísala knihu, ktorá si vás získa už od prvých strán a bude si vás držať až po tie posledné. Už len samotný začiatok knihy evokuje v čitateľovi istý súcit voči hlavnej postave, aj napriek tomu, že ju vôbec nepozná. Samotná téma, ktorú autorka v knihe rozoberá už hneď zo začiatku, je v súčasnosti naozaj veľmi aktuálnou, a preto sa čitateľ dokáže veľmi ľahko stotožniť s hlavnou postavou a prejaviť tak k nej súcit a pochopenie. A o to viac to platí pre čitateľov, ktorí mali tú možnosť sa s touto zákernou chorobou stretnúť akýmkoľvek spôsobom. Dalo by sa povedať, že práve táto udalosť sa považuje za tú zlomovú, keď čitateľ začne prechovávať k hlavnej postave isté sympatie. Obľúbi si ju a o to viac bude s ňou prežívať rôzne situácie, ktorými si Líštička v živote prejde.

Autorka spracovala tému veľmi dobre. Hoci sa téma rakoviny nevyskytuje v celej knihe, no tvorí jej podstatnú časť. Práve táto téma je pôvodcom mnohých problémov, ktorými si Líštička v knihe prejde a ako hovorí táto kniha, rakovina nezabíja len ľudí, ale ničí aj niektoré ľudské vzťahy. Prečo? To sa dozviete v knihe.
Samozrejme, Líštička nie je kniha, ktorá sa zaoberá len jednou témou. Autorka v nej rozoberá hneď niekoľko tém, vďaka čomu je kniha pútavým čítaním, ktoré si budete chcieť prečítať až do konca, s cieľom zistiť to, ako sa skončí Katkin príbeh. Aj napriek tomu, že niektoré pasáže knihy sú náročnejšie.

Aj keď sa mi kniha páčila, predsa len je tu jedná vec, ktorú by som knihe vytkol a ktorá mi pokazila zážitok z knihy. Tou vecou je to, že vzťah medzi Lukášom a Líštičkou sa počas celej knihy striedal v dvoch fázach. Buď boli obaja spolu, alebo sa jeden druhému vyhýbali. Chápem, že situácia, v ktorej sa obe postavy nachádzali, ich k tomu donútila, no toto neustále pendlovanie sem a tam mi postupom času prišlo veľmi otravné. Keby sa to nedialo skoro celú knihu, tak by to bolo v pohode, lenže takto mi to pripadalo, ako keby autorka nevedela o čom má písať, a tak stále postavy od seba oddeľuje a spája.

Hoci sa kniha venuje ťažšej téme, nič to nemení na tom, že sa kniha číta veľmi jednoducho a rýchlo. Autorka zvolila jednoduchý štýl rozprávania príbehu, ktorý dopĺňa rôznymi vtipnými popismi postáv či situácii. Okrem toho sa autorka v niektorých situáciách pohráva s napätím, ktoré dodáva príbehu svižnosť a oživuje ho. A aby toho nebolo málo, autorke sa do knihy podarilo pretaviť smútok do takej miery, že z knihy priam sála. Samozrejme, autorka využíva v knihe krátke dialógy a vsádza na dynamickosť, a preto má kniha rýchly spád.
Čo sa týka postáv, tak tie sa autorke podarilo vykresliť výborne. Tým, že autorka rozpráva príbeh z viacerých pohľadov, čitateľ tak lepšie spoznáva samotné postavy a vytvára si k ním lepší vzťah. Ja osobne som si obľúbil práve Katku, no za zmienku stoja aj postavy ako Martin, Lukáš alebo Monika.

Martine Jakubovej sa podarilo napísať knihu, ktorá je schopná zaujať široké čitateľské publikum. Autorka ponúka čitateľovi dojímavý príbeh Katky, ktorej nechýbalo veľa k tomu, aby ochorela na rakovinu, no postupom času ju choroba dobehla naspäť s cieľom zničiť ju. No nie tak, ako si myslíte.  Každopádne, čo mi na knihe vadilo, bolo práve to neustále pendlovanie vo vzťahu Líštičky a Lukáša, ktoré som spomínal vyššie. Knihu hodnotím 4/5.