Pýtam sa - Marina Hulala

februára 10, 2019
Určite ste sa niekedy zamýšľali nad tým, ako to funguje v takom vydavateľstve. Akým spôsobom sú vyberané rukopisy, či akým spôsobom sa získavajú zahraničné tituly. V novom dieli Pýtam sa vám Marina, ktorá pracuje vo vydavateľstve Motýľ, bližšie predstaví svoju pracovnú pozíciu. Prezradí, čo všetko má na starosti a ktoré motýľovky sú najpredávanejšie.


Ahoj, Marina! Najprv sa nám v krátkosti predstav a popíš nám, čomu sa venuješ.

Ahoj, Tomáš! Ďakujem za oslovenie, je to pre mňa novinka takýto rozhovor a veľmi sa teším. 😊 No a odpoveď na tvoju otázku je: ak sa nevenujem dcérke, tak knihám, či pracovne, alebo súkromne (no občas si teda aj na manžela spomeniem 😊 ).

Pracuješ vo vydavateľstve Motýľ, no nebolo by to tak, ak by si nemala rada knihy. Ako si sa dostala k čítaniu kníh?

Knihy sú mojou veľkou vášňou už od malička. Pamätám si, ako mi moja mamka, keď som mala okolo 10 rokov naordinovala, že si musím niečo z rodinnej knižnice vybrať, s obavou, že nie som ten typ a musí ma na knihy nasmerovať. Vtedy ani len netušila, ako veľmi mi zmení život. Od osudového románu Julesa Vernea 20,000 míľ pod morom som prečítala také množstvo kníh, že sa neodvážim vôbec odhadovať počet.

Aké sú tvoje najobľúbenejšie knižné žánre? Máš aj obľúbených autorov?

Určite ich je niekoľko. Top sú pre mňa klasiky, no medzi najobľúbenejšie žánre radím aj psycho-trilery či sci-fi. Obľúbenými autorkami sú určite Jane Austen a Emily Bronte, som nenapraviteľný romantik.

Ovplyvnila práca vo vydavateľstve tvoj čitateľský vkus? Respektíve, zmenil sa tvoj čitateľský vkus, odkedy pracuješ vo vydavateľstve?

Trošku určite. Skôr to vnímam tak, že som prišla na chuť aj iným žánrom. Keďže som vyštudovala španielčinu a angličtinu s literatúrou, prevažnú časť mojej knižnice zaberali autori ako sestry Bronteové, Shakespeare, Jane Austen, Cervantes či čokoľvek z povojnovej americkej literatúry. Teraz si rada prečítam aj nových slovenských autorov, čo u mňa nebolo zvykom.

Stíhaš popri čítaní rukopisov si nájsť čas aj na iné knihy?

Na dobré knihy sa čas nájde vždy! 😊 Aj keď čítanie rukopisov zaberá naozaj dosť času, viem si nájsť priestor aj na knihy mimo práce.

Sú aj nejaké žánre, ktoré ty osobne veľmi nemusíš?

Stále tvrdím, že každý žáner je svojím spôsobom fajn, no uznávam, že sú žánre, ktoré mi sedia viac a niektoré menej. Skôr sa priznávam, že poézia naozaj nie je nič pre mňa. 😊

Ako si sa dostala k práci vo vydavateľstve Motýľ a čo všetko tam máš na starosti?

Už je to štvrtý rok čo pracujem vo Vydavateľstve Motýľ. Ku práci som sa dostala cez inzerát slečny, ktorá tu pracovala predo mnou. Ten obsahoval vetu “musíš milovať knihy“, hovorím si, veď to som ja! Náplň mojej práce je naozaj pestrá. Hlavne sa zameriavam na zahraničné tituly a všetko čo z vydavateľského hľadiska pri nich treba spracovať, ako aj samotné vyhľadávanie a posudzovanie. Posudzujem aj slovenské rukopisy, tie máme na starosti aj s kolegyňou. No a v neposlednom rade je marketing, propagácia našich titulov, výber a návrh obálok. 

Chcela si vždy pracovať vo vydavateľstve, alebo to bolo spontánne rozhodnutie?

Bolo to dosť spontánne. Vždy som ale vedela, že chcem pracovať nejakým spôsobom s knihami.

Čo máš na svojej pracovnej pozícii najradšej a čo ťa naučila práca vo vydavateľstve?

Asi tak všetko. Posudzovanie je také to...moje, ale aj kreativita s obálkami alebo anotáciami je naozaj niečo super. Ako som spomínala, na výške som sa venovala hlavne jazykom a literatúre, preto je pre mňa marketing novinka. Je to ale niečo, čo ma veľmi baví a som rada, že som v našom vydavateľstve dostala možnosť učiť sa niečo nové a svoje zručnosti môžem posúvať na ďalšie levely.

Spomínala si, že pracuješ aj na tvorbe obálok. Čomu konkrétne sa tam venuješ a na obálkach ktorých známych kníh si sa podieľala aj ty?

Áno, je to jedna z najkreatívnejších a teda pre mňa najzábavnejších vecí, na ktorých pracujem. Najprv preskúmam, čo by sa na danú obálku hodilo, prehľadávam foto banky alebo iné portály a niekedy navrhujem, ako by mohla obálka celkovo vyzerať už aj s názvom a rozložením. Keď sa všetci zhodneme, návrh posunieme grafičke, ktorá to šikovne spracuje.
Napríklad v poslednej dobe to boli knihy Irenine deti či Dievča z titulky.


Pracuješ z domu, alebo dochádzaš každý deň do práce?

Posledný rok pracujem vo väčšine z domu, kvôli tomu, že mám ešte maličkú dcérku, no párkrát do týždňa idem aj do kancelárie. Do práce medzi kolegov chodím naozaj rada, vládne tam skvelá a zábavná atmosféra.

Ako vyzerá tvoj bežný pracovný deň?

Začína kávou, to viem celkom určite. Všetko ostatné sa neustále mení. Žiadny deň nie je rovnaký a to sa mi na tejto práci páči asi najviac. Nikdy nie som v nudnej rutine.

Je pre výkon tvojej pracovnej pozície dôležité špeciálne vzdelanie?

Určite áno. Samozrejme, nájdu sa aj aspekty, na ktoré špeciálne vzdelanie nepotrebujem, ale bez znalosti cudzích jazykov na vysokej úrovni by som polovicu vecí určite nemohla robiť.

Vedela by si nám popísať, akým spôsobom získavate zahraničné tituly? Spolupracujete s literárnymi agentmi, alebo ako to u vás funguje?

Je to rôzne. Spolupracujeme aj s literárnymi agentmi, ale vyhľadávame tituly aj na vlastnú päsť, čo niekedy vôbec nie je jednoduché. Občas je naozaj ľahšie obliznúť si lakeť, než sa dopracovať k niektorým zástupcom práv. 😊 

Ak plánujete vydať zahraničný titul, sú tam isté body, ktoré musíte pri vydaní striktne dodržať? (napríklad zachovanie obálky, alebo zaslanie vydanej kópie autorovi)

Áno, vždy sú veci, ktoré treba dodržať. Tie sú presne popísané v zmluve. Zachovanie obálky nie je vždy podmienkou. Samozrejmosťou je určite zaslanie výtlačkov či presné znenie copyrightu.

Čo musí dobrý rukopis spĺňať, aby ste ho vydali?

Musí byť zaujímavý a kvalitný. Originalita sa veľmi cení, ako aj žáner či téma, po ktorej je dopyt.

Na začiatku roka tvoríte predbežný edičný plán na daný rok. Podľa čoho vyberáte knihy do tohto plánu? Sledujete rebríčky predajnosti kníh či žánrov za minulý rok, a podľa toho následne vyberáte aj tituly?

Edičný plán tvoríme aj celý rok. Začíname na jeseň toho predošlého a niekedy pridáme tituly aj v lete. Áno, sledujeme rebríčky predajnosti, ale aj medzinárodné bestsellery.

Vedela by si nám povedať, ktorá vami vydaná kniha je najpredávanejšia?

Fúúúú to vôbec nie je ľahká otázka. Medzi najpredávanejšie autorky už roky patrí autorka Mária Hamzová, ktorá latku nekompromisne drží vysoko a knihy svetoznámeho Roberta T. Kiyosakiho. A za poslednú dobu medzi najpredávanejšie patria určite skutočné príbehy Irenine deti či Sestrin sľub.

Máš nejaké rady pre začínajúcich autorov?

Píšte, zdokonaľujte sa. Nenechajte sa zastrašiť či odradiť. Neprajníkov a odmietnutí bude vždy, no ak veríte svojmu talentu, tak bojujte!


Zdroj fotiek: Marina Hulala

2 komentáre:

  1. Krásný rozhovor. Další nahlédnutí pod pokličku nakladatelství. Pracovat v nakladatelství je můj sen.

    OdpovedaťOdstrániť

Ďakujem za komentár. Na každý jeden komentár sa pokúsim odpovedať čo najskôr.

Používa službu Blogger.