Recenzia: Posledný džentlmen - Michaela Zamari

decembra 21, 2018

AUTOR: Michaela Zamari
NÁZOV: Posledný džentlmen
VYDAVATEĽSTVO: samonáklad
POČET STRÁN: 360

Aké je to vydať svoju prvú knihu na knižnom trhu, kde vás nikto nepozná, a zamotať sa pri tom s kolegom v práci, kde vás poznajú všetci?
Jennifer vie o tom svoje. Pred oslavou jej dvadsiatych šiestych narodenín v nej naplno prepukne vášeň pre písanie a snaží sa dostať svoj debut na pulty kníhkupectiev za každú cenu. Nemá však ani poňatia, čo ju to bude stáť.
Počas tejto životnej etapy sa jej cesta pretne so starším kolegom, s ktorým na prvý pohľad nemá nič spoločné. Sú ako oheň a voda. Majú protichodné názory, odlišné záujmy a iné priority. Napriek tomu nedokážu prejsť okolo seba bez povšimnutia.
Začnú sa nezáväzne stretávať. Veď, čo sa môže stať?
Jareda to však jednostaj ťahá domov, preč z hlavného mesta, kde sa Jennifer cíti ako ryba vo vode. Má vôbec ich vzťah šancu stať sa niečím viac? Alebo sa už dávno stal?

Michaela Zamari prerazila v knižnom svete už svojou prvotinou Šéf môjho šéfa. Kniha zožala veľký úspech, vďaka čomu sa dočkala dotlače a taktiež aj pokračovania, ktoré nesie názov Šéfom môjmu šéfovi. Autorkina prvotina sa mi celkom páčila, aj napriek tomu, že sa tak trocha nenápadne podobala na omnoho známejší bestseller, ktorý bol medzi čitateľmi obľúbený pred niekoľkými rokmi. Kniha Posledný džentlmen je autorkina tretia kniha a zároveň druhá kniha, ktorú som od nej prečítal. Hoci mojím pôvodným plánom bolo prečítať knihy v takom poradí, v akom vyšli, no nakoniec som neodolal a rozhodol som sa jednu knihu preskočiť. A ak samotnú knihu porovnám s autorkinou prvotinou, tak sa mi páčila omnoho viac.

Jennifer, hlavná postava autorkinej najnovšej knihy, pracuje vo firme, kde spoznáva Jareda. Muža, ktorý je výrazne starší ako ona, no aj napriek tomu medzi nimi vzniká akýsi vzťah, ktorý ťažko definovať. Dalo by sa povedať, že ide o akési "priateľstvo s výhodami", aj napriek tomu, že je medzi nimi veľký vekový rozdiel, že majú odlišné záujmy a taktiež aj zmýšľanie. Jennifer sa popri ich nezáväznom sexe snaží vydať svoju debutovú knihu, avšak stretáva sa len s negatívnymi odpoveďami zo strany vydavateľstiev. Kniha Posledný džentlmen je sondou do knižného trhu, kde autorka odhaľuje skutočnú tvár vydavateľstiev.

Knihy, ktorých dejová línia sa týka knižného sveta, milujem. Prečítal som ich už niekoľko a aj napriek tomu mi majú knihy s touto tematikou vždy čo ponúknuť. Takým príkladom je aj kniha Posledný džentlmen od Michaely Zamari, ktorá sa vo svojej najnovšej knihe rozhodla vyrozprávať svoj príbeh o ceste k vydaniu jej prvotiny. Michaela Zamari si v knihe nedala servítku pred ústa a rozhodla sa čitateľom odhaliť to, ako to funguje v takom spisovateľskom svete. Autorka prostredníctvom hlavnej postavy rozpráva o tom, ako ťažko je pre niektorých začínajúcich spisovateľov presadiť svoj rukopis vo vydavateľstve a dostať ho tak do knižnej podoby, no taktiež poukazuje na to, ako sa chovajú niektoré vydavateľstvá voči autorom.
Lenže samotná dejová línia sa netýka len vydania knihy. Ako už prezrádza veta na obálke či anotácia, autorka v knihe rozbehla aj druhú dejovú líniu, ktorá opisuje vzťah medzi hlavnou protagonistkou knihy Jennifer a jej kolegom Jaredom. Musím sa priznať, že práve táto dejová linka ma veľmi nezaujala, keďže ja romantické príbehy s jemnou dávkou erotiky veľmi nemusím a spomedzi všetkých ma zaujmú len niektoré. Práve tieto úseky som sa snažil prečítať čo najrýchlejšie, aby som sa dostal znova k pasážam, ktoré sa týkali vydania knihy. Nebolo by to tým, že to bolo zlé, len ma to proste nezaujalo. V konečnom dôsledku sa mi dej páčil, no privítal by som omnoho viac častí, kde sa rieši práve vydanie knihy, keďže kniha mi nedala odpovede na mnohé otázky, ktoré som pred jej čítaním mal.

Ak ste čítali autorkinu prvotinu alebo jej pokračovanie, tak ste si určite všimli, že Michaela Zamari píše skvelo. Jej knihy sú písané jednoducho, bez zbytočných opisov, a taktiež do veľkej miery aj vtipne. A podobne na tom bol aj Posledný džentlmen. Kniha sa čítala veľmi ľahko, vďaka čomu ju čitateľ dokáže prečítať za veľmi krátky čas. Ak porovnám autorkinu prvotinu a jej najnovšiu knihu, tak je v nej vidieť výrazné zlepšenie vo vyjadrovaní sa a stupňovaní napätia, a preto bola kniha dynamickejšia, vtipnejšia a pôsobila viac umelecky.
Ak ste čítali knihu Insomnia od Vladimíry Šebovej, tak ste si určite všimli, že hlavná postava sa počas rozprávania príbehu prihovára k čitateľom, pričom to vyzerá tak, ako keby celý príbeh rozprávala kamarátovi. A táto kniha je napísaná presne tak isto. Hlavná postava počas rozprávania príbehu hneď niekoľkokrát odkazuje na veci, ktoré už raz povedala, či jemne naznačí, o čom bude hovoriť neskôr. Za mňa je to jedno veľké plus.

Posledný džentlmen rozhodne nepatrí medzi knihy, v ktorých sa vyskytuje milión postáv. Počet postáv možno spočítať na oboch rukách, čo je veľkou výhodou knihy. Samotné postavy boli vykreslené skvelo, a preto sa čitateľ nemusí obávať, že by postavy pôsobili neprirodzene. Mňa osobne v knihe zaujala Jennifer a Jared, aj napriek tomu, že ma svojím správaním miestami neskutočne iritoval.

Kniha Posledný džentlmen je vhodná pre všetkých ľudí, ktorí obľubujú jemne erotické knihy, alebo knihy zo spisovateľského prostredia. Super príbeh, ktorý je vynikajúco napísaný, dopĺňajú výborne vykreslené postavy. No aj napriek tomu mi v knihe chýbalo viac pasáži, ktoré by sa týkali vydania knihy. Knihu Posledný džentlmen hodnotím 4/5.

Knihu si môžeš zakúpiť kliknutím TU