Recenzia: Chlapec bez mena - Marta Fartelová

októbra 25, 2018

NÁZOV: Chlapec bez mena
POČET STRÁN: 264

Výnimočný príbeh židovského chlapca z Bratislavy inšpirovaný skutočnými spomienkami starého muža, ktoré boli zamknuté v tajných zákutiach jeho pamäte viac ako sedemdesiat rokov.
Malý David so svojimi rodičmi len o vlások unikne transportu do koncentračného tábora. Po tom, čo jeho otec zahynie pri pokuse nájsť im nový bezpečný domov vo Švajčiarsku, sa vydajú s mamou na nebezpečný útek cez hranicu do Budapešti, dúfajúc, že im pomôže bohatý strýko. Keď sa im aj ten otočí chrbtom, zostáva im jediný spôsob, ako si zachrániť holý život, a to ich vzájomné odlúčenie.
David najprv putuje do opatery k starej žene, ale tá ho zo strachu vyženie. Ťažko chorý Dávid sa nakoniec dostane do sirotinca a o svojej mame nepočuje viac ako dva roky. Keď sa napokon ocitá v osvienčimskom pekle, má pocit, že všetka ich snaha o záchranu života bola zbytočná a vzájomné odlúčenie úplne nezmyselné.

Všetci ste si už určite všimli, že Marta Fartelová patrí medzi moje najobľúbenejšie spisovateľky. A nie je to len tak pre nič za nič. Marta Fartelová je autorka, ktorej knihy ma vždy dokážu po emočnej stránke zasiahnuť tak, ako sa to nepodarí žiadnemu inému spisovateľovi. Autorka je známa najmä tým, že sa vo svojich knihách venuje rôznym spoločenským témam, medzi ktoré patrí aj anorexia, nevera, znásilnenie alebo homosexualita. No kniha Chlapec bez mena je knihou z tak trocha iného súdka. Kniha je skutočným príbehom muža, ktorý ako malé dieťa prežil jednu z najhorších udalostí, aké sa kedy odohrali. A práve vďaka tomu som sa na knihu veľmi tešil. Netešil som sa na ňu preto, aby som mohol čítať o utrpení iných ľudí, no tešil som sa na ňu preto, lebo jednak som chcel vedieť, ako sa autorka popasovala s témou, no taktiež som chcel vedieť aj to, aká je kniha v porovnaní s ostatnými knihami od autorky. A po jej prečítaní som dospel k tomu, že toto je jedna z najlepších autorkiných kníh.

Malý David žije spolu so svojimi rodičmi v Bratislave. Hoci David nepochádza z bohatej rodiny, aj napriek tomu si žije celkom šťastný život. No všetko sa zmení v jeden deň, kedy domov dorazí jeho otec s informáciou, že Nemci plánujú deportovať Židov do koncentračných táborov, a tak im nezostáva nič iné, len utiecť. Davidov otec sa vyberie hľadať pre rodinu nový domov vo Švajčiarsku, no počas cesty zahynie. Keď to Davidova mama zistí, vydá sa spolu s Davidom do Budapešti s cieľom nájsť svojho strýka, ktorý by im mohol pomôcť. No čo spravia, keď ich strýko odmietne? Sú ochotní opustiť jeden druhého len preto, aby prežili? A ak áno, stretnú sa ešte niekedy?

Marta Fartelová píše príbehy, ktorými dokáže zaujať veľké množstvo čitateľov. Či už je to práve samotnou témou knihy, jej spracovaním, alebo postavami, ktoré v knihe vystupujú. Musím sa priznať, že Chlapec bez mena je kniha, ktorá si ma získala už od úplne prvej stránky. A nie je to jediná kniha od autorky, ktorá si ma takto získala. Medzi takýmito knihami boli aj: Vôňa tvojej duše, Anjel v pekle, diabol v nebi alebo Chuť lesných jahôd. No Chlapec bez mena je kniha, ktorá si ma spomedzi všetkých autorkiných kníh získala najviac. Možno to bude tým, že mám veľmi rád knihy, ktoré sú napísané podľa skutočných udalostí, no možno to bude aj tým, že som si v poslednej dobe veľmi obľúbil knihy práve z obdobia druhej svetovej vojny.

Za čo ma autorka u mňa veľké plus, je to, ako dôveryhodne podala čitateľovi príbeh muža, ktorý ako dieťa prežil jednu z najhorších udalostí dvadsiateho storočia. Napísať knihu podľa skutočných udalostí nie je vôbec jednoduché, no myslím si, že Marta Fartelová to zvládla geniálne. Aj napriek tomu, že príbeh obsahuje aj zopár pasáží, ktoré sú vymyslené, z veľmi veľkej časti sa príbeh opiera o skutočné udalosti, vďaka čomu je kniha omnoho zaujímavejšia a zároveň tak poukazuje na zverstvá, ktoré sa počas druhej svetovej vojny diali. No kniha nepoukazuje len na chovanie Nemcov počas vojny, ale aj na správanie samotných Židov. V knihe máme tak možnosť vidieť dva typy Židov. Tých, ktorí boli ochotní pomôcť iným Židom, no taktiež aj tých, ktorí sa starali len o seba. Možno niekomu príde práve tá druhá skupina Židov sebecká, no tu si treba položiť jednu otázku. Čo by ste na ich mieste robili vy?

No nebol to len príbeh, ktorý ma chytil za srdce. Taktiež to boli aj postavy, ktoré v knihe vystupovali. Ako pri každej autorkinej knihe, aj v tejto sa autorke podarilo vykresliť charaktery postáv tak, že postavy pôsobili skutočne. Ja som si v knihe obľúbil hneď niekoľko postáv, no spomedzi nich spomeniem len Davida, jeho mamu, Štefana a Jarku a ich dcéru Marušku.

Kto čítal aspoň jednu knihu od Marty Fartelovej, tak vie, že autorka píše veľmi jednoducho, no zároveň dokáže príbeh napísať tak pútavo, že nedokážete knihu pustiť z rúk. A táto kniha je presne taká istá. Aj napriek tomu, že téma knihy nie je vôbec jednoduchá, samotný príbeh je napísaný tak jednoducho, že knihu budete mať prečítanú za niekoľko hodín.

Chlapec bez mena je azda to najlepšie, čo Marta Fartelová do dnešného dňa napísala. Neskutočne dojemný príbeh malého chlapca je jedným z tých príbehov, ktoré by si mal prečítať každý. Dám vám menšiu radu. Ak si chcete prečítať tento príbeh, tak len s balíkom vreckoviek. Inak sa to nedá. Knihu hodnotím 5/5.

Knihu si môžeš zakúpiť kliknutím TU

Viac článkov s Martou Fartelovou nájdeš TU